DEL

I to dage har en samling af danske biljournalister fra diverse medier testkørt en masse biler på og omkring Jyllandsringen. Til slut skulle 22 jurymedlemmer så udpege de fem biler, han eller hun mener, er de fem mest kvalificerede biler, der skal dyste om den endelige titel ved et live arrangement i december. De fem biler er i alfabetisk rækkefølge: Alfa Romeo Giulia, Mercedes-Benz E-Klasse, Peugeot 3008, Seat Ateca og Suzuki Baleno, hvilket altså er 100 procent identisk med de fem biler på biltesteren.dk’s nomineringsliste. Se vores eksklusive billedgalleri af de fem finalister nederst på sitet her.

Ingen direkte kriterier

Der er som sådan ingen kriterier for, hvordan jurymedlemmet udpeger sine favoritter. Det er således et spørgsmål om følelser og mavefornemmelse, og hvordan man nu ellers finder frem til de fem biler på ens egen liste. Personligt har jeg valgt mine fem biler ud fra køreglæde og forventninger afstemt med prisen og det generelle udstyr, den pågældende bil tilbyder. Her følger lidt baggrund for, hvorfor jeg har valgt de fem biler:

Alfa Romeo Giulia

Stor var min forventning da italienske Alfa Romeo langt om længe løftede sløret for deres første nyhed i mange år: Den gudesmukke Giulia. Jeg kan ikke mindes, at jeg før i denne klasse har set så gennemført og kompakt en bil, som tilfældet er med denne baghjulstrukne sag. Alfa Romeo Giulia er storfavorit til at løbe af med den endelige sejr, tør jeg godt spå. Den italienske gudinde kan fås til priser fra 475.000 kroner.

Mercedes-Benz E-Klasse

Jeg er tilbøjelig til at kalde denne bil for den mest gennemførte Mercedes-Benz gadebil nogensinde. Sådan skal den teknologiske udvikling jo også gerne ske, men set i lyset af, at det blot er tre år siden vi så et hidtil uset gennembrud med S-Klassen var det ikke ventet, at den nye E-Klasse ligefrem skulle sætte nye standarder. Det har den dog gjort, og det kan vi kun bifalde herfra. At E-Klassen så måske ligger lidt i den dyre ende af prisskalaen, skal bilen ikke diskvalificeres for. Startprisen er immervæk “kun” lidt over 600.000 kroner.

Peugeot 3008

Ved den store internationale biludstilling i Paris tidligere på efteråret kaldte jeg den nye Peugeot 3008 (sammen med en Toyota) for messens smukkeste nyhed. Den nye crossover fra det franske sætter nye standarder i det hastigt voksende C-SUV segment, hvor især det interiørmæssige er af hidtil uset kaliber. Den kommer nok til at mangle det sidste for at få den endelige topplacering, men den er i min optik førsteudfordreren til Alfa Romeo Giulia. Peugeot 3008 har en startpris lige under 300.000 kroner.

Seat Ateca

Den første SUV nogensinde fra spanske Seat er egentlig ingen overraskelse i finalefeltet. På en måde har den nok kæmpet med tvillingen VW Tiguan om stemmerne, og i hvert fald i mit tilfælde er valget faldet på Atecaen, fordi den er hele 120.000 kroner billigere end VW’eren. Selvom den nye Tiguan er blevet langt kønnere og mere sporty i dens look end forgængeren, så er Seaten lige et mulehår skarpere at se på. Måske fordi den er 13 cm kortere end tyskeren. De kører ens, så det er ikke her, fordelen ligger. Seaten er ganske enkelt valgt på grund af den skarpe startpris, der hedder 265.000 kroner.

Suzuki Baleno

Eneste ikke-europæiske finalist er fra Japan. Suzuki har med Baleno ramt plet, hvor man har konstrueret en bil, der ikke giver udtryk for at være mere end den er. Der er masser af plads i bilen. Den er veludstyret, og har et super flot forbrugstal på grund af den lave vægt, og så har den en adaptiv fartpilot der er på niveau med noget vi ellers kun ser i biler som Audi og Volvo. Suzuki Balenos startpris er under 140.000 kroner, og dermed en bil der er interessant for en ret stor gruppe af danskere.

25 point skal fordeles

Juryen består som tidligere fortalt af 22 danske biljournalister. Hvert jurymedlem kan maksimalt give 10 point til en af de fem biler, som alle skal tildeles point på en sådan måde, at der fordeles 25 point mellem alle fem biler. Hvilken bil, der kan bryste sig med titlen Årets Bil 2017 finder vi først ud af sent om aftenen torsdag den 1. december 2016, men der er ingen tvivl om, at den smukke Alfa Romeo Giulia ligger pænt lunt i svinget. Både i praksis og i overført betydning. Vi tror på den som en samlet vinder.