DEL

Da den første Audi Q3 kom på markedet stod der 2011 på kalenderen. Vi var i finanskrisens efterår, hvor også bilproducenterne måtte stramme ballerne og sørge for, at holde lidt på midlerne ved blandt andet at slække på materialevalget i de forskellige bilmodeller. Sådan var det selvfølgelig også hos Audi, hvor første generation af crossoveren Q3 kom på markedet. Bilen kom på en platform helt tilbage fra 2003, så det siger næsten sig selv, at den nye Q3 er helt ny fra enden til anden. Bilen står som så mange andre biler fra VW-koncernen på MQB-platformen, hvilket gør den nye Q3 langt bedre og mere moderne end forgængeren.

Audi Q3 med lækker kabine

Når først du sidder bag rattet i den nye Audi Q3 så bliver du mødt af en sofistikeret indretning. Materialevalget er på et hidtil uset niveau. De forskellige knapper og kontakter klikker på en helt speciel måde som kun Audi-kendere kan nikke genkendende til, og så er den digitale instrumentering noget man ellers kun plejer at se i langt dyrere Audi-modeller. Den store 8,8” touch-infotainmentskærm er flot integreret i midterkonsollen og den har en hældning, der gør, at du som fører har det helt rigtige view over skærmen. Stor ros til Audi for at bibeholde knapper til klimaanlægget, sædevarmen og elbagruden i stedet for som flere og flere bilproducenter desværre gør; at putte den slags ind i infotainmentskærmen.  

Audi Q3 med mere plads

Takket være den nye platform er der blevet markant mere plads i den nye Q3, hvor også undervognen er blevet langt mere fast end i forgængeren. Der er næsten otte centimeter mere mellem akslerne, og det har givet mere plads til bagsædepassagererne. Og som om det ikke er nok, så kan bagsædet endda rykkes yderligere 15 centimeter tilbage, hvis standardrummeligheden ikke er nok. Tilsvarende kan bagsædet rykkes 15 centimeter frem, hvis der er brug for mere plads i bagagerummet. Rent faktisk kan bagagerummet med den manøvre rumme hele 675 liter, hvilket er på niveau med bagagerummet i en stor stationcar. Lægger du bagsædet ned sluger bagagerummet imponerende 1.525 liter. 

Audi Q3 med progressivt styretøj

Ingen testbil uden ekstraudstyr – det er jo her de forskellige producenter viser, hvad de nu har fundet på, og sådan er det selvfølgelig også hos Audi. Testbilen her har ekstraudstyr for små 90.000 kroner, og en særlig linje på udstyrslisten vækker min nysgerrighed. Koden hedder “1N7” og det er progressivt styretøj som ændrer sig alt efter, hvor meget føreren drejer på rattet. Jo mere der drejes, des hurtigere føles det mens retningsstabiliteten er i fokus når der køres lige ud. Responsen sker prompte, og det er helt uhørt, at styretøjet er så godt i en crossover som tilfældet er her. Ja, det er ekstraudstyr, men da det kun koster lidt mere end 6.000 kroner er det så absolut noget, der er værd at krydse af når du sidder henne hos din Audi-forhandler og laver bestillingsedlen på din nye Q3.

Audi Q3 – vælg den rigtige motor

Hvor den måske er knap så vellykket er omkring det motoriske. Q3 er en relativ stor bil for en halvanden liters benzinmotor med 150 hk og 250 Nm, hvor jeg synes, at den af og til kommer til kort. Især ved høj fart på motorvejen med hele familien ombord plus et godt fyldt bagagerum snerrer motoren lidt for meget. Her er dieselvarianten med 150 hk og et større moment på 340 Nm eller den toliters benziner med 190 hk er et bedre køb. For sidstnævnte gælder det dog, at den tillige har firehjulstræk og er lidt mere end 100.000 kroner dyrere end testbilen her. Omvendt så er det jo de færreste der konstant kører af sted med fuldt oppakket bil og hele familien med så til daglig brug er den her variant nok ganske fin.  

Audi Q3 Advanced 35 TFSI S-tronic

Pris: Denne bil 437.182,- Audi Q3 fås fra 382.857,-
Brændstofforbrug: 14,1 km/ltr. (WLTP)
Motor: 1,5 liter. Fire cylindre, turbobenzin
Ydelse: 150 hk ved 5.000 omdr./min.
Moment: 250 Nm ved 1.500 – 3.500 omdr./min.
Topfart: 207 km/t
0-100 km/t: 9,2 sek.
Køreklar vægt: 1.570 kg
Tilladt anhængervægt: 1.800 kg m bremser – 600 kg uden bremser
Bagagerum: 530, 675, 1.525 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.484/1.856/1.616 mm

Kommentarer