DEL

Audi har allerede vist mange af e-trons styrker i en række ekstreme events. Fra Pikes Pike over Namibias saltsletter til et højspændingstestområde i Berlin – Audi e tron prototypen mestrede de største udfordringer. Og endnu engang har e-tron imponeret ved at brage mod toppen af den stejleste del af “die Streif” kaldet “Mausefalle” som har en stigning på pisten på intet mindre end 85%. Se videoen nederst i artiklen her. 

Med den sensationelle kørsel op af pisten har Audi skubbet grænserne endnu mere og demonstreret alle de tekniske muligheder for quattro-teknologi i en elbil. 

For at kunne forcere denne stigning var Audi e-tron udstyret med en speciel quattro drivlinje med to elektriske motorer på bagakslen og en elektrisk motor på forakslen. Den specialudstyrede Audi e-tron havde et samlet boost output på op til 370 kW og et drejningsmoment på 8.920 Nm, hvilket sikrede fuld ydelse på den stejle piste. Audi havde også ændret softwaren med hensyn til drejningsmomentet og momentfordelingen til de særlige forhold på “die Streif”, og 19-tommer hjul med pigge specielt udviklet til eventet gav det nødvendige greb på sne og is.

– At overvinde en 85% stigning lyder først helt umuligt. Selv jeg var imponeret over, hvordan denne bil håndterer så vanskeligt terræn, lyder det fra Mattias Ekström, der var bag rattet af den specialudstyrede Audi e-tron. Mattias Ekström er tidligere World Rallycross-mester og dobbelt DTM-mester. Han anser denne event for at være en af hans mest ekstraordinære oplevelser.

For at skabe størst mulig sikkerhed var Audi e-tron udstyret med bur og et racesæde med sekspunktssele. Selve køretøjet var udstyret med en sikringsanordning, hvorigennem et sikkerhedskabel blev kørt, men der var ingen træk-enhed i kablet.

Audi gennemførte projektet i samarbejde med østrigske Red Bull, hvilket var understreget af specielle stafferinger på bilen, og de to virksomheder er ligeledes langvarige partnere ved Hahnenkamm-Rennen i Kitzbühel.

Kommentarer