DEL

Det er lidt sjovt og samtidig forvirrende med BMW’s modelrække. En gang hed bilen her 3-serie Coupé, men det navn er død og borte – nu hedder bilen 4-serie Coupé. Testbilen her er en variant med firehjulstræk som hos BMW hedder xDrive. I motorrummet ligger tyskernes herlige sekscylindrede rækkemotor med TwinPower turbo som har intet mindre end 326 hk og et stærkt moment på 450 Nm. 100 km/t indtager den på under fem sekunder takket være et sublimt samspil mellem motor og den otte trins automatgearkasse kaldet Steptronic.

Firehjulstræk imponerer

Normalt er jeg ubetinget til baghjulstræk. Jeg er klar tilhænger af at blive skubbet frem i stedet for at blive trukket frem, men i tilfældet her, hvor bilen er udstyret med træk på alle fire hjul, så må jeg bøje mig i støvet og sige god for den anordning. Der er i sagens natur vejgreb konstant og får den fuld pedal er den som en sulten løve på savannen på jagt efter en antilope. Styringen er præcis som fyraften for en offentlig ansat, og der er kontant afregning blot ved det mindste ryk i rattet.

Vild lækker motorlyd, men konservativ kabine

Bag rattet er du aldrig i tvivl om, at du sidder i en BMW. Lyden fra rækkesekseren er jeg – og vil altid være det – forelsket i. Som altid i en BMW sidder jeg godt i førersædet. De forskellige knapper er placeret efter sund tysk logik, og så er der lige infotainmentskærmen. Placeringen ligner noget, der er eftermonteret en eftermiddag hjemme i garagen, men i-Drive systemet i den virker upåklageligt. Alligevel skuffer kabinen mig ret meget. Den er nemlig begyndt at se gammeldags ud, hvilket egentlig ikke klæder den længere. Heldigvis er der håb forude, da vi jo har set i den nye 7-serie, at BMW rent faktisk godt kan være med på det virtuelle.

Bagsædet er ikke til voksne

Desværre dumper bagsædekomforten, hvis der skal sidde voksne mennesker deromme. Der er ganske enkelt for lidt plads. Omvendt, så er det sådan, det er, når der er tale om en coupé. Jeg er 186 cm høj, og jeg har mere end svært ved at sidde behageligt bag førersædet. Mindre børn kan godt være der, men de skal ikke være mere end langlæmmede teenagere, før de begynder at brokke sig over den manglende plads. Og så er der kun plads til to på bagsædet, da en høj kardantunnel tager pænt meget gulvplads plus, at et opbevaringsrum mellem de to siddepladser også stjæler en del plads.

Alt for dyr

Og så er der lige det med prisen. Varianten her har en del M-lir – og det koster. Som bilen står her, lander den på svimlende 1.050.000 kroner. Det er dælme mange penge for en bil, hvor det kun er køreegenskaberne og motorlyden, der er helt i top. Bare sådan noget som Steptronic automatgearkassen koster 46.000 kroner. Og så er der M-kittet som koster den nette sum af 77.000 kroner, hvilket du i min verden dog sagtens kan undvære. Du skal i hvert fald være mere BMW-fan end jeg, hvis du skal retfærdiggøre en pris for en 440i på omkring en million kroner.

BMW 440i xDrive Coupé M Sportsmodel

Pris: Denne bil (uden ekstraudstyr) 865.300,- BMW 4-serie Coupé fås fra 567.800,-
EU-miks: 13,7 km/ltr.
Motor: R6 – 24v – TwinPower turbobenzin
Ydelse: 326 hk ved 5500 omdr./min.
Moment: 450 Nm ved 1380-5000 omdr./min.
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 4,9 sek.
Tilladt anhængervægt: 1800 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 445 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4638/1825/1377 mm

Kommentarer