DEL

Den har en fuldstændig ufattelig lækker udstråling, den nye Alfa Romeo Giulia. Den er smuk som en gudinde, lækker som en model og helstøbt som en anden fitnessdronning. Blandt andet derfor er den blandt de fem biler, der torsdag den 1. december kan løbe af med titlen Årets Bil i Danmark 2017, når en samling af landets biljournalister offentliggør hvilke biler vi hver især har givet vores stemmer på en stemmeseddel, hvor 25 point skal fordeles mellem Alfa Romeo Giulia, Suzuki Baleno, Peugeot 3008, Mercedes-Benz E-Klasse og Seat Ateca. Alle biler skal tildeles mindst et point, og vi må ikke tildeles samme pointantal til flere biler.

Giulia er Biltesterens favorit

Det er ingen hemmelighed, at den absolutte topfavorit hos Biltesteren.dk uden tvivl er Giulia. Alene de sportslige præcise styreegenskaber taler for en finaleplads, men også Giulias generelle udseende har sammen med det lækre baghjulstræk gjort, at en nominering til finalen er en selvfølge hos Biltesteren.dk. Onde tunger vil mene, at der måske er for meget sportsvogn over Giulia – der er også nogen, der mener at Alfa Romeo og gensalgsværdi ikke ligefrem harmonerer som Hans i Grethe, men come on; vi lever snart i 2017. Kan vi ikke godt komme over den slags fortidsfloskler én gang for alle?

Giulia skal redde Alfa Romeo i Danmark

Giulia er bilen, der skal redde Alfa Romeos fremtid her i landet. Så klart kan det siges. Faktisk havde Alfa Romeo her i Danmark indtil for ganske nylig kun den lille ligegyldige Mito og Golf-konkurrenten Giulietta samt sportsvognen 4C i modelprogrammet, og så sælger man altså ikke mange biler i en tid, hvor de nærmeste konkurrenter kaster biler ud på det danske marked som aldrig før. Men nu er chancen der endelig for Alfa Romeo efter flere år uden nye biler i modelpalletten. Om Giluia så kan vinde fodfæste er det store spørgsmål.

Giulia har fænomenale køreegenskaber

Kigger vi på køreegenskaberne så kan den i hvert fald sagtens. Jeg kan ganske enkelt ikke mindes, at jeg nogensinde før har kørt i en bil i denne prisklasse, der kører og styrer bedre end Giulia. Styringen er kontant og knivskarp med aner til motorsporten uden at det er for meget. Mange vil gerne sammenligne den med BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes-Benz C-Klasse, og her vil jeg klart mene, at italieneren slår det tyske trekløver med flere længder på både styring, de generelle køreegenskaber og ikke mindst retningsstabiliteten.

Giulia har en fin kabinekomfort

Inde i kabinen er Giulia også ganske godt med. Infotainmentskærmen er fint integreret i midterkonsollen. Desværre er den uden dansk menu, men det går nu nok. Betjeningsknapperne er logisk placeret og så er Giulia en af de efterhånden få biler, hvor armlæn og gearstang passer sammen, så højre underarm kan hvile fint, mens du bruger hånden til at skifte gear. Og så er det en fed feature, at startknappen er placeret på rattet. Egentlig er der masser af plads i kabinen omend det godt kan føles en kende indelukket at være bilens fører uden at det skal forstås negativt.

Giulia klarer den fint med diesel

Testbilen her er i øvrigt indstigningsbilen i modelprogrammet. Det vil sige den 2,2 liters firecylindrede dieselmotor med 150 hk og et moment på 380. Med andre ord har den altså masser af trækkraft. Den kan godt – især når motoren er kold – lyde som en traktor, men kan du leve med den grove dieselmotorlyd, så betyder det ikke det fjerneste. Eneste anke herfra er, at man ikke kan slå ESC’en fra, hvis man godt lige vil slå lidt med rumpetten i ny og næ. Det er nemlig sådan, at selv om vi her har med den lille dieselmotor at gøre, så byder Giulia konstant op til narrestreger, hvis den vel at mærke står i køreprogrammet “Dynamic”. Omvendt så er det måske meget godt at ESC ikke kan deaktiveres – for tænk, hvis Giulia fik en skramme.

Alfa Romeo Giulia – 2.2 Diesel 150 hk

Pris: fra kr. 469.205.-
EU-miks: 23,8 km/ltr.
Motor: 2,2 – fire cylindre
Ydelse: 150 hk ved 4000 omdr./min.
Moment: 380 Nm ved 1500 omdr./min.
Topfart: 220 km/t
0-100 km/t: 8,4 sek.
Bagagerum: 480 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4643/2024/1436 mm

Kommentarer