DEL

Når Audi e-tron Sportback er udstyret med S line-eksteriørpakke og virtuelle sidespejle, opnår den en fremragende cw-værdi på kun 0,25 – endnu bedre end dens søstermodel Audi e-tron. Det skyldes især den coupéagtige udformning af karrosseriet og dermed den mindre strømningsmodstand bag bilen. I henhold til WLTP-cyklussen kan e-tron Sportback køre op til 438 km (med dansk standardudstyr) på en batteriopladning. Ca. 10 km af den forøgede rækkevidde i forhold til e-tron skyldes karrosseriets mere aerodynamiske udformning. En anden faktor, der gavner effektiviteten, er de virtuelle sidespejle (ekstraudstyr), der består af holdere med små kameraer. Kameraernes billeder vises på kontrastfyldte OLED-displays ved overgangen mellem instrumentpanelet og døren. Når føreren bevæger fingeren på touchdisplayets overflade, kommer der symboler frem, som kan bruges til at forskyde billedudsnittet. Derudover tilpasses spejlene automatisk til tre forskellige kørselssituationer: De giver en optimal visning på motorvej, når man skal dreje og ved parkering. Den aerodynamiske finpudsning fortsættes også under overfladen og omfatter blandt andet det regulerbare køleluftindtag med kanaler til afkøling af de forreste bremser, aerofælgene og den komplet beklædte undervogn med aluminiumsplade til beskyttelse af højvoltsbatteriet.

Digitale Matrix-LED-forlygter

Audi præsenterer en verdensnyhed i serieproduktion i form af de digitale Matrix-LED-forlygter som topudstyr. Lyset fra forlygterne inddeles i bittesmå pixels og kan oplyse vejbanen i høj opløsning. Det skyldes en teknologi med forkortelsen DMD (Digital Micromirror Device), som også anvendes i mange videoprojektorer. Det centrale element er en lille chip med ca. en million mikrospejle, der har en kantlængde på kun nogle hundrededele millimeter. Ved hjælp af elektrostatiske felter kan hvert enkelt af dem vippes op til 5.000 gange i sekundet. Afhængigt af stillingen overføres LED-lyset så enten via linserne til vejbanen eller opsluges af en absorber, så det ikke blænder andre trafikanter.

I Audi e-tron Sportback har det digitale lys, som fås fra medio 2020, flere opgaver. Det kan generere dynamiske ”leaving og coming home”-animationer, der bliver vist som projiceringer på en væg eller på jorden. Det digitale lys kan vise kurve-, by- og motorvejslyset som varianter af nærlyset med største præcision og supplere med fjernlyset med en endnu mere nøjagtig afblænding af andre trafikanter. Men vigtigst af alt omfatter det nye funktioner som fx vognbane- og orienteringslyset. På firesporede veje skaber vognbanelyset et lystæppe, som oplyser bilens egen vognbane med ekstra meget lys og tilpasses dynamisk ved vognbaneskift. Det øger førerens opmærksomhed på den relevante vognbane og bidrager dermed til mere trafiksikkerhed. Derudover viser orienteringslyset bilens forventede position i vognbanen med mørke afblændede striber foran bilen, så det især på smalle veje eller ved vejarbejde bliver nemmere at holde bilen midt i vognbanen. I forbindelse med natsynsassistenten (ekstraudstyr) er bilen også udstyret med markeringslys. Hvis systemet registrerer en fodgænger, gør lyset opmærksom på personen og reducerer dermed faren for at overse en fodgænger i nærheden af kørebanen.

Sportslig effektivitet

I Audi e-tron Sportback 55 quattro oplever føreren samspillet mellem effektivitet, præstationer og suveræn ro. Der sidder en asynkron elmotor på hver aksel, som forsynes med vekselstrøm fra elektronikstyringen. Med 360 hk og et drejningsmoment på 561 Nm sørger de to elmotorer for kraftfuld fremdrift i SUV-coupéen helt fra stilstand – uden lokale emissioner og næsten helt lydløst. Føreren aktiverer boostfunktionen ved at skifte fra D til S og træde speederen helt ned. Her skaber drivlinjen 408 hk og et drejningsmoment på 664 Nm i 8 sek., og dermed klarer SUV-coupéen spurten fra 0 til 100 km/t. på 5,7 sek. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 200 km/t.

Batterisystem og rekuperation

Batterisystemet i Audi e-tron Sportback 55 quattro kan lagre 95 kWh energi brutto (86,5 kWh netto) og arbejder med en nominel spænding på 396 V. Det er placeret som en flad, bred blok under bilens kabine og er meget stift og kollisionssikkert – takket være en massiv beskyttelsesramme og en aluminiumssamling, der holder de 36 cellemoduler med hver 12 såkaldte poseceller. Modulerne er placeret på to niveauer – et langt nederste dæk med 31 moduler og et kort øverste dæk med fem moduler. Kølesystemet er placeret under cellerummet.

Ved decelerationer på op til 0,3 g – det er over 90 % af tilfældene i dagligdagen – oplades højvoltsbatteriet af elmotorerne, primært af den bageste elmotor, der fungerer som generator i disse situationer. Rekuperationssystemet regulerer genindvindingen af energi – både ved friløb, når føreren slipper speederen, og ved opbremsning. Graden af friløbsrekuperation kan vælges i tre niveauer via skiftekontakter på rattet og er endnu mere udpræget end i e-tron.

Ved en opbremsning fra 100 km/t kan Audi e-tron Sportback rekuperere med maks. 300 Nm og 220 kW – det er ligesom for søstermodellen over 70 % af bilens ydelse og mere end for nogen anden serieproduceret bil. SUV-coupéen opnår i alt op til 30 % af sin rækkevidde via rekuperation.

Det er først, når decelerationen overstiger 0,3 g, at hjulbremserne kommer i brug, og med det innovative elektrohydrauliske aktiveringskoncept har de en ekstra hurtig respons. Reguleringssystemet afgør afhængigt af kørselssituationen, om SUV-coupéen skal rekuperere med elmotorer, kun med hjulbremse eller med en kombination af begge – og det tilmed individuelt for hver aksel. Overgangen mellem elektrisk og hydraulisk opbremsning sker blidt og homogent, uden at føreren bemærker det, og bremsekraften forbliver konstant.

Øget rækkevidde

På Audi e-tron Sportbacks hjulbremser er det lykkedes for udviklerne at opnå en kraftig reducering af det såkaldte restbremsemoment – det tab, der opstår, når belægningerne lægges ind mod skiven kortvarigt. Dette fremskridt øger effektiviteten og rækkevidden, og det samme gælder for tre andre tiltag: Ved almindelig kørsel bliver den forreste elmotor koblet næsten helt fra drivlinjen, den anvendelige andel af batteriet er blevet større, og i kølevæskekredsløbet reduceres nogle af mængdestrømningerne, så pumpen skal levere en mindre effekt.

Den yderst fleksible termostyring, som består af fire separate kredsløb, tempererer højspændingskomponenterne med maksimal effektivitet. På den måde kan den sikre hurtig jævnstrømsopladning, en lang levetid for batteriet og reproducerbare præstationer selv ved høj belastning. Den standardmonterede varmepumpe, som udnytter restvarmen fra højspændingskomponenterne, kan anvende op til 3 kW af den egentlige tabseffekt til opvarmning og klimaregulering af kabinen – en ekstra effektiv feature. Afhængigt af udetemperaturen kan kunderne dermed opnå en rækkeviddefordel på op til 10 % i Audi e-tron Sportback.

Audi e-tron Sportback 50 quattro

Ved lanceringen tilbyder Audi den eldrevne SUV-coupé med en ekstra motorvariant. e-tron Sportback 50 quattro har en ydelse på 313 hk og et drejningsmoment på 540 Nm. Batteriet er uden det øverste dæk, og de 27 moduler består hvert af 12 prismatiske celler. Systemet vejer ca. 120 kg mindre end batteriet i Sportback 55 quattro og leverer 71 kWh energi brutto (64,7 kWh netto). Dermed kan SUV-coupéen tilbagelægge op til 339 km på en fuld opladning (med dansk standardudstyr i henhold til WLTP-cyklussen). Audi e-tron Sportback 50 quattro accelererer fra 0 til 100 km/t på 6,8 sek., og tophastigheden ligger på 190 km/t.

Opladning – kør videre efter 30 min.

På lange køreture kan Audi e-tron Sportback 55 quattro oplades med op til 150 kW jævnstrøm (DC) ved lynopladningsstandere. På lidt under en halv time kommer batteriet dermed op på 80 % af sin kapacitet – nok til den næste langtursetape. e-tron Sportback 50 quattro kan lade med en effekt på op til 120 kW og opnår 80% ladestatus på samme tid.

Opladning ved offentlige vekselstrømsladestandere (AC) foretages via et mode-3-kabel, der følger med som standard. Her kommer effekten op på maks. 11 kW. Audis egen ladetjeneste – e-tron Charging Service – giver nem adgang til næsten 120.000 offentlige ladepunkter i 21 europæiske lande, og flere kommer hele tiden til. Uanset om det gælder AC- eller DC-opladning, med 11 eller 150 kW – så har man kun brug for et eneste kort for at starte opladningen. Med funktionen Plug & Charge, som ligeledes lanceres i 2020, bliver opladning endnu nemmere, idét bilen autoriserer sig selv ved ladestanderen og aktiverer den.

Audi tilbyder også forskellige løsninger til opladning hjemme i garagen – afhængigt af styrken i boligens elnet. Det standardmonterede ladesystem ”kompakt” er egnet til en almindelig 230 V-tilslutning samt til en 400 V-vekselstrømsstikdåse med en effekt på 11 kW. Ladesystemet ”connect” kan bestilles som ekstraudstyr fra midten af 2020. Det omfatter intelligente ladefunktioner, eksempelvis foretrukket opladning på tidspunkter, hvor strømmen er billig. Ved hjælp af en kombination med et egnet hjemmeenergistyringssystem kan bilen også fortrinsvis lades op med egenproduceret solcellestrøm, hvis huset er udstyret med et solcelleanlæg.

Elegant og funktionelt design

Audi e-tron Sportback kombinerer kræfterne fra en rummelig SUV med elegancen fra en firedørs coupé og de dynamiske egenskaber fra en elbil. Den er 4.901 mm lang,1.935 mm bred og 1.616 mm høj. Taget er lagt fladt hen over det muskuløse karrosseri – typisk for en coupé – og falder markant hen mod bagenden og går over i de kraftigt hældende D-stolper. Den nederste kant på den tredje siderude stiger hen mod bagenden – et typisk Sportback-kendetegn.

Med en akselafstand på 2.928 mm byder Audi e-tron Sportback på rigelig plads til fem personer plus bagage, og loftshøjden ved bagsædet er kun 20 mm lavere end i Audi e-tron. Når Audi e-tron Sportback kører i byen, er der næsten helt stille i kabinen – takket være avancerede tiltag vedrørende isolering og aeroakustik.

Når man medregner det 60 l store opbevaringsrum under frontklappen, hvor bilens værktøj og ladekabler er placeret, så udgør bagagerumsvolumenen 615 l. En fremklapning af ryglænene giver 1.655 l bagageplads.

Man kan vælge mellem 13 forskellige lakfarver – herunder den nye farve plasmablå metallak, der kun fås til e-tron Sportback.

Intelligent opkobling til myAudi appen

Bilen kobles op med førerens smartphone via den gratis myAudi-app. Med denne app kan man som ejer af en Audi e-tron Sportback fjernstyre alle opladninger. Man kan aflæse batteri- og rækkeviddestatus, starte opladning, programmere timere og se kørselsstatistikker. På lange køreture viser e-tron-ruteplanneren de nødvendige ladestop på ruten – både i appen og i MMI navigationssystemet. Og den opdaterer hele tiden opladningsplanlægningen ud fra trafiksituationen og tilpasset til kørestilen. En anden funktion i myAudi-appen er forklimatisering, inden man kører, og med komfortparkeringsklimafunktionen (ekstraudstyr) kan kunden fastlægge detaljeret, om kabinen, rattet og sæderne – afhængigt af bilens udstyr – skal opvarmes.

Audi e-tron Sportback i Danmark

Audi e-tron Sportback produceres på den CO2-neutrale fabrik i Bruxelles, og både e-tron Sportback 55 og e-tron Sportback 50 lander hos de danske forhandlere i foråret 2020. Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt. I Tyskland starter priserne fra 71.350 euro.

Kommentarer