DEL

Du sidder noget højere i en Audi Q2 end du gør i en traditionel mellemklassebil. Sådan cirka otte centimeter, hvilket er en del når vi taler bil og frihøjde. Hermed er der risiko for, at du ikke har det traditionelle vejgreb vi kender fra mellemklassebilerne som eksempelvis hos VW Golf, men her er jeg nødt til at slå fast med syvtommersøm, at det er noget eksperterne hos Audi har helt styr på. Det er nemlig tydeligt at mærke, at køreegenskaberne fra netop VW Golf går igen. Der er perfekt balance mellem komfort og dynamik i denne Audi Q2, hvilket jeg vender tilbage til.

Audi Q2 er helt sin egen

Er det en SUV, crossover, SUV-coupé eller måske i virkeligheden en crossover-coupé? Den er svær, ikk´? Måske i virkeligheden også derfor, Audi i deres reklamer for Q2 skriver #untaggable fordi vi netop ikke kan sætte en Audi Q2 i bås. Så ved jeg godt, at det med hashtag er for at tiltrække ungdommen, men er ungdommen overhovedet interesseret i Audi Q2? Er den ikke lidt for morfar-agtig? Vil ungdommen måske ikke hellere se nærmere på den nye Toyota C-HR i samme klasse, og så endda spare nogle penge? De snusfornuftige med flere år på bagen vil nok se nærmere på Mazda CX-3, hvis det handler om at sidde højt og have pænt meget udstyr i en bil med et godt udsyn.

Hurra for fede farver

Uanset hvad, så kan der ikke peges ret mange fingre ad designet på Audi Q2. Personligt synes jeg den er lykkedes bedre end storebror Q3. Q2 ser knap så buttet ud, og i tilfældet “Sport” som er den udstyrsvariant testbilen her har, kan jeg kun konstatere, at det ser ekstra godt ud, at C-stolpen har en kontrastfarve til det øvrige chassis. Det får på en eller anden måde Q2’eren til at fremstå mere frisk og knap så konservativ som Audi ellers ofte har for vane. Og så tiltaler det mig, at bilen kan bestilles i ret så skarpe farver. Eksempelvis skrigende gul, eller en lækker dyb blå farve som testbilen her har. Det klæder i den grad Audi, at man tør satse på den slags farver.

Fedtet med ekstraudstyr

Desværre bliver jeg nok aldrig bedste venner med Audis prispolitik. Startprisen er lige lidt over 300.000 kroner, men det er der ingen, der kan nøjes med at give for en Audi. Skal du bare have en smule ekstraudstyr i – også af den nødvendige slags – så koster det kassen hos Audi. Det er ellers ikke fordi testbilen her er spækket med ekstraudstyr, men alligevel lander prislappen på 466.527 kroner, hvilket er pænt meget for en bil der ikke ligefrem oser af luksus. Hvorfor skal det for eksempel koste 8.000 kroner, hvis du vil have smartphone interface (så din smartphone er tilsluttet bilens infotainmentsystem via usb kabel, red.) i en Q2? Jeg forstår det ikke helt.

Audi Q2 gør mig glad

Når det så er sagt, vil jeg sige, at jeg bliver glad når jeg kører Audi Q2. Umiddelbart lægger den ikke op til sportslig kørsel, men den gode gamle firecylindrede turbodieselmotor med 116 hk gør det faktisk allerbedst når jeg kører bilen lidt frisk og direkte. Kast den rundt i vejkurver som en anden “Brian-bil” er ikke noget problem. Q2 klarer opgaven til fuld tilfredshed. Og så har jeg kun roser tilovers for Audis adaptive fartpilot som også her i Q2 sætter standarden. Den virker ekstremt godt, og det er vel i virkeligheden kun Volvo, der kan måle sig med resultatet her. Det siger ikke så lidt, for lige præcis det med adaptiv fartpilot er nemlig noget Volvo er verdensmester i at kunne kreere.

Audi Q2 Sport TDI

Pris: Denne bil 466.527,- Q2 fås fra 305.905,-
EU-miks: 22,7 km/ltr.
Motor: Fire cylindre – turbodiesel
Ydelse: 116 hk ved 3.250 – 4.000 omdr./min.
Moment: 250 Nm ved 1.500 – 3.200 omdr./min.
Topfart: 197 km/t
0-100 km/t: 10,3 sek.
Tilladt anhængervægt: 1700 kg med bremser – 690 uden bremser
Bagagerum: 405 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4191/2009/1508 mm

Kommentarer