DEL

Det siger meget om, hvor konservativt et bilmærke Audi er, når man ligefrem kalder en mindre ændring af en bilmodels front for en revolution, men ikke desto mindre, er det hvad Audi gjorde ved lanceringen af den nye Q5 i begyndelsen af året. Egentlig er grillen blot blevet rykket en smule frem, hvilket altså er at betegne som værende en revolution på direktionsgangene hos Audi i den sydtyske by Ingolstadt. Omvendt kan man ikke fornægte Audi i at tænke i det sikre – du ved, hvad du får når du vælger en Audi, og det er jo en god pointe at have. Personligt savner jeg bare noget mere uforudsigelighed og frækhed hos Audi.

En stylet prinsesse

Audi siger selv, at det er på grund af den globale genkendelighed, at man er nænsom med ændringerne, og isoleret set, er der jo heller ikke en finger at sætte på Audis front eller for den sags skyld det generelle udseende hos mærkets bilmodeller. De er smukke som en stylet prinsesse hver og en – hvis vi da lige ser bort fra den vingeskudte A2 for år tilbage. Det er bare lidt som om, de tager kvantespring med udviklingen af teknologier, men stadig ikke tør pille ved det ydre look. Revolution eller ej, så er den nye Q5 her, og det er den bil med en 190 hestes toliters dieselmotor jeg her har til test.

Rolig dieselmotor

På motorvejen er den på trods af det lidt høje statur overraskende stabil. Den er utrolig letkørt, og jeg bifalder den generelle kørekomfort der får mine tanker hen i retning af en A5. Den gode gamle dieselmotor trækker godt og roligt i hele omdrejningsfeltet. Den har pænt med overskud, og har ikke den her typiske diesellyd som en TDI-motor ellers godt kan have. Og så er den super økonomisk. De officielle tal siger 20 km på en liter diesel. Efter lidt mere end 700 km blandet kørsel viser kørecomputeren mig, at jeg har kørt næsten 17 km/ltr. Det er ganske udmærket.

Virtuelt cockpit er et must

Bag rattet sidder jeg virkelig godt i et tilpas blødt førersæde, og sådan er det altid i de lidt dyrere Audi-modeller. Jeg er fuldstændig pjattet med det nye virtuelle instrumenthus, der dog er ekstraudstyr i en Q5. Det virtuelle cockpit er en del af en pakke, der hedder “Navigationspakke plus”, som koster 25.000 kroner. Den er et must på din slutseddel. Bestiller du det, har du digital instrumentering og blandt andet mulighed for navigation i mellem omdrejningstæller og speedometer, hvilket ser drønhamrende godt ud. Derudover har du tre års fri internet og paddleshift på et multifunktionsrat i lækkert læder. Eneste minus her, er at tekst og tale ikke er på dansk. Specielt set i lyset af, at jeg for eksempel kan vælge norsk.

En slags revolution

Jeg forstår dog stadig ikke, hvorfor Audi er gået væk fra, at man kan “fjerne” infotainmentskærmen. Ved et enkelt tryk på en knap, kunne skærmen nærmest rulle ind i sig selv, hvilket var rart, hvis man som fører blev træt af skærmen. Nu kan man kun slukke for skærmen, mens den bliver siddende i den fastlåste position. Hvor jeg dog klapper i mine store hænder er omkring den adaptive fartpilot. Udover Volvo er der endnu ingen bilmærker der kan lave en adaptiv fartpilot som Audi kan. Jeg bryder mig normalt ikke så meget om at køre med adaptiv fartpilot, da jeg føler, at de bremser for tidligt og for hårdt når jeg nærmer mig forankørende. Sådan er det dog ikke hos Audi – her er den adaptive fartpilot ganske enkelt en fornøjelse, og det er vel også en slags revolution.

Audi Q5 2.0 TDI Quattro

Pris: Denne bil 700.605,-  Audi Q5 fås fra 580.692,-
EU-miks: 20,0 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, turbodiesel
Ydelse: 190 hk ved 3.800 – 4.200 omdr./min.
Moment: 400 Nm ved 1.750 – 3.000 omdr./min.
Topfart: 220 km/t
0-100 km/t: 7,9 sek.
Egenvægt: 1.845 kg
Tilladt anhængervægt: 2.400 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 550/1.550 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.663/2.140/1.659 mm

Kommentarer