DEL

Gennem en uges tid har jeg spurgt forskellige personer i og udenfor min omgangskreds, om deres tanker om og holdning til biltræf. Jeg fik mange forskellige svar, som for eksempel ”det er ikke noget for mig”, ”skal man ikke have en veteranbil for at være med til det?”, ”er det ikke kun for tunede og stylede biler?” og mange andre reaktioner.

Faktum er at filosofien bag et biltræf er den samme som den var for 100 år siden, og det er at dele en fælles lidenskab og interesse med ligesindede. Hvor nogen spiler bridge, andre er medlem af en læseklub, og en tredje gruppe dyrker sport, er der også forbavsende mange, der dyrker fællesskabet gennem biler. Det er gennem historien kommet til udtryk i mange forskellige former for begivenheder, biltyper, trends, målgrupper og meget andet. 

Udviklingen

I starten af 1900-tallet var bilen stadig ikke allemandseje, og biltræf var derfor primært for det bedre borgerskab, der fremviste symbolerne på deres velstand i passende selskab. Gennem omskiftende perioder med trange kår, vækst, krig m.m. har udtrykket og bilerne ændret sig, men sjælen er forblevet den samme. I nyere tid, for eksempel i ’90-erne, var trenden at style bilerne så vildt som muligt, og i ´00-erne var motortuning og voldsomme lydanlæg et kæmpe hit. 

Gennem ’10-erne er tendensen gået i retning af originale biler, forfinelse i stedet for radikale ombygninger, og ikke mindst en langt højere grad af bevaring og dyrkning af tidstypiske udtryk, på bilerne såvel som hos ejerne. Denne tendens er forstærket af det faktum, at +35 år gamle biler (veteran-kategorien, red.) er langt sundere og i bedre stand end en tilsvarende bil var for 30 år siden. 

Dengang var en veteranbil en gammel bil, der krævede store mængder blod, sved og tårer at holde kørende. Hvis man i dag ser på en bil fra start ’80-erne, er det en forholdsvis moderne bil, og der er en hel del biler i fornuftig stand at finde på brugtbilsmarkedet.

Stor diversitet

For at vise den store diversitet og udbredelse, biltræf har i dag, vil jeg fremhæve to eksempler, i form af Ferrari og Dacia. Ja, du læste rigtigt; lavprisbilmærket Dacia. Men først lidt om Ferrari. Det karismatiske og kompromisløse italienske bilmærke har i over 70 år fascineret store som små, og enhver med evnen til at købe en Ferrari, viser den gerne stolt frem til både ligesindede og fans. Et meget markant eksempel var, da Ferrari i 2017 fejrede mærkets 70-års fødselsdag, og hvor Ferrari-ejere over hele verden gladelig hjalp med til at gøre fejringen til noget helt specielt.

Og så er der Dacia. Hvad der blev startet for mere end 10 år siden i Frankrig som et marketingstunt fra producentens side i form af en såkaldt ”Big Picnic Dacia”, er hurtigt blevet omfavnet af et utal af Dacia-ejere, og afholdes hvert år på tværs af Europa. I Frankrig har de rundet 10.000 biler pr. event, og her i Danmark er der lagt et loft på 5.000 deltagende biler (flere hundrede står på ventelist hvert år). 

Projektbilerne

I den mere klassiske og tiltagende nørdede ende af biltræf, finder vi fortsat de mennesker, der nærmest går mere op i deres bil, end de går op i deres familie og job. Det handler om de biler, der ”bare lige skulle ha’ en mindre renovering eller opgradering”, men undervejs er blevet til en større omgang, der kræver hundredevis af timers indsats og en god pose penge at færdiggøre. 

Et nyligt eksempel på et biltræf med mange biler af denne type, er hos BMW-specialisten KOED på Djursland, der hvert år holder et populært og velbesøgt biltræf for ejere og fans af det bayerske bilmærke. Her var det tydeligt at projektbiler kan inddeles i to hovedkategorier. (Se det store billedgalleri nederst i artiklen, red.)

Den ene handler om at genskabe en given bils originale udseende gennem en nænsom renovering med respekt for hvordan den så ud da den forlod fabrikken. De mest hysteriske fans af denne kategori anvender i flæng begrebet ”Concours standard”, som betyder at restaurere en bil til et niveau, der matcher eller endda overgår fabrikskvalitet. 

Disse biler kommer kun ud af deres opvarmede garager i virkelig godt vejr og til helt specielle lejligheder. Det er endda ikke usædvanligt at de transporteres til og fra træf i en lukket trailer for at undgå skidt, snavs, slitage, risiko for skader etc.

Til biler fra ’80-erne, for eksempel den velkendte BMW 3-serie (E30-modellen) er det stadig forholdsvist nemt at finde fine og originale reservedele. Bevæger vi os derimod et årti tilbage til ’70-er bilerne, som i BMW-verdenen er bedst symboliseret ved ”forlæns-baglæns-bilen” 2002 og den gudesmukke coupé 2800 CS (E9-modellen), er reservedelene ved at være få, og priserne derfor på vej mod skyerne. 

Der er derfor stor forskel på hvor meget de forskellige typer og årgange kræver af indsats fra ejeren, men omvendt finder mange en langt større tilfredsstillelse i at eje en helt unik og gennemrestaureret automobil, hvor man selv kender hver enkelt skrue og ledning i detaljer.

Restomods

Den anden projektbils-kategori kaldes for restomods. Kategorien restomods er forholdsvis bred, men handler i princippet om at anvende nyere teknologi og teknik i restaureringen af en given bil, så den bliver bedre, hurtigere, mere holdbar, nemmere at anvende i hverdagen. Samtidig adskiller restomods sig fra andre tunede/stylede biler, ved at have et udseende, der ligger forholdsvis tæt op af det originale.

Verden over findes der en del specialister, der specialbygger restomods til kunder for store summer penge pr. bil, men til biltræf på dansk grund er det typisk bilejeren selv, der har stået for hele projektet.

Fortsætter vi i BMW-verdenen, så jeg til træffet den sødeste, smukkeste og mest charmerende lille hvide BMW 315 fra ’80, der symboliserede kategorien ret godt. Den fremstod i meget tidstypisk og næsten original stand, kun med andre fælge og en sænkning som de primært synlige ændringer. Under huden var der dog sket ting og sager: Med ny basismotor fra en 525e, tunet til 200 hk, en gearkasse fra en generation nyere 3-serie og en specialfremstillet kardan, rummer denne bil både en velbalanceret blanding af originalitet, elegance og power, og er derfor en værdig repræsentant for denne kategori.

Biltræf er for alle

Afslutningsvis skal der lyde en opfordring til alle, om at give biltræf en chance, selv om du ikke tænker du er i den primære målgruppe. Der findes noget for alle, hvad enten det er det familieorienterede til et Dacia-træf, det små-nørdede til et BMW-træf, det fartfokuserede til et Ferrari-træf eller måske noget helt fjerde, eksempelvis et af de utallige klassiker/veteran/youngtimer træf, der afholdes sommeren igennem på ofte meget smukke locations. Valget er dit. God tur.

Kommentarer