DEL

Der går ikke længe før vi ser flere crossovers eller SUV’er i gadebilledet fremfor de mere traditionelle biler som for eksempel hatchbacks, sedaner og stationcars. Bilkøberne vil hellere sidde højt, og da de fleste crossovers/SUV’er som oftest er praktiske, så gør det knap så meget, at der ikke er så meget køreglæde i en crossover/SUV. Er du derimod typen, der stadig hælder til kørekomfort og synes køreglæde hænger sammen med et lavere tyngdepunkt, så findes der altså stadig praktiske stationcars ude i det store bilunivers. Her er det BMW 540i Touring der skal en tur ud på asfalten, for at vise, hvad den kan.

BMW 540i – med rå Sport Line-pakke

Du skal være mere end almindelig bilinteresseret, hvis du uden at se ordentlig efter kan spotte forskellen udvendig på den nye BMW 5-Serie contra den forrige 5-Serie. Det er nemlig ikke fordi BMW har givet den nye model en større ændring, men hvorfor også ændre på noget, der har et look, hvor det utidssvarende, klassiske udseende stadig holder? Pep den eventuel lige op med en Sport Line-pakke, og du har en BMW 5-Serie som ser lidt mere rå ud end standardbilen. Sport Line byder blandt andet på mørkforkromede afgangsrør, sorte højglans i stedet for traditionel krom de fleste steder, og 18 eller 19” fælge som standard. Også indvendig byder Sport Line på masser af mørk krom i stedet for den traditionelle sølvfarvede krom vi ser i så mange andre biler. Derudover byder Sport Line-pakken på sportsæder eller komfortsæder i læder.

BMW 540i – med lidt nytænkning

BMW 540i har som alle de andre biler i 5-Serien en lækker stilren kabine uden smarte påfund. Her er det, der skal være og ikke meget mere. Den har en flot digital instrumentering, der er ikke de store valgmuligheder for at skifte rundt i noget som helst – og det er jo sådan noget, der er med til at gøre BMW til noget særligt. Du ved, hvad du får, og så betyder det knap så meget, at prisniveauet hos BMW generelt ligger i den høje ende. Lidt nytænkning er der dog blevet plads til, hvor det for eksempel er sådan, at ratvarme og sædevarme kan aktiveres automatisk. Systemet kan ganske enkelt indstilles til, at varmen i rattet for eksempel skal gå i gang, hver gang det er under fire grader udenfor, og sædevarmen for eksempel når temperaturen passerer fem grader. Og så kan jeg styre en masse fra nøglen som nærmest er som en mindre fjernbetjening. Den kan parkere bilen, den viser brændstofstand, den kan aktivere klimaanlægget, og meget mere.

BMW 540i – adaptiv fartpilot i verdensklasse

Desværre har BMW valgt at fortsætte med den “svævende” infotainmentskærm, men på en eller anden måde formår BMW at slippe af sted med ordningen uden at det ser billigt ud. Omkring navigationen har jeg dog en lille anke, for BMW fastholder desværre at adresser skal skrives med et drejehjul som sidder i midterkonsollen. Det tager for lang tid at trykke det ene bogstav frem efter det andet, og det er simpelthen utidssvarende. Det taler dog til BMW’s fordel, at systemet taler dansk. Den adaptive fartpilot er nærmest i en klasse for sig. Normalt plejer det at være Volvo og Audi, der har mest styr på den slags, men her har BMW altså taget teten. Når jeg nærmer mig en bil foran som ikke kører så stærkt som jeg, tager den selvfølgelig farten af, men lige så snart jeg trækker ud for at overhale er den lynhurtigt oppe på min marchfart. Jeg skal således ikke hjælpe til med et “dap” på speederen som man skal i så mange andre biler. Kæmpe ros til BMW for den genialitet.

BMW 540i – med ultimativ motorlyd

Seks cylindre på række er garant for noget af den fedeste motorlyd man kan komme i nærheden af, og med 340 hk og et drejningsmoment på 450 Nm allerede fra 1.500 omdrejninger er der aldrig mangel på kræfter. Med hensyn til motorlyd så buldrer lyden på den helt rigtige måde uanset om den står i tomgang, om jeg blot triller af sted i byzonen eller om jeg kører alt, hvad den kan trække på den tyske Autobahn syd for München. BMW rækkeseks har den ultimative motorlyd som jeg aldrig kan forestille mig, at jeg bliver træt af for lige siden jeg var en lille dreng har jeg været vild med lyden af sekscylindret BMW. Og så er det permanente firehjulstræk en stor fornøjelse at køre med selv om jeg altid har sværget til baghjulstræk når det handler om BMW så er deres xDrive-linje bestemt et godt supplement. Sæt den i køreprogrammet Sport, hvor den lige strammer det hele op fra undervogn til sæde, og du er klar til at æde den ene kilometer efter den anden.

BMW 540i – behagelig rejsebil

BMW 540i er en super behagelig og lækker rejsebil med masser af overskud. Jeg sidder vildt behageligt i førersædet, hvor jeg har rigtig god plads omkring mig til mit relativt store korpus på 186 cm og en vægt på den tunge side af 115 kg. Sådan er det faktisk også, hvis jeg hopper om bagved mig selv og forestiller mig, at der sidder en fører med min højde i førersædet. Kardantunellen er som oftest i en rigtig BMW, noget der fylder, så der er måske ikke den bedste plads til tre voksne, men to velvoksne på bagsædet er intet problem. Bagagerummet, der rummer hele 570 liter, er af den slags, hvor du føler, at du kan blive ved med at proppe gods ind i det, uden det bliver fyldt op. Og så er det smart, at man kan nøjes med blot at åbne bagruden, hvis det kun lige er en sportstaske eller en indkøbspose, der skal fragtes. BMW 540i er således noget af det ypperste når det handler om en praktisk stationcar.

BMW 540i xDrive Touring Sport Line

Pris: Denne bil 891.161,- 5-serie Touring fås fra 586.963,-
Brændstofforbrug: 10,8 km/ltr. (WLTP)
Motor: Seks cylindre, turbobenzin
Ydelse: 340 hk ved 5.500 – 6.500 omdr./min.
Moment: 450 Nm ved 1.500-5.200 omdr./min.
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 5,1 sek.
Køreklar vægt: 1.840 kg
Tilladt anhængervægt: 2.000 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 570 – 1.700 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.942/1.868/1.498 mm

Kommentarer