Baseret på Giulia Quadrifoglio er Giulia GTA udstyret med en mere kraftfuld version af Alfa Romeos 2.9 V6 Biturbo-motor – nu med 540 hk. Med sin omfattende brug af ultralette materialer drager det fordel af en vægtreduktion på 100 kg sammenlignet med Giulia Quadrifoglio. Forkortelsen GTA står for “Gran Turismo Alleggerita” (alleggerita er det italienske udtryk for “lettet”) som stammer fra 1965 med Giulia Sprint GTA, en specialversion af Sprint GT, der var designet som en sportsvogn som gik hen og blev et dedikeret samlerobjekt. Med den nye Giulia GTA har Alfa Romeos ingeniører bestræbt sig på at forbedre aerodynamikken og frem for alt for at reducere vægten – nøjagtig som det var tilfældet i 1965. Er Giulia GTA ikke nok, så kommer der også en Giulia GTAm (m for modifica) som er endnu mere ekstrem og nærmest “forbudt på vejen.” Den er blandt andet kendetegnet ved to racerpladser, rullestang og 6-punkts sikkerhedsseler.
Kabine i alcantara
Inde i bilen skiller flere nye detaljer sig ud: interiør i 100% alcantara på instrumentbrættet, dørpaneler, handskerum, sidesøjler og den centrale trim på sæderne. Alcantara bruges endnu mere udstrakt på GTAm-versionen, hvor den bageste bænk er blevet fjernet, hvilket giver plads til et fuldt polstret rum, der er designet til at holde sådan noget som hjelme og ildslukker. De nye matte kulstofindsatser giver interiøret en markant teknisk og æstetisk elegance. I den nye GTAm er interiøret unikt, idet det har en rullebjælke, ingen dørpaneler eller bagsæder, og døren åbnes med en strop i stedet for håndtaget som vi ser det flere steder i racingverdenen.
540 hk og Akrapovič udstødning
Udvendig imponerer Giulia GTAm med brede sideskørter, den blærede bagspoiler og en ekstrem brutal front. Titanium Akrapovič udstødningssystem, der er integreret i kulfiberens bageste diffusor, er også nyt, ligesom de store 20-tommer hjul med centerlock, der vises for første gang på en sedan. Håndteringen i høje hastigheder er blevet forbedret ved at udvide for- og baghjulsporene med 50 mm og udvikle et nyt sæt fjedre, støddæmpere og bøsninger til ophængssystemerne. På GTAm er det aerodynamiske forstykke optimeret til et ekstremt niveau ved at tilføje en større frontgrill og en ægte kulstofbagside, der sikrer en perfekt afbalanceret belastning ved høje hastigheder. Med hensyn til ydeevne når den kraftfulde 2,9 V6 Bi-Turbo, der er fremstillet udelukkende af aluminium og er i stand til at løsne ikke mindre end 510 hk i standardkonfigurationen, en effekt på 540 hk på Giulia GTA takket være grundigt kalibreringsarbejde udført af dedikerede Alfa Romeo-ingeniører. Det samme team har også haft succes med at optimere implementeringen af det nye Akrapovič udstødningssystem med sin umiskendelige, fede lyd.
Et fremragende forhold mellem vægt og effekt
Men magten i sig selv er ikke nok til at sikre ekstraordinær ydeevne. Arbejdet med at reducere køretøjets vægt har været omhyggeligt, og det har høstet særdeles imponerende resultater i Giulia GTA. Her udgør den samlede vægtreduktion 100 kg takket være brugen af lette materialer som kulfiber til drivakslen, loft, tag, forkofanger, forskærme, bagskærme og skallen på de specielle sportssæder med 6-punkts sikkerhedsseler. Endvidere bruges letvægts aluminium i motoren, dørene og ophængssystemer, og forskellige andre lette kompositmaterialer bruges flere andre steder. Resultatet er en vægt på blot 1.520 kg, hvilket kombineret med stigningen i effekt til 540 hk bringer vægt/effekt-forholdet til et niveau der hedder 2,82 kg/hk, som gør Giulia GTA i stand til at levere enestående ydeevne. Dens acceleration fra 0 til 100 km/t er på kun 3,6 sekunder. Desværre er der et kæmpe men; Giulia GTA og GTAm kommer kun i 500 eksemplarer, så du skal være både hurtig og heldig med at få et eksemplar bestilt som nok skal gå hen og blive et samlerobjekt – præcis som forbilledet fra 1965.