DEL

Med e-tron gør Audi elektrisk mobilitet muligt på lange distancer – delvist takket være opladningseffekten. Audi e-tron er ikke kun den første masseproducerede bil, der kan oplades med op til 150 kW ved en hurtigladestander. Den høje ladestyrke over en stor del af opladningssessionen sætter et benchmark og forkorter pausen. Avanceret termostyring af batteriet sikrer ydeevne ved kolde og varme udetemperaturer.

De fleste opladningssessioner foregår hjemme eller på arbejdspladsen, og her spiller tidsfaktoren generelt ikke en stor rolle, fordi bilen står stille i lang tid. Derimod tæller hvert minut på lange distancer, hvor hurtig opladning er afgørende, og bilen skal være klar til næste etape efter en kort pause. Audi-ingeniørerne havde hele tiden dette vigtige grundlæggende krav til en elbil for øje, da de udviklede Audi e-tron.

Enestående opladningskurve

I den nuværende konkurrencesituation udgør opladningen af Audi e-tron et benchmark – og ikke kun på grund af muligheden for at lade med op til 150 kW. Et højt ladeniveau på batteriet over så stor en del af opladningssessionen som muligt er mindst lige så vigtigt som høj ladeeffekt.

Audi e-trons 150 kW opladningskurve er karakteriseret af høj kontinuitet. Under ideelle forhold lader bilen fra 5% til 70% på grænsen af den maksimale ladeeffekt, inden den intelligente batteristyring sænker niveauet for at beskytte litium-ion batteriet og garantere levetiden. En væsentlig forskel fra andre koncepter, som normalt kun når deres fulde kraft i en kort periode og derefter reducerer deres ladeeffekt betydeligt, inden de når 70%.

I hverdagen giver dette en grundlæggende fordel: For en rækkevidde på omkring 100 kilometer bruger kunden ideelt under 10 minutter på ladestationen, og Audi e-tron når de 80% på lidt under 30 minutter. Selv om det af tekniske årsager tager meget længere tid at lade de resterende 20% af et lithium-ion-batteri, er Audi e-tron 100% opladet på mindre end 50 min. ved en hurtigladestander.

Intelligent termostyring

Litium-ion-batteriet i Audi e-tron har en nominel kapacitet på 95 kWh og er konstrueret til en lang levetid. Den avancerede termostyring udgør grundlaget for en afbalanceret performance. Væskekølingen sørger for, at batteritemperaturen også ved høj belastning eller lave temperaturer bevæger sig i det optimale virkningsområde på 25-35 grader celsius. Denne tekniske opsætning sikrer en høj opladnings- og kørselspræstation og forhindrer samtidig en overbelastning af cellerne.

Det centrale element i kølesystemet er strengpressede profiler – visuelt sammenlignelige med en tremmerist – som er limet fast på batterisystemet nedefra. En nyudviklet, varmeledende lim forbinder køleenheden med batterihuset. Kontakten mellem batterihuset og de deri placerede cellemoduler skabes derimod af den såkaldte gap-filler – en varmeledende gel, som fylder mellemrummet mod huset under hvert cellemodul. Den leder den opståede restvarme fra cellerne jævnt over batterihuset ind i kølevæsken – en ret effektiv løsning. Den rumlige adskillelse af kølevæskeførende elementer og battericeller øger desuden hele systemets sikkerhed.

Omfattende opladningsmuligheder

Ud over ladeeffekten og batterikapaciteten er tilgængeligheden af ladestandere en afgørende faktor for grænseløs og bekymringsfri elektrisk mobilitet. Også når det gælder infrastrukturen, har Audi ikke overladt noget til tilfældighederne. Lidt i stil med Teslas Superchargers har Audi sin egen ladetjeneste som hedder e-tron Charging Service. Audi har p.t. ca. 100.000 ladepunkter i 17 EU-lande tilgængelige via kort eller smartphone. Ensartede, landespecifikke priser giver mulighed for nem og bekymringsfri kørsel uden at skulle bruge tid på at sammenligne priser. På længere køreture kan Audi kunder lade op til særlige betingelser ved IONITY-netværkets HPC-standere, som hele tiden udbygges og i 2020 kommer til at omfatte 400 stationer. Andre HPC-ladepunkter fra velkendte udbydere fuldender udbudet fra e-tron Charging Service langs hovedfærdselsårerne og skaber ekstra fleksibilitet.

Forbrug Audi e-tron

Strømforbrug ved blandet kørsel i kWh/100 km: 24,6–23,7
CO2 emission ved blandet kørsel i g/km: 0
(Strømforbruget afhænger af det valgte udstyr)

Kommentarer