Regeringen er sammen med De Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet enige om en aftale for fremtidens bilpark, der skønnes at medføre 775.000 el- og hybridbiler i 2030. Det oplyser Finansministeriet.
Ambitionen er dog at komme op på én million grønne biler om blot 10 år. Finansminister Nicolai Wammen siger på et pressemøde, at aftalen bringer os et stort skridt fremad. Vejtransporten bliver lagt om, så vi kan tage meget vigtige skridt i retning af at nå klimamålsætningen i 2030.
Finansministeren henviser til den brede politiske aftale, som skal sikre, at Danmark når i mål med at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 sammenlignet med niveauet i 1990.
– Vores ambition er, at der skal køre én million grønne biler rundt i Danmark i 2030. Vi starter med at afsætte finansiering til 775.000 biler. Og så reducerer vi CO2-udledningen med to millioner ton, siger Nicolai Wammen.
Regeringens forslag var ellers blot en halv million elektrificerede biler, men i løbet af forhandlingerne er regeringen altså blevet presset til at øge antallet.
De Radikales krav var eksempelvis én million elbiler i 2030, mens Enhedslisten ville have endnu flere.
Ifølge aftalepartierne medfører aftalen drivhusgasreduktioner på en million ton i 2025 og 2,1 millioner ton i 2030. Og med den netop indgåede aftale vil der ifølge De Danske Bilimportører blive solgt markant flere grønne biler de kommende år:
-Der er momentum i salget af grønne biler, som i øjeblikket udgør ca. 20% af nybilsalget. Den nye aftale gør, at salget af grønne biler tager endnu mere fart til gavn for klima og miljø, siger Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
De seneste aftaler om omlægning af bilafgifter, har været meget kortsigtet, hvilket har ført til usikkerhed for forbrugere og bilindustri.
-Vi er meget tilfredse med, at der er indgået en ambitiøs politisk aftale, der indretter bilafgifterne efter nutidens udfordringer. Der skal således lyde en stor tak til regeringen og aftalepartierne, for at lave en langsigtet aftale, der rækker helt til 2030 siger Mads Rørvig.
De Danske Bilimportører har nedenfor oplistet konsekvensberegninger for de mest solgte biler i Danmark.
Plug-in hybridbiler: Prisændringer ved ny afgiftsaftale
Model | Nuværende pris (kr.) | Tidl. regler pr. jan 2021 | Med ny aftale (kr.) |
---|---|---|---|
FORD KUGA | 312.545 | 432.730 | 341.547 |
MITSUBISHI OUTLANDER | 336.914 | 341.914 | 293.457 |
KIA CEED | 299.998 | 388.448 | 324.407 |
PEUGEOT 3008 | 341.645 | 463.175 | 372.309 |
VOLKSWAGEN PASSAT | 417.495 | 491.695 | 376.086 |
Elbiler: Prisændringer ved ny afgiftsaftale
Model | Nuværende pris (kr.) | Tidl. regler pr. jan 2021 | Med ny aftale (kr.) |
---|---|---|---|
TESLA MODEL 3 | 474.193 | 602.628 | 466.600 |
HYUNDAI KONA | 330.410 | 345.550 | 330.410 |
KIA NIRO | 353.918 | 401.746 | 353.918 |
VOLKSWAGEN ID.3 | 354.995 | 390.300 | 354.995 |
PEUGEOT 208 | 269.990 | 281.040 | 269.990 |
Konventionelle biler*: Prisændringer ved ny afgiftsaftale
Model | Nuværende pris (kr.) | Pris med ny aftale (kr.) |
---|---|---|
CITROEN C3 | 128.983 | 134.185 |
TOYOTA AYGO | 102.909 | 112.911 |
PEUGEOT 208 | 188.912 | 191.614 |
VOLKSWAGEN T-ROC | 333.881 | 334.685 |
SKODA OCTAVIA | 343.383 | 363.400 |
(*Alle ikke opladelige emissionsbiler).
De fem modeller er den mest solgte model for hver af de mest populære bilmærker i perioden 1/6 – 29/11-2020.
Blå partier som Venstre og De Konservative var længe med ved forhandlingsbordet, men de faldt fra til sidst. Begge partier kritiserer blandt andet finansieringen. Stigende afgifter og skatter er ikke vejen frem, mener de.
Bilaftalen træder forventeligt allerede i kraft fredag d. 18. december.