I weekenden den 15.-16. juni slår de 32 danske Renault-forhandlere dørene op til Danmarkspremiere på den 100 % elektriske Renault Scenic.
Knap 400 danske kunder har allerede skrevet under på kontrakten på deres nye Renault Scenic E-Tech Electric, og rundt om i landet har der i de seneste uger været specielle VIP-events for kunder, der har udvist speciel interesse for bilen, men nu åbnes dørene på vid gab for alle lørdag og søndag den 15.- 16. juni fra 11 – 16 hos landets 32 Renault forhandlere.
Her er de første indtryk af bilen.
Renault Scenic E-Tech Electric fås fra 309.990 kroner for en rummelig og veludstyret version med 420 kilometers rækkevidde. Versionen med masser af udstyr, flere hestekræfter og 625 km rækkevidde koster 364.990 kroner.
Billigste Renault Scenic hedder Evolution og har med 60 kWh batteri – 170 hk motor og en rækkevidde på 420 km. Den har som standard 19 tommer alufælge, adaptiv fartpilot og håndfrit nøglekort for blot at nævne nogle få af de features, der er standard.
Techno har det hele, Esprit Alpine det specielle
Går du skridtet op hedder modellen Techno. Den fås både med 60 kWh og 87 kWh batteri. Udstyrsmæssigt er de to ens. Forskellen ligger primært tre forskellige steder. Batteristørrelsen, der gør at rækkevidden stiger med 205 km til 625 km. Samtidig kan man lade med 150 kW DC, og så er ydelsen også steget fra 170 hk til 220 hk.
Udstyrsmæssigt kan vi fremhæve 12 tommer førerdisplay, 12 tommer multimedieskærm med indbygget Google Automotive, elektrisk bagklap, trådløs mobilopladning og det innovative armlæn på bagsædet.
Med 60 kWh batteri koster Scenic Techno 329.990 kroner, mens du giver 35.000 kroner mere – altså 364.990 kroner for den længere rækkevidde, den stærkere motor og den hurtigere opladning.
For 10.000 kroner ekstra kan du vælge specialversionen Esprit Alpine, der udelukkende fås med det store batteri. Det er første Renault model i Danmark, der fås i denne specielle version. Som navnet måske antyder, er der strøet sportslige detaljer ud over bilen med blandt andet specielle sorte sportssæder, 20 tommer alufælge, blå syninger i sæder og på instrumentbord, og specielt alcantararat. Og så er det muligt at bestille den med den særlige matte, grå Esprit Alpine metallak.
Iconic til feinschmeckere
Topversionen hedder Iconic og koster 384.990 kr. Iconic fås udelukkende med det store 87 kWh batteri. Her er 20 tommer alufælge standard, contextual adaptiv fartpilot – altså en fartpilot der tager hensyn til sving, rundkørsler mm, el-justerbart førersæde med massage og Harman Kardon lydanlæg med 8 højtalere og subwoofer standard. Igen lader denne med 150 kW DC og 22 kW AC
Fælles for alle versioner er, at den kan trække 1100 kilo og 22 kW AC lader er standard.
Attraktiv privatleasing
Markedet for privatleasing af elbiler er steget eksplosivt de seneste par år, og der er da også udmærkede priser på Scenic E-Tech Electric. Fælles for alle versioner er, at perioden er 48 måneder og udbetalingen er 9.995 kroner – dog kun ved 10.000 km om året. Ønsker du flere kilometer kan du tilkøbe 5000 km ekstra om året for 200 kroner om måneden, ligesom du kan lægge en større udbetaling mod en mindre månedlig ydelse.
Billigste version med 60 kWh batteri koster 4395 kroner om måneden. Techno udgaven med det samme batteri koster 4795 kroner om måneden. Techno versionen med det store batteri koster 4995 kroner om måneden og for Esprit Alpine koster det 5195 kroner. Topversionen Iconic koster 5395 kroner om måneden.
Designet og produceret i Frankrig
Renault Scenic Electric er designet, udviklet og produceret i Frankrig.
Den er 4470 mm lang, hvilket er hele 27 centimeter længere end Megane Electric. Samtidig har den en akselafstand på 2780 mm – hvilket er ti centimeter længere end Megane Electric. De ekstra centimeter kommer bagsædepassagererne til gode. Selv langlemmede passagerer har fin plads med 1860 mm i bredden og 1570 mm i højden. Bagagerummet sluger 545 liter med alle sæder oppe. Lægger man dem ned er der 1670 liter til rådighed.
Kigger man op, har man muligheden for at kigger gennem et 1,65 m2 stort panoramatag, der er specieldesignet og udviklet i samarbejde med glasgiganten Saint Gobain Sekurit. Flydende krystaller i taget kan, når de tilføres en lille smule elektrisk spænding, lade mere eller mindre lys trænge ind. I alt fire forskellige indstillinger, som kan programmeres til at være forskellige alt efter, hvor man sidder i bilen, og hvilket lys og varmeindfald man har lyst til. Funktionen fungerer enten via google stemmestyring eller ved at betjene en kontakt lige over føreren. Taget er ekstraudstyr til 11.000 kroner og kan fås til både Techno, Alpine og Iconic versionen.
Fokus på bæredygtighed
I Renault Scenic Electric er der tænkt bæredygtighed hele vejen rundt om produktet. Renault har som mål at reducere udslippet af CO2 med 80 % i 2030 – sammenlignet med 2019. Det betyder, at der er tænkt bæredygtighed fra produktion over brug til bortskaffelse.
Renault Scenic består af 24 % genanvendte materialer. Blandt andet er 40 % af det brugte aluminium genanvendt (80 % af aluminium i døre og kølerhjelm er genanvendt aluminium) mens 37 % af den stål, der er brugt, også er genanvendt. I kabinen er 80 % af materialerne på instrumentbordet genanvendte materialer (propylen fra industriaffald), mens kabinen generelt består af 26 % genanvendt materiale (plastik, stål og andre materialer). Måtterne i kabinen består af 54 % genanvendte plastikflasker og sædebetrækket er lavet af over 90 % genanvendte tekstiler.