DEL
BMW 530i forfra

Ja, måske er overskriften lidt misvisende, for ordet “nøjes” kan jo godt virke negativt, men i tilfældet her er det dog på ingen måde ment negativt. BMW er – hvis vi lige ser bort fra de forhjulstrukne misfostre i 2-serien Active Tourer og Gran Tourer – altid garant for et smil på læben, hvor køreegenskaberne og den generelle komfort er helt i top. Det handler i stedet om motoren. Tidligere var en 530i motormæssigt udstyret med en sekscylindret rækkemotor, hvor motorlyden var i en klasse for sig. Sådan er det ikke længere. Nu har en BMW 530i blot en firecylindret rækkemotor og den lyder slet ikke som 530i gjorde engang. 

BMW 530i – rejsemakker med masser af plads

BMW 530i er dog en luksus stationcar med flere talenter. I det daglige fungerer den fint som din behagelige rejsemakker på tværs af landet, og når du kommer hjem sidst på dagen er det ikke noget problem, at køre junior og en håndfuld af hans fodboldkammerater til kamp ude på rivalernes baner. Med en længde på 4,96 meter og et bagagerum, der sluger 570 liter, er der i hvert fald masser af plads i din bimmer. Det største problem er vel i virkeligheden, hvem af poderne, der skal sidde på forsædet, hvis dit afkom er af den generøse type, der gerne viger pladsen til en fra holdet.

BMW 530i med luftundervogn

Apropos bagagerummet så fylder du det bare op til randen. Luftundervognen sørger for, at din bil ikke hænger med rumpetten uanset, hvor meget ragelse du har læsset i bagagerummet, og luftundervognen i kombination med baghjulstrækket gør også at BMW 530i må være den perfekte båd- hestetrailer- eller campingtrækker. 2.000 kg må bilen trække. Desværre har testbilen her ikke anhængertræk, men jeg ved fra tidligere, at baghjulstræk og luftundervogn er et super godt match, så mon ikke det også en glimrende kombination i tilfældet her? 

BMW 530i med ganske fin motor

Motoren er en to-liters benziner. Det er i sig selv ikke videre imponerende, men den gør det, den skal. Den yder 252 hk og har et moment på 350 Nm. Den er endvidere udstyret med en TwinPower Turbo, som i princippet er en enkelt turbo, der er splittet op i to og på den måde begrænser turbotøven til et absolut minimum, da turboen arbejder som løbere løber ved et stafetløb. BMW 530i er dog stadig en relativ tung bil. Selv om den har tabt mere end 100 kg i forhold til forgængeren så er en køreklar vægt på 1.715 alligevel en del. Ikke desto mindre når den fra 0 til 100 km/t på 6,5 sek så du kan sagtens komme hurtigt over lyskrydset.  

BMW 530i med fin standardudstyrsliste

Testbilen her er en 530i Connected. Den er fra standard ret godt udstyret, hvilket ikke altid er noget der følger med hos BMW. Den her har blandt andet automatgear, sportslæderrat, alarm, automatisk bagklap, sædevarme og forlygtevask med intensivrens som standard ligesom parkeringssensor for og bag, LED-tågelygter, SOS-opkald og bluetooth også følger med bilen fra starten. Så har BMW smidt en M-Sportspakke i bilen her, hvor den lige får for lidt mere end 100.000 kroner M-detaljer, men du behøver ikke en M-Sportspakke for at være godt kørende. Spar i stedet de penge eller brug halvdelen af dem på Driving Assistent Plus pakken, hvor du får en masse sikkerhedsudstyr til din 530i. 

BMW 530i til yderst skarp pris

Står du stædigt fast på, at det eneste rigtige til en BMW 5-serie stationcar er en sekscylindret motor, så skal du vælge storebror 540i med 340 hk og et moment på 450 Nm. Den koster så bare lige 250.000 kroner mere end 530i, men kan du leve med den afdæmpede motorlyd, så kan du bestemt sagtens nøjes med den her variant som lige nu koster fra 654.000 kroner. Langt det meste går igen i begge biler, og mon ikke de fleste af os godt kan nøjes, hvis besparelsen er en kvart million kroner?

BMW 530i Touring 

Pris: Denne bil kr. 968.766,- 5-serie Touring fås fra kr. 580.107,-
EU-miks: 17,2 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, TwinPower turbobenzin
Ydelse: 252 hk ved 5.200 – 6.500 omdr./min.
Moment: 350 Nm ved 1.450 – 4.800 omdr./min.
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 6,5 sek.
Køreklar vægt: 1.715 kg
Tilladt anhængervægt: 2.000 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 570/1.700 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.942/2.126/1.498 mm

Kommentarer