DEL

Ford Mustang repræsenterer frihed, fremdrift, performance og oprør. Disse elementer bærer nu Mustang-navnet ind i den elektrificerede fremtid, der samtidig imødeser kundernes stigende ønske for altid at være forbundet til omverdenen.
Ford har udviklet Mach-E med udgangspunkt i kundernes behov. Resultatet er en crossover, der ifølge Ford selv skulle give køreglæde for alle pengene med elektrisk råstyrke, millimeterpræcist styretøj og avanceret online-teknologi, der kontinuerligt optimerer elbilen og gør den endnu bedre med tiden.

Ford Mustang Mach-E introduceres i Europa fra sommer 2020 og får dansk lancering fra december 2020. Mustang Mach-E vil kunne fås i både baghjuls- og firehjulstrukne udgaver med enten standard eller udvidet batterirækkevidde, der alle drives af en permanent magnetmotor. Den baghjulstrukne model med udvidet batteri har en rækkevidde på op til 600 km målt efter den nye og strengere WLTP-norm. Firehjulstrukne modeller med udvidet batteri vil yde 337 hk (248 kW) og have et drejningsmoment på 565 Nm.

Ford vil også tilbyde elbilen i en særlig performance-udgave ved navn Mustang Mach-E GT, der vil kunne klare 0-100 km på under fem sekunder samt anslåede 465 hk (342 kW) og et drejningsmoment på 830 Nm. Mustang Mach-E GT kommer til Danmark fra midten af 2021.

Ydelse, der giver ‘elektrisk’ en helt ny betydning

Ford Mustang Mach-E giver valget mellem tre forskellige køreprogrammer – Whisper, Engage og Unbridled – der hver især tilbyder fintunet køredynamik, som er tætpakket med unikke sanseoplevelser. Køreprogrammernes skræddersyede teknologier inkluderer blandt andet sporty styrefunktioner, atmosfærisk belysning og dynamiske kørestilsinformationer i instrumenteringen.
Når man starter den firehjulstrukne model, leverer det helt nye firehjulstræk 4X uafhængigt drejningsmoment til for- og bagakslen med en imponerende acceleration og optimeret styring i forhold til den baghjulstrukne model. Ford fortæller, at man har fintunet systemet, så det skulle levere et fantastisk vejgreb og drivkraft under alle slags køreforhold.

Ford Mustang Mach-E vil have Brembos splinternye Flexira-bremsekalibre i aluminium, der har faste kalibres funktionalitet og flydende kalibres design. Mach-E GT-modellen er tilmed udstyret med den adaptive støddæmperteknologi MagneRide, der ved hjælp af magnetisme tilpasser støddæmpningens stivhed og giver maksimal komfort i forhold til hvilket som helst køremønster.

Strømlinet teknologi til netop din livsstil

Ford Mustang Mach-E introducerer samtidig næste generation af Fords Sync-infotainmentsystem. Det er strømlinet og moderne som aldrig før og anvender machine learning til at huske førerens foretrukne kørestil, som over tid optimerer og personliggør bilens køredynamik via over-the-air-opdateringer.
Den helt nye Sync kommer med en stor 15,5” skærm og en simpel brugerflade, der er fri for komplicerede menuer og er nemmere at betjene med både touch- og strygebevægelser samt stemmestyring. Derudover vil det være nemmere end nogensinde at bruge systemets navigation og tilslutte sin smartphone med introduktionen af trådløs tilkobling, som er kompatibel med Apple CarPlay og forberedt til Android Auto.

En ny måde at se – og opleve – Mustang på

Fords hold af ingeniører og bildesignere har udviklet en elbil, der både holder Mustang-navnet i hævd og får det bedste ud af en crossovers rumlighed ved at placere batteriet i undervognen.
Mustang Mach-E genkendes øjeblikkeligt som en del af Mustang-familien takket være designmæssige signaturtræk såsom den lange og kraftige kølerhjelm, linjerne langs siden, de aggressive forlygter og de karakteristiske tredelte baglygter.
Derudover gemmer Mustang Mach-E på en overraskelse lige under kølerhjelmen: Et frontplaceret opbevaringsrum med en volumen på 100 liter, som nemt kan rumme eksempelvis en kabinekuffert. Afløbet i bunden gør også rummet til et ideelt sted at opbevare vådt og beskidt sportsudstyr, vandrestøvler og lignende.

Rummelig og flydende kabine

Fords designere har under udviklingen af Mustang Mach-E arbejdet tæt sammen med kunder for at forstå, hvordan de foretrækker at udnytte den ekstra kabineplads, som en elbil kan tilbyde. Mustang Mach-E er derfor designet med SUV/crossover-proportioner med rig plads til fem voksne passagerer og mere til.

Ud over det frontplacerede opbevaringsrum kommer elbilen med et bagagerum bagtil med en volumen på 402 liter. Slår man bagsæderne ned, har Mustang Mach-E hele 1.420 liters opbevaringsplads.
Kabinens design fusionerer strømlinet og moderne design med smart funktionalitet i alle dens elementer. Et premium B&O-lydsystem (ekstraudstyr) fås med højtalere, der er indbygget i frontpanelet som en flydende lydbjælke lige over luftdyserne. Dertil er armlænet også integreret med mulighed for at opbevare mindre ting såsom punge og mindre tasker, mens Mustangs karakteristiske instrumentpanel afrunder interiøret.
Selv panoramaglastaget (ekstraudstyr) gemmer på en vigtig detalje: En særlig glasbelægning, beskytter mod solens infrarøde stråler og holder kabinen køligere om sommeren og isolerer varmen om vinteren. Dertil beskytter et indre lag i glasset også mod UV-stråler.
Mustang Mach-E vil som noget helt nyt også introducere en telefonnøgleteknologi (’Phone as a Key’), der via Bluetooth kan registrere ejerens smartphone inden for en vis afstand og automatisk låse bilen op og starte motoren, uden at mobilen skal findes frem. En backup-kode kan indstilles på et tastatur i bilens B-søjle for at låse den op, mens en separat kode ligeledes kan indstilles i kabinens touchskærm for opstart i tilfælde af, at smartphonen løber tør for strøm.

Batteriløsninger, der holder dig kørende uden besvær

Mustang Mach-E vil komme i to forskellige batterivarianter: Standard rækkevidde (75,7 kWh lithium-ion-batteri) og udvidet rækkevidde (98,8 kWh batteri). Sidstnævnte variant med baghjulstræk har en forventet rækkevidde på op til 600 km1.
Begge varianter er avancerede batteriløsninger med henholdsvis 288 lithium-ion-celler (standard rækkevidde) og 376 lithium-ion-celler (udvidet rækkevidde). Batteriet er udviklet med henblik på både at give bedst mulig kabineplads og optimal køredynamik takket være placeringen i undervognen mellem de to aksler, som giver et lavt tyngdepunkt. Batteriet er blevet testet i ekstreme temperaturer helt ned til minus 40 grader og er fastgjort i en vandtæt batterikasse omgivet af beskyttende materiale, der sikrer det mod stød. Dertil anvender batteriet et avanceret væskeopvarmnings- og væskeafkølingssystem til at regulere temperaturen i selv ekstreme vejrforhold, der giver optimeret ydelse og bedre opladningstider.

Elbilsejere foretager 80 procent af opladningen derhjemme. Ford tilbyder en Ford Connected Wallbox (ekstraudstyr), der giver op til fem gange hurtigere opladning end et almindeligt strømstik til husholdningsbrug. Med en times Wallbox-opladning vil det være muligt at lade rækkevidden op med ca. 62 km i gennemsnit til Mustang Mach-E-varianter med udvidet batterirækkevidde og baghjulstræk. Fords hjemmeladekabel medfølger som standard og kan på en time lade op med ca. 35 km rækkevidde gennem et almindeligt strømstik. Dertil vil Mustang Mach-E’s navigationssystem registrere offentlige ladestationer og –standere og foreslå de mest praktiske opladningssteder undervejs på turen.

En særlig FordPass-app kan i kombination med et indbygget FordPass Connect-modem i bilen give adgang til Europas største ladenetværk i samarbejde med opladningsvirksomheden NewMotion. Det offentlige ladenetværk består af mere end 125.000 ladestationer fordelt på 21 lande, hvor kunderne ubesværet kan oplade deres Mustang Mach-E, når man eksempelvis er på ferie. Betaling for opladning foregår via én enkel konto, så det både er nemt og hurtigt hver gang.

Ford er derudover både medstifter og partner i Ionity-konsortiet, der forventer at anlægge 400 lynladestationer fordelt over Europa inden udgangen af næste år. Disse særlige ladestationer tilbyder kraftigt reducerede opladningstider og er ideelle til langdistancerejser. Med lynopladning på 150 kW kan en Mustang Mach-E med udvidet batterirækkevidde og baghjulstræk oplade små 100 km rækkevidde på blot 10 minutter. Mustang Mach-E med standard rækkevidde anslås at kunne lade op fra 10 til 80 procents batteri på ca. 38 minutter ved en lynladestation.

Prisen for Ford Mustang Mach-E begynder fra 451.897 kroner med 75 kWh og baghjulstræk (prisen er beregnet ud fra 2021-afgift, altså 65 procent af registreringsafgiften).
Mustang Mach-E forventes lanceret i Danmark i december 2020, men kan bestilles fra sommeren 2020 med forventet levering i starten af 2021.

Kommentarer