Nu kommer den helt nye Dacia Duster. Bilen har et klart Duster DNA, men den er også pænt meget nytænkt. Hvornår den lander i Danmark er dog endnu uvist.
Den nye Dacia Duster er præcis samme længde som forgængeren, (4,34 meter), men er blevet bredere (1.81 meter vs 1.80 meter) og lidt lavere (1.66 meter vs 1.69 meter) – og så har den nye platform givet bedre plads i kabinen. Til benene er der blevet + 30 mm både foran og bagved, og med et lavere bagagerumsgulv er der blevet 15 % mere plads, så det nu sluger i alt 517 liter under hattehylden.
Se i øvrigt vores film fra præsentationen af Dacia Duster lige her.
Helt nye sikkerhedssystemer
Når det handler om førerassistentsystemer er den nye Duster rykket op i en helt anden liga i forhold til den udgående variant. Automatisk nødbremsesystem, der opdager fodgængere, cyklister og motorcyklister standard, cruise control, trafikskiltegenkendelse, advarsel mod for høj fart, lane departure warning og lane keep assist, for blot at nævne nogle få nye features – nu også standard i ny Duster.
Desuden er automatisk op- og nedblænding standard på Journey og Extreme modellerne, som er de to versioner importøren tager til Danmark.
Helt ny motor og 4×4 skills
Den nye Duster kommer til Danmark i kun én motorvariant som er en 130 hestes mild hybrid benziner. Den fås blandt andet ellers også i en spændende Hybrid-udgave med 140 hk, men den vil man ikke tilbyde i Danmark. Den vi får her til landet er altså en variant med 130 hk tre cylindret 1.2 liters turbobenzinmotor med 48 V hybrid. Den er koblet til en manuel sekstrins gearkasse, og fås i både 4X2 og 4X4 versionen.
Motoren yder 130 hk ved 4500 omdr/min, og har et moment på 240 Nm ved 2100 omdr/min. Topfarten er begrænset til 180 km/t og forbruget WLTP er 5.5 l/100 km.
Når vi taler om 4×2 og 4×4 er det ikke blot muligheden for træk på to eller fire hjul, der adskiller de to. Mens frihøjden i 4×2 varianten er på 209 mm er den i 4×4 varianten hævet til 217 mm.
Samtidig har 4×4 versionen andre for- og bagkofangere, der tillader endnu større tilkørsels- og afgangsvinkler. Tilkørselsvinklen i 4×4 versionen er hele 31 grader, mens afkørsel er 36 grader, hvilket giver Duster en stor fordel i terrænet.
Falder snakken på Duster, så kan man ikke komme udenom at mange gerne vil kunne trække mere end en trailer bagefter. Mens 140 hk hybridversionen kun må trække 750 kilo, er der mulighed for op til 1500 kilo i versionen med 130 hk.
Fem forskellige indstillinger i 4×4 versionen
I 4×4 versionen er det muligt at vælge mellem en række forskellige køreindstillinger. Man kan vælge Auto, hvor systemet automatisk distribuerer kraft efter, hvor der mangler greb. Der er mulighed for at vælge Sne – der optimerer ESC systemet og antiskridsystemet. Man kan vælge Mudder og Sand, når terrænet er skiftende. Og skal der virkelig køres off road – ja så vælger du Off Road indstillingen, der fungerer i lock mode. En sidste mulighed er Eco indstillingen, der distribuerer kræfter med mindst muligt brændstofforbrug for øje.
Kører du terræn er det måske værd at bemærke, at beskyttelsespladerne for og bag, samt andre synlige elementer, er lavet af indfarvede genanvendte materialer. Det betyder, at du ikke risikerer grimme synlige ridser, idet materialet netop ikke er lakeret. For det andet består det af materialet Starkle – som er 20 procent genanvendt propylen. I øvrigt er den nye Duster helt fri for kromdetaljer og læder er desværre også et materiale, der nu er fortid.
Super fin kabine
Det robuste look går igen i kabinen, der er blevet fuldstændig nytænkt. Der er nu en helt ny 10.1-tommers centralt placeret touchskærm som blandt indeholder Media Display eller Media Nav Live. Media Display har indbygget fire højtalere og kommer med trådløs Apple CarPlay og Android Auto connectivity. Dette system findes i Extreme modellen. I Journey får man Media Nav Live, der udover det som Media Display har, også fås med Arkamys 3D lydsystem og seks højtalere, samt real time trafikupdates.
Det robuste ydre går også igen i kabinen. Formen fra de Y – formede lygter går igen ved blandt andet dørpanelerne – og det er også muligt at få en version med vaskbart mikrofiberbetræk på sæderne.
Den nye Duster forventes til Danmark til efteråret, men en mere præcis lanceringsdato kan importøren endnu ikke give. Det forventes som nævnt tidligere, at den kun kommer her til landet i én motorvariant – 130 hk TCe med 4X2 og 4X4, samt i to versioner: Journey og Extreme. Og for at gøre det simpelt, så er Journey versionen forbeholdt versionen med 4X2 mens Extreme udelukkende fås til 4X4 versionen.