DEL

For første gang i otte år, blev der ikke sat rekord i antal solgte nye personbiler, alligevel vækker det store antal solgte biler stor glæde hos De Danske Bilimportører. Endnu engang er det Peugeot 208 der er Danmarks mest solgte bil med 9.838 solgte biler foran mikrobilen VW Up, der i 2017 er solgt i 7.232 eksemplarer. Crossoveren Nissan Qashqai snupper tredjepladsen med 7.013 solgte enheder sidste år.

– Hos Bilimportørerne glæder vi os over det meget fine resultat for året og ikke mindst den positive udvikling, som vi nu har set gennem flere år. Vi er overbeviste om at tilliden hos forbrugerne og erhvervslivet har været afgørende for den efterspørgsel som vi har set, og vi tror på en fortsat ganske pæn efterspørgsel, siger direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.

Direktøren siger i en pressemeddelelse, at salget sidste år startede med at være bedre end i 2016, men at en konsolidering over sommeren samt en opbremsning af salget i forbindelse med de politiske forhandlinger om registreringsafgifterne, bevirkede at antallet af solgte biler blev marginalt lavere end i 2016. Gunni Mikkelsen oplyser endvidere, at de tre sænkninger af registreringsafgifterne, de seneste med et ”grønt snit” gør, at De Danske Bilimportører forventer at 2018 umiddelbart vil fortsætte på samme høje niveau som i 2016 og 2017.

– Vi er naturligvis glade for det flotte bilsalg og de positive tendenser. Vi har en lav ledighed, et øget behov for mobilitet og en god samfundsøkonomi og reallønsfremgang, hvilket er med til at drive det høje bilsalg. Samtidig ser vi også en masse nye tilbud i markedet, hvilket medvirker til at det er blevet nemmere at skaffe sig adgang til en ny bil’ siger direktøren for De Danske Bilimportører.

Bilsalget blev i december 16.516 hvilket er noget under novembers 18.051 samt december (i 2016) som var på 19.394.

Tendenserne indenfor segmentfordelingen de senere år fortsætter: Andelen af mikrobiler falder, mens både de mindre og de større biler holder niveauet.

Crossover-bilerne, som De Danske Bilimportører kalder for “bilerne i SUV-segmentet,” har taget et stort spring i 2017, da andelen er vokset med ca. 24% målt i forhold til 2016. (34.353 i 2017 mod 27.901 sidste år).

Vi kører fortsat i mindre biler end de gør i landene omkring os, og lidt under halvdelen (45%) af salget udgøres stadig mikro- og minibiler, men der er en klar tendens til, at nedsættelsen af registreringsafgiften får folk til at købe en større og mere sikker bil.

– Vi møder mange købere, som har et reelt transportbehov der matches af lidt større biler, og samtidig vil forbrugerne gerne være økonomiske i deres valg. Det kan i dag fint lade sig gøre ved at udskifte den noget ældre bil til en ny større bil, som forurener mindre og er mere sikker, siger Gunni Mikkelsen.

Kommentarer