DEL

Ford er fint repræsenteret i SUV-segmentet i Europa med Kuga, men for at kunne tilbyde kunderne endnu mere plads, luksus og komfort, udvides modelprogrammet nu med den nye Ford Edge. Den nye Edge er udviklet på samme platform som de nye udgaver af Mondeo, S-MAX og Galaxy, men Edge er helt sin egen – en markant og elegant SUV med fokus på luksus og sikkerhed i alle situationer, ekstremt komfortable køreegenskaber, det innovative og effektive iAWD-firehjulstræk og, ifølge Ford selv, nogle af klassens absolut bedste pladsforhold.

Ford Edge kan udstyres med en lang række innovative sikkerhedssystemer som for eksempel blændfri LED-forlygter ligesom flere af udstyrsvarianterne som standard er udstyret med det sofistiskerede Active Noise Control, der er med til at sænke støjniveauet i kabinen kraftigt. Pre-Collision Assist med fodgængergenkendelse er også standard på alle varianter.

Edge introduceres i Europa med to stærke TDCi-dieselmotorer på 2 liter, som begge kommer til Danmark og i begge tilfælde er det innovative iAWD standard. I Danmark markedsføres den nye Edge i tre udstyrsvarianter: Den veludstyrede Trend, den luksuriøse Titanium og endelig den dynamiske Sport. Priserne starter ved 661.770 kr. for en Edge 2,0 TDCi 180 Trend med manuel gearkasse.

Ford Edge er udviklet på Fords fleksible og avancerede CD4-platform under One Ford-strategien, der går ud på at udvikle biler i høj kvalitet til markeder verden over. Dermed deler den grundlæggende mekanik med de nye udgaver af blandt andet den nye Mondeo og den nye S-MAX og Galaxy, hvor det høje komfortniveau er i højsædet.

I Europa kan Edge som tidligere nævnt fås med to stærke TDCi-dieselmotorer, begge med en volumen på 2 liter.

2-liters TDCi-motoren med 180 hk er altid koblet sammen med en præcis manuel gearkasse med seks trin. Det maksimale moment er hele 400 Nm fra 2.000-2.500 o/min, og 0-100 km/t klares på 9,9 sekunder – topfarten er 200 km/t. Den 180 hk stærke Edge er yderst økonomisk i forhold til sin størrelse, så med denne motor klarer den nye SUV hele 17,2 km/l. CO2-udledningen er derfor også blot 149 gram per kilometer.

2-liters TDCi-motoren med 210 hk er forsynet med to turboladere, som giver et endnu bedre bundtræk og flere kræfter i toppen af omdrejningsfeltet. Den har 450 Nm at gøre godt med fra 2.000-2.250 o/min, og 0-100 km/t tager 9,4 sekunder, mens topfarten er 211 km/t. Med denne motor er Edge altid udstyret med den hurtigt skiftende automatiske PowerShift-gearkasse med seks trin, som ligeledes er med til at højne komfortniveauet. På trods af den ekstra ydelse kører også Edge med 210 hk 17,2 km/l og udleder samme 149 gram CO2 per kilometer.

Den nye Edge er den ottende modelrække hos Ford Europa med firehjulstræk. Modeller med firehjulstræk er bl.a. S-MAX, Mondeo og Focus RS.

Sidste år blev den nye Edge introduceret for amerikanske kunder, hvor den kører som anden generation Edge, og amerikanerne har taget godt mod den nye Edge, der allerede i introduktionsåret blev den bedst sælgende SUV sin klasse med 124.000 styk.

Kommentarer