DEL

Biturbo-V8’eren i Audi SQ8 TDI er den stærkeste dieselmotor på det europæiske marked og kombinerer stor muskelkraft med relativ god økonomi og integrerer en hel pakke af hightech-løsninger. fireliters TDI-motoren yder 435 hk og leverer et drejningsmoment på svimlende 900 Nm mellem 1.250 og 3.250 omdr./min. SQ8 TDI når derfor 100 km/t på 4,8 sek., og på den måde accelererer den store SUV-coupé ligesom en sportsvogn. Tophastigheden er elektronisk begrænset til  250 km/t, og kraftoverføringen sker via en ottetrins tiptronic gearkasse og det permanente firehjulstræk quattro.

En elektrisk drevet kompressor supplerer de to turboladere ved igangsætning og acceleration med lavt omdrejningstal, så V8 TDI altid kan generere sine kræfter spontant. Den elektrisk drevne kompressor får sin ydelse fra et 48-volts-ledningsnet, der danner fundamentet i mild hybrid-systemet (MHEV), hvis remstartergenerator kan rekuperere ved deceleration og lagre strøm i litium-ion-batteriet. Dertil reducerer MHEV-teknologien brændstofforbruget med op til 0,5 l pr. 100 km ved reel kørsel. 

Undervogn

Som standard er Audi SQ8 TDI udstyret med køredynamiksystemet Audi drive select og adaptive air suspension sport med reguleret støddæmpning. Og selv om det nok er de færreste, der vil bruge en SQ8 i terræn, så er det faktisk muligt at bruge bilen i forskelligt terræn, idet luftaffjedringen varierer karrosseriets højde med op til 90 mm. Som tilvalg giver tre avancerede teknologier mere køredynamik, bedre vejgreb og øget stabilitet. Sportsdifferentialet, der ved hurtig kørsel gennem sving fordeler trækkraften aktivt mellem baghjulene og dermed udvider quattro-firehjulstrækket med et automatisk spærrende midterdifferentiale. Som et alternativ til den standardmonterede styring og sportsdifferentialet, fås bilen også med firehjulsstyring, som øger bilens adræthed, idet baghjulene drejer i modsat retning af forhjulene ved lave hastigheder, mens stabiliteten øges ved, at de styrer i samme retning fra hastigheder over ca. 60 km/t.

Den tredje teknologi er den elektromekaniske aktive krængningsstabilisering, der ved hjælp af en kompakt elmotor på hver aksel mellem stabilisatorens to halvdele reducerer karrosseri-bevægelserne på ujævn vej, idet de ved ligeudkørsel i vid udstrækning arbejder uafhængigt af hinanden. Ved sportslig kørsel virker stabilisatorhalvdelene til gengæld som en enhed, i og med at de drejes mod hinanden, hvilket gør SQ8 TDI’ens køreegenskaber strammere og reducerer bilens hældning i kurver markant. 

Design 

De karakteristiske eksteriørelementer er fremhævet specifikt, hvor eksempelvis den otte-kantede singleframe har dobbeltlameller og er omkranset af en stor ramme i matsølv. Bundskjoldet er i samme farve og får den forreste og bageste stødfanger til at fremstå mere voluminøse. De markante luftindtag, det S-specifikke udstødningssystem og quattro-kanterne over hjulkasserne fremhæver modellens styrke. Som standard har modellen 21” fælge, og horisontale linjer – blandt andet i form af lysbåndet på bilens bagende og en markant liste over den sorte diffuser – betoner SUV-coupéens bredde. Som standard oplyses vejbanen af LED-forlygter inklusive fjernlysassistent, mens HD-Matrix-LED-teknologien fås som ekstraudstyr. 

Typisk for en Audi S-model er kabinen holdt i mørke farve. De standardmonterede sportssæder prydes af en S-indprægning og kontrastsyninger, og som ekstraudstyr kan du vælge S-sportssæder plus med integreret hovedstøtte og høje sidestykker, der som tilvalg også fås med klima- og massagefunktion. Derudover understreges den sportslige karakter af bilens indtræk i rotorgrå eller arrasrød samt det mat, børstede aluminium dekorindlæg, der som alternativ kan fås i kulfiber eller på traditionel tysk vis i egetræ. 

Intelligent opkobling


Med det standardmonterede Audi virtual cockpit kan føreren vælge en performance-visning, hvor omdrejningstælleren er i centrum, og hvor ydelse og drejningsmoment vises i procent. Dertil fungerer to store berøringsskærme med mærkbar og akustisk feedback som de primære betjeningselementer, og som alternativ kan føreren anvende den naturlige stemmestyring, der forstår frit formulerede kommandoer og spørgsmål. Systemet gør brug af informationer, som er lagret onboard samt af viden fra skyen, og som noget nyt er Amazon-stemmetjenesten Alexa, der er komplet integreret i MMI-betjeningssystemet, kommet til.

Som standard sker dataoverførslen i SQ8 TDI via standarden LTE Advanced, der ud over et WiFi-hotspot og tjenesterne fra Audi connect er en del af MMI Navigation plus. Ruteplanlægningen indeholder mange nyttige funktioner – eksempelvis registrerer den førerens præferencer på baggrund af de kørte strækninger og kan derudfra komme med målrettede forslag. Dertil udgør Car-to-X-tjenester, som fx vejskilte- og fareinformationer, et supplement til navigationen, og gør brug af den kollektive intelligens fra Audis bilflåde. Det samme gør det nyeste assistentsystem med lyskrydsinformation, hvor bilen modtager data fra en central lyskrydscomputer, således at føreren kan vælge en hastighed, der passer til den næste grønne bølge. Når bilen holder for rødt lys, vil der i det virtuelle cockpit vises den resterende tid, indtil lyset skifter til grønt. Dermed bidrager systemet til en forudseende, effektiv kørestil og er med til at sikre et vedvarende flow i trafikken. Denne service vil løbende blive udbudt i udvalgte europæiske byer.

Audi SQ8 i Danmark

SQ8 TDI quattro introduceres i Danmark i løbet af efteråret. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Kommentarer