DEL

Audi får ofte – med rette – tæsk for, at deres nye bilmodeller ligner de forgangne bilmodeller alt for meget. Sådan er det dog langt fra med den nye A7 som tager flere kvantespring i forhold til den model, den afløser. Den nye A7 er et teknologisk vidunder, hvor indmaden læner sig pænt meget op ad det vi har set i den nye Audi A8 som kom til Danmark i slutningen af sidste år. Den nye A7 har en bredere frontgrill og nogle skarpere linjer end forgængeren, og så har den et nydesignet lygteparti der får konkurrenter som den nye Mercedes-Benz CLS og den pensionsmodne BMW 6-serie Gran Coupé til at blegne. 

Audi A7 løsner slipset

Apropos lygter så er baglygtepartiet også et sted, hvor Audi har gjort en pæn stor ændring i forhold til den forrige A7. Lygterne har fået et lille knæk som får bilen til at se mere maskulin ud. Ligesom den nye A8 har den en tværgående LED-stribe henover bagklappen som smelter de to baglygter sammen, hvilket ser ret dristigt ud, og bestemt ikke er typisk Audi. Personligt synes jeg, at det er rart, at Audi er blevet lidt mere loose omkring den slags ting. Det er lidt som ham den stilrige forretningsmand der lige løsner slipset inden middagen. For mig er det god stil. Det behøver ikke være så stift og formelt alt sammen. Og så er det faktisk også ret cool, at baglygterne og LED-striben giver et lille lysshow når bilen låses op.

Audi A7 med MMI Touch Response

Inde i kabinen har den nye A7 fået MMI Touch Response i stedet for de fleste knapper i midterkonsollen. Skærmen foran gearvælgeren er til klimaanlæg og diverse komfortfeatures, mens den øverste skærm er til infotainmentsystemet med musik, navigation og forskellige bil-indstillinger.     Systemet er virkelig lækkert at arbejde med, men det kræver nok lige en dag eller to inden du er dus med alt det, MMI Touch Response egentlig kan. Det fungerer som en smartphone, hvor du med en finger kan rykke rundt på de forskellige ikoner alt efter, hvor du ønsker dem placeret på skærmen. Heldigvis har Audi ladet volumenknappen få en ny tørn i den nye A7, og det er fedt, for hvem gider lede efter volumenknappen i en undermenu på en touch skærm når der skal skrues op eller ned for anlægget?  

Audi A7 med billig klik-lyd

Alt det elektroniske kan der ikke siges noget negativt om – det er fuldstændig som forventligt af Audi – men jeg bryder mig ikke om den klik-lyd der udløses, hver gang jeg trykker på en af knapperne. Jeg ved godt, at det er tænkt som noget eksklusivt fra Audis side, men for mig virker det på samme måde som når min mindste søn trykker på knapperne på legetøjsmobilen henne i dagplejen. Det lyder som noget billigt skrammel, og det klæder ikke Audi. Noget, der til gengæld klæder bilen voldsomt, er den nye finish, der er i kabinen. Den er blevet endnu mere stilren og luksuriøs, hvor plastikkvaliteten er blevet endnu bedre i forhold til forgængeren. 

Audi A7 med lækre V6-motorer

Den nye Audi A7 kommer i første omgang med enten sekscylindret tre-liters dieselmotor med 286 hk, eller sekscylindret tre-liters benzinmotor med 340 hk. Begge med firehjulstræk som standard. Senere på året er den tilgængelig på det danske marked med firecylindrede motorer med henholdsvis 245 hk (benzin) eller 204 hk (diesel). Testbilen her er den seksbenede benziner som imponerer mig pænt meget. Jeg har tidligere haft fornøjelsen af koncernens 3,0 diesel, hvor jeg umiddelbart ville mene, at den også ville passe super godt i Audi A7, men efter at have kørt i den her variant, må jeg sige, at dieseludgaven skal stå mere end tidligt op for at kunne matche benzineren. Bilen har syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse som standard, hvor dieselvarianten kører med ottetrins automatgearkasse. 

Audi A7 fås også med firehjulsstyring

Testbilen her har desuden firehjulsstyring (ekstraudstyr til 41.000 kr) hvor baghjulene styrer enten med eller mod forhjulene afhængig af bilens hastighed. Det gør A7 mere smooth ved bykørsel i forbindelse med for eksempel parkering, og endnu mere komfortabel i kurver og vejsving end den var i forvejen. Egentlig vil jeg sige, at vi er mere ovre i det sportslige med firehjulsstyring, og det er netop også sportslig Audi gerne vil have vi skal kalde den nye A7, selv om bilen jo egentlig er en Grand Tourer som først og fremmest skal være en bil du kan cruise adskillige kilometer i uden at blive træt. Den mission opfylder Audi A7 stadig til topkarakter, nu bare også med et sportsligt strejf.  

Audi A7 slukker motoren ved høj fart

Audi A7 har et mildhybridsystem som er med til at holde brændstofforbruget nogenlunde acceptabelt. Uden at gøre det alt for teknisk, så handler det kort fortalt om, at et lille batteri lagrer energi til senere brug når bilen bremser. Derudover kan bilen rulle med slukket motor ved høj fart, hvor en remstartsgenerator så sørger for, at starte motoren op igen når behovet er der. Det giver en brændstofbesparelse på 0,7 ltr, hver gang bilen har kørt 100 km. I starten er det måske lidt grænseoverskridende at køre rundt i en bil med slukket motor, men efter et par gange falder det meget naturligt ind. 

Audi A7 55 TFSI quattro

Pris: Denne bil 1.504.935,- A7 Sportback fås fra 1.057.002,-
Brændstofforbrug: 13,9 km/ltr.
Motor: Seks cylindre, turbobenzin
Ydelse: 340 hk ved 5.000 – 6.400 omdr./min.
Moment: 500 Nm ved 1.370 – 4.500 omdr./min.
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 5,3 sek.
Egenvægt: 1.890 kg
Tilladt anhængervægt: 2.000 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 535 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.969/2.118/1.422 mm

Kommentarer