DEL

Har du lyst til at prøve vores 510 hestes Giulia Q, så skal vi nok lige finde ud af, hvornår du kan prøve den! Sådan lød det i telefonen en efterårsdag, hvor jeg havde Alfa Romeos danske pressechef med på linjen. Han ved godt, at Alfa Romeo står mit hjerte mere end nært, og derfor nærmest brølede jeg tilbage til ham, “Hva’ tror du selv!?” efterfulgt af et længere grin inden vi fik aftalt nærmere.

Stadig forelekset i Giulia

Lad mig sige det på den måde, at jeg i forvejen er smask hamrende forelsket i Alfa Romeo Giulia. Jeg er stadig ikke helt kommet mig over, at den blot blev nummer to i kåringen Årets Bil i Danmark 2017, men sådan gik det. Desværre. Men nu er det ikke den “almindelige” Giulia disse linjer skal handle om, men den langt mere potente og kompromisløse fandenivoldske Giulia Q. Som tidligere nævnt har hun 510 hk. Hun har et moment på 600 Nm og en topfart på den anden side af 300 km/t. Altså på papiret i hvert fald en hidsig kvinde der ved, hvad hun vil.

Hun vil have tæsk

Giulia Q har i lighed med den almindelige Giulia baghjulstræk. Alene dér, er jeg så godt som solgt. Jeg er så glad for baghjulstræk, at skulle jeg vælge mellem en gourmetaften på den lækreste italienske restaurant, eller en aften i en bil med baghjulstræk, tror jeg faktisk jeg valgte bilen og kørte i McDonald’s drive in for at få stillet min sult med et par cheeseburgere og en mellem cola. Baghjulstræk ér noget helt specielt for mig. Læg så dertil, at Giulia Q nærmest skriger på at blive gennemtæsket på en kurvet landevej. Jeg er voldsomt imponeret over det præcise styretøj som jeg ikke kan mindes, jeg har oplevet tilsvarende nogensinde.

Satans godt håndværk

Speederresponsen er kontant som sjældent oplevet – især når køreindstillingen hedder “Dynamic”. Det er nemlig her, Giulia Q for alvor er i sit es. Det gider hun rigtig godt! Når jeg før har kørt andre mærkers sportssedaner, så har de alle haft noget brutalt over sig, der grænser til det mindre komfortable. Sådan er det ikke med Giulia Q. Bevares; hun kan brøle som et brutalt vilddyr og hun har masser af kræfter, men det er samtidig tempereret på den helt rigtige måde. Det er satans godt håndværk af de italienske kreatører.

Kabinematerialerne halter lidt

Inde i kabinen mangler der måske noget luksus. Det er slet ikke på niveau med tyske konkurrenter, hvis vi sammenligner materialevalget i kabinen, men det er der heller ingen, der har sagt at Giulia Q skal være. Til gengæld er betjeningsknapper placeret logisk og virker som de skal. Udvendig er jeg vild med den dybe røde farve, de store alufælge, de flotte luftindtag på motorhjelmen, og ikke mindst de fire afgangsrør bagpå. Dét i kombination med de brede skærmkasser gør, at Giulia Q ser provokerende ud på den helt rigtige elegante italienske måde.

Giulia Q skjuler intet

Jeg forstår, hvorfor de hos Alfa Romeo siger “La meccanica delle emozioni.” På dansk “mekanik med følelser”. Jeg har de varmeste følelser for Giulia Q, og jeg tror godt det kunne blive til et længerevarende seriøst forhold. Min test er i hvert fald beviset på, at Giulia Q ikke kun kan det hele på papiret. Hun skjuler intet. Hun er som hun er. Jeg er stadig forelsket i hende. Det skal man selvfølgelig også være, hvis man er villig til at smide 1,4 millioner kroner for en Alfa Romeo, men jeg ved, de findes derude, dem der kan og vil. Gid jeg havde råd.

Alfa Romeo Giulia Q

Pris: kr. 1.395.000.-
EU-miks: 11,8 km/ltr.
Motor: V6 Biturbo – 2891 ccm
Ydelse: 510 hk ved 6500 omdr./min.
Moment: 600 Nm ved 2500 omdr./min.
Topfart: 307 km/t
0-100 km/t: 3,9 sek.
Bagagerum: 480 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4643/2024/1436 mm

Kommentarer