DEL

Når den bare står der i silende regn på Sydsjælland udstråler Audi Q8 sportslig dynamik og eksklusiv prestige som den velkendte søstermodel Audi Q7. Og så alligevel ikke helt. Q8 er nemlig lidt mindre og mere kompakt end Q7. Med en længde på 4,99 m, en bredde på 2,00 m og en højde på 1,71 m er SUV-coupéen nemlig bredere, kortere og lavere end Q7. Med en akselafstand på knap 3,00 m byder den på pladsforhold, som overgår de direkte konkurrenter på de fleste relevante mål – fx når det gælder kabinelængden og loftshøjden. Trepersoners-bagsædet kan som ekstraudstyr forskydes i længderetningen. Når man klapper ryglænene frem, rummer bagagerummet op til 1.755 liter bag den elektrisk betjente bagklap. Og vigtigst af alt: voksne på op til 186 cm kan nemt sidde på bagsædet uden at få følelsen af at være klemt inde.  

Sportslig køreoplevelse

Det er ikke altid, at de her SUV-modeller byder på sportslig køreoplevelse. Ofte er de lidt for tunge i rumpetten med en ikke alt for fast undervogn, men sådan opfattes de første kilometer i Audi Q8 ikke på trods af vægten, der hedder 2.145 kg. Den jeg har snuppet nøglerne til, er en variant med en V6 dieselmotor med 286 hk. 

Dens rent mekanisk arbejdende midterdifferentiale overfører som standard kræfterne til for- og bagakslen i forholdet 40:60. Ved behov sender den størstedelen til den aksel, der har det bedste vejgreb. I kombination med en frihøjde på op til 254 mm, korte overhæng og nedkørselsassistenten kører Q8 også videre, når vejene med fast underlag ophører, fortæller Audi, men på trods af den silende regn og dertilhørende masser af mudder ligner Audi Q8 ikke en bil, man får lyst til at køre offroad i. Så jeg bliver pænt på asfalten, hvor jeg synes, at den klart hører hjemme. Undervogn med støddæmperregulering er i øvrigt standard på Audi Q8, hvilket naturligvis giver en lækker køreoplevelse. 

Ud over det standardmonterede progressive styretøj med en udveksling, der bliver mere og mere direkte, jo mere jeg drejer på rattet, tilbyder Audi firehjulsstyring som ekstraudstyr. Dette system kan dreje baghjulene op til fem grader – i modsat retning ved lav hastighed for at øge adrætheden, i samme retning til fordel for stabiliteten ved høj hastighed, og det er lige præcis hér nøglen ligger til den sportslige køreoplevelse. Med firehjulsstyring æder Audi Q8 nemlig sving og kurver med den største velbehag, og jeg har følelsen af at sidde i en langt mindre og mere sportslig Audi end tilfældet er.

Audi fortæller i øvrigt, at alle drivlinjer på bilen er særligt effektive takket være den nye mildhybridteknologi (MHEV). Systemet har jeg med stor succes prøvet tidligere i den nye Audi A6 og i Audi A7. Kort fortalt er det sådan, at det 48 V ledningsnet omfatter to vigtige tekniske komponenter: et litium-ion-batteri og en remstartergenerator. Ved deceleration kan den genindvinde en effekt på op til 12 kW og lagre den i batteriet. MHEV-teknologien giver mulighed for lange rullefaser med standset motor og et start-stop-område, der allerede begynder ved 22 km/t. Desværre er tiden i bilen knap, så hvordan MHEV virker i Audi Q8 har jeg tilgode at opleve.

Fokus på detaljen i interiøret 

Let forståelige grafikker står for den digitale præcision hos Audi samt for den høje integrationsgrad af arkitektur og betjening. Det centrale element er den øverste MMI touch response-skærm. Med dens black panel-look er den i slukket tilstand stort set integreret usynligt i en stor, sort flade. Alle elementer passer på logisk vis til hinanden – fra det smalle luftdysepanel til den brede konsol på midtertunnellen, hvor gearvælgeren til tiptronic er placeret. I mørke genskaber konturbelysningen (ekstraudstyr, red.) de markante designlinjer i kabinen, og desuden fungerer den også som baggrundsbelysning til det tredimensionelt laserfremstillede quattro-logo over handskerummet – det ser super godt ud, og er et eksempel på Audis kærlighed til detaljen, lader en repræsentant for importøren forstå.

Digitale skærme

I forbindelse med MMI touch response-betjeningskonceptet i Audi Q8 kan næsten alle funktioner udføres på to store skærme. Den øverste på 10,1” fungerer til styring af infotainment og navigation. På den 8,6” skærm derunder kan føreren betjene klimaanlægget, komfortfunktionerne og tekstindtastningen, mens håndleddet hviles på gearvælgeren – også her nøjagtig som i A6 og A7. Betjeningen er hurtig og sikker, og når fingeren aktiverer en funktion, kommer der et irriterende mærkbart og hørbart klik som bekræftelse som var det et stykke legetøj min mindste søn stod og charmerede med henne i dagplejen. Prismæssigt ligger Audi Q8 i den lidt dyre ende. Bilen her starter ved 1,3 million. Importøren har derudover puttet for en halv million kroner ekstraudstyr i den for at vise, hvad bilen kan udstyres med for at gøre den helt perfekt for slutkøberen. Dét glæder jeg mig til at pille ved når jeg senere på året skal teste bilen grundigere.  

Kommentarer