DEL

Ligesom den model, der blev lanceret i 2018 – Audi e-tron 55 quattro – har den nye indstigningsversion også en elmotor på henholdsvis for- og bagakslen. Med en samlet ydelse på 230 kW (313 hk) og et drejningsmoment på 540 Nm accelererer de den elektrisk drevne SUV fra 0 til 100 km/t på 7,0 sek. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 190 km/t. For at opnå den højest mulige virkningsgrad er det i de fleste kørselssituationer kun den bageste elmotor, der er aktiv, mens den forreste elmotor tilkobles efter behov. Styringen af det elektriske firehjulstræk arbejder lynhurtigt og meget præcist. I samspil med moderne undervognskomponenter samt luftaffjedring og det relativt lave tyngdepunkt for biler af denne type, skulle der gerne være godt med dynamik og stabilitet i den nye e-tron variant.

Batteri

Batterienheden i Audi e-tron 50 quattro består af 324 prismatiske celler, som er sammenfattet i 27 moduler. De lagrer 71 kWh energi – tilstrækkeligt til en rækkevidde på mere end 300 kilometer i henhold til WLTP-kørecyklussen. Effektiviteten skyldes den tilpassede drivlinje og forskellige optimeringer på højspændingssystemet. Men også den lavere totalvægt, som reducerer kørselsmodstanden yderligere, bidrager hertil ligesom den effektfulde termostyring med den standardmonterede varmepumpe. Den regulerer temperaturen i kabinen samt batteriets temperatur og afkøler elmotorerne, elektronikstyringen samt ladeapparatet. Dermed sørger den for en lang levetid for højspændingskomponenterne og for hurtig opladning med jævnstrøm (DC). 

Pænt hurtig opladning

Ved en såkaldt high power charging station kan Audi e-tron 50 quattro lades op med en ladeeffekt på op til 120 kW. Dermed er den eldrevne bil klar til næste langtur (80 % opladet) efter ca. en halv time. Som alternativ kan batteriet lades op med vekselstrøm (AC) – ved en ladeeffekt på 11 kW på ca. 7 timer. Med mærkets egen ladetjeneste, Audi e-tron Charging Service, får kunden adgang til mere end 100.000 offentlige ladesteder i Europa, og flere er på vej. 

Med henblik på opladning på bopælen er Audi e-tron 50 quattro som standard udstyret med det mobile opladningssystem ”kompakt”, der understøtter en ladeeffekt på op til 11 kW ved tilslutning til en 400-volts industristikdåse. Ved tilslutning til en 230-volts husholdningsstikdåse er det muligt at opnå en ladeeffekt på op til 2,3 kW. Som ekstraudstyr kan man efter markedsintroduktionen få ladesystemet ”connect” til anvendelse af intelligente opladningsfunktioner. Dermed kan kunderne drage fordel af variable elpriser ved at lade opladningen af deres Audi e-tron foregå på tidspunkter, hvor strømmen er billig. I kombination med et hjemmeenergistyringssystem er der yderligere fordele – eksempelvis foretrukken opladning med egenproduceret solcellestrøm, hvis kunden har et solcelleanlæg installeret på sin bopæl. Med myAudi-appen kan Audi kunderne styre alle opladninger og ladetimere samt forklimatisering via mobilen. 

Rekuperation

Ligesom den stærkere version af e-tron rekupererer Audi e-tron 50 quattro også via sine to elmotorer – fortrinsvis den bageste – i forbindelse med mere end 90 % af alle decelerationer. Dermed bliver energien fra alle normale bremsemanøvrer praktisk talt genindvundet og ført tilbage til batteriet. Først fra en deceleration på mere end 0,3 g anvendes det nyudviklede elektrohydraulisk betjente bremsesystem. Også effektivitetsassistenten, der er standardudstyr, hjælper føreren til en økonomisk kørestil ved hjælp af automatisk rekuperation og forudseende anvisninger i Audi virtual cockpit. Systemet registrerer de trafikale omgivelser og vejens forløb ved hjælp af radarsensorer, kamerabilleder, navigationsdata og Car-to-X-informationer. I samspil med den adaptive kørselsassistent kan effektivitetsassistenten endvidere decelerere og accelerere den elektriske SUV forudseende.

Audi e-tron 50 quattro produceres ligesom e-tron 55 quattro på den CO2-neutrale fabrik i Bruxelles. I Tyskland starter indstigningsmodellen i e-tron-familien på en salgspris på mindre end 70.000 euro og opfylder dermed forudsætningerne for en miljøbonus.

Audi e-tron 50 quattro i Danmark

Ovenstående angivelser vedr. udstyr og data er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland. Audi e-tron 50 introduceres i Danmark omkring årsskiftet, men der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt. 

Kommentarer