DEL

Der er ingen tvivl om, at Tesla Model S er den ubetinget smukkeste og mest gennemførte elbil verden endnu har set. Måske er den i virkeligheden den allersmukkeste gadebil overhovedet! Alle, med bare en lille smule interesse for biler, kan spotte en Model S på lang afstand og langt, langt de fleste er vilde med designet på en Model S. Sådan har det været siden de første af slagsen kom på gaden for fem år siden, og sådan vil det nok være nogle år endnu. Det er straks værre med seneste skud på stammen fra det amerikanske, den nye, store  SUV Model X. Den er nærmest den diamentrale modsætning. Den ér ikke videre køn med den sådan lidt kluntede buede form, designerne har valgt at give den. Hver gang jeg ser en Model X, tænker jeg på en strandet hval.

Praktisk som sjældent set

Men hvad Model X ikke har i udseendet, har den til gengæld i praktikken. Sjældent har jeg kørt i en bil der er så praktisk anlagt som tilfældet er her. For det første har testbilen her syv sæder. Det er tilvalg. Den fås enten med fem siddepladser som i en helt almindelig bil. Der kan også vælges en anordning, hvor anden sæderække har to sæder og det samme på tredje række så den pludselig bliver en sekspersoners bil. Pladsen på anden sæderække er ekstrem god. Tre voksne mennesker kan sagtens sidde her med fin plads til benene og ganske fin plads i loftshøjden. Hvert sæde kan i øvrigt rykkes frem eller tilbage alt efter behov. På tredje sæderække er pladsen lidt mere spartansk. Lad mig sige det på den måde, at det ikke er her, voksne mennesker skal sidde. De to bagsæder er ikke til folk, der er mere end 160 cm høje.

Masser af plads

For det andet er Model X udstyret med et vældig dybt bagagerum bag tredje sæderække. Selvom de to bagsæder er i brug er pladsen okay. Lægger jeg alle sæderne ned, er pladsen enorm. Her kan to voksne mennesker sagtens ligge udstrakt, hvis der skulle være behov for det. Tesla Model X er udstyret med en enorm frontrude som Tesla selv er meget stolt af. Jeg bryder mig ikke så meget om den. Mit udsyn er fortræffeligt, men jeg får flere gange følelsen af, at “noget” er ved at falde ned i hovedet på mig. Øverst er ruden tonet pænt meget, hvilket også er et irritationsmoment for mig. Og så tør jeg slet ikke tænke på, hvad sådan en stor rude koster, den dag der er for mange stenslag i den, så den skal skiftes ud.

Tung, men hurtig som en racerbil

Teknisk set er Tesla Model X baseret på et enormt lithiumbatteri, der er placeret i bunden af bilen. Det  sænker bilens tyngdepunkt, hvilket minimerer risikoen for, at bilen vælter rundt ved en eventuel kollision. To elmotorer ved for- og baghjul gør bilen permanent firehjulstrukken. Kræfterne er direkte vilde, og når jeg træder speederen i bund, omsættes batteriets elektriske arbejde til en voldsom acceleration, der ellers kun er forbeholdt vilde racerbiler. På trods af, at Model X er en bil, der vejer mere end 2,5 tons, er den kun fem sekunder om at nå fra 0 til 100 km/t. Sidder der nogen på alle bilens sæder har vi altså en samlet vægt, der nemt overstiger tre tons. Det kan godt mærkes i kurver og vejsving, hvor den ikke lige giver mig et smil på læben, men det er ikke noget, der på nogen måde dumper bilen.

“Kør ordentligt, far”

Tesla Model X er jo som bekendt en elbil. Sådan en skal køres på en lidt anden måde, hvis man sammenligner med en bil med en traditionel forbrændingsmotor. Når jeg slipper speederen er det som om, bilen bremser. Det er selvfølgelig fordi systemet genererer strøm. Hvor hårdt, den skal agere kan jeg justere manuelt, men det er bare som om, det ikke er godt nok. Flere gange siger min søn på ni år omme fra bagsædet: “Kør da ordentligt far, hvorfor bremser du så hårdt?” Jeg håber, og tror på, at det i nær fremtid bliver sådan, at Tesla finder på en smart løsning, så det ikke giver de her ryk, når der skal genereres strøm. Apropos smart; så er det vildt fedt, hvor hurtigt det er blevet at lade en Tesla på deres Supercharger ladestandere. Det tager under 30 min at lade Model X med strøm til 300 km. Det begynder snart at ligne noget.

Der er noget over den

Ellers er bilen spækket med fede features, og det er svært at fremhæve nogle fremfor andre. Én er jeg dog særlig vild med, og det er når jeg nærmer mig bilen med nøglen i lommen, så åbner fordøren automatisk. Sådan noget er jeg vild med. Det er også vildt fedt, at jeg kan åbne bilens “Falcon Wings døre” med et enkelt tryk på den enorme 17” skærm i midterkonsollen, hvor alt mere eller mindre alligevel styres fra. Når jeg vil lukke dørene træder jeg blot på bremsepedalen, og så lukker dørene. Dørene er vældig smarte på en solskinsdag, men en dag, hvor det regner eller sner er jeg bange for, at der kommer mere regn eller sne ind i kabinen, end der vil gøre, hvis dørene var konventionelle. Det er dog alligevel fedt med dørene som i dén grad gav opmærksomhed henne ved skolen, da junior steg ud. Ikke bare blandt de andre drenge i 2.B, men også blandt flere måbende forældre, der lige skulle prøve at trykke på knappen en enkelt gang eller to. Det kan godt være, at Tesla Model X ligner en hval med vinger, men alligevel er der et eller andet over den. På godt og ondt.

Tesla Model X 90D

Pris: fra kr. 869.800,-
Batterikapacitet: 90 kWh
Officiel rækkevidde: 489 km
Firehjulstræk
Motor: To stk. Én for og én bag.
Ydelse: 492 hk
Moment: 660 Nm
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 5,0 sek.
Tilladt anhængervægt: Op til 2.250 kg m bremser
Bagagerum: 745/1.645 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 5.037/2.271/1.684 mm
Garanti: Fire år/80.000 km
Garanti på batteri: Otte år uanset kilometerantal

Kommentarer