DEL

Jeg skal være den første til at beklage, at jeg engang var en af de førnævnte, der rystede lidt på hovedet af Subaru. Jeg kunne ganske enkelt ikke helt forstå, hvorfor det for mig ret så ligegyldige bilmærke med boxermotor og træk på alle fire hjul overhovedet kunne tiltale nogen med bare en lille smule forstand på biler. I stedet for at blive ved med at bebrejde mærket på et alt for spinkelt grundlag gik jeg for nogle år siden i gang med at sætte mig lidt mere ind i sagerne omkring Subaru, og hurtigt fandt jeg ud af, at det slet ikke er så tosset et bilmærke, som jeg engang gik rundt og bildte mig selv ind.

Et kæmpe øv

Subaru er jo isenkram fra øverste hylde. Det kan holde til ligeså meget som Mercedes-Benz engang kunne, og så er kørekomforten faktisk også ret sublim. Der er bare et problem; Subaru er et voldsomt dyrt bilmærke, og det afholder nok flere fra at kigge nærmere på mærket. Tag nu for eksempel testbilen her. En Outback med en 2,5 liters benzinmotor i udstyrsvarianten Summit. Den koster 640.000 kroner. Godtnok er den så smækfyldt med udstyr, for det er sådan Subaru har valgt at gøre det. Billigste Outback er den udstyrsvariant, der hedder Base. Den koster lidt mere end 550.000 kroner, hvilket stadig er ret mange penge for en japansk bil.

Lækker skærm og lidt retro

Så kan det godt være, at den har permanent træk på alle fire hjul, og at den har den her føromtalte boxermotor, men det godtgør ikke den høje anskaffelsespris for kabinemæssigt, er det egentlig ikke en bil der fortjener den store applaus. Infotainmentskærmen er dog perfekt integreret i midterkonsollen, og den er også nem at finde rundt i. Klimaanlæggets knapper ser sådan lidt gammeldags ud på den fede retromåde og gearvælgeren ligner noget fra en bil med 15, 20 år på bagen, men det er alt sammen ligegyldigt når først der er trykket på startknappen og gearvælgeren er sat i “D.”

Boxermotoren gør det godt

Som en anden traktor er motoren i gang. Den minder ret meget om en dieselmotor, men efter få minutter er motoren varm, og der er ikke længere skyggen af traktor over den. Boxermotoren er anderledes fra de traditionelle motorer som typisk ligger i V-form eller som en rækkemotor med for eksempel fire eller seks cylindre. Boxermotoren har stemplerne i en 180 graders vinkel i forhold til hinanden og giver dermed en lavere og fladere profil end de andre motortyper. Med andre ord bliver tyngdepunktet lavere, hvilket så igen gør, at Subarus biler ligger ekstremt godt på vejen.

Et ekstra sæt øjne

Jeg kan dog ikke lade være med at hæfte mig ved, at så snart jeg nærmest bare tænker på at træde på speederen, så er der respons og det er fuld hammer, hvilket lige er noget jeg skal vænne mig til især ved bykørsel. Omdrejningerne er lave, men alligevel er der masser af moment fra starten. Og så er jeg ret vild med Subarus nyudviklede Eyesight, hvor to stereokameraer i frontruden nærmest er et ekstra sæt øjne. Teknisk set opfanger kameraerne tredimensionelle farvebilleder på niveau med vores menneskelige øjne, hvilket er en stor hjælp til sikkerheden. Subaru er super godt med på alle parametre, men det irriterer mig, at de er så dyre at anskaffe sig.

 

Subaru Outback 2,5 Summit

Pris: Denne bil 653.680,- Outback fås fra 553.780,-
EU-miks: 14,3 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, vandkølet boxer
Ydelse: 175 hk ved 5.800 omdr./min.
Moment: 235 Nm ved 4.000 omdr./min.
Topfart: 198 km/t
0-100 km/t: 10,2 sek.
Egenvægt: 1.696 kg
Tilladt anhængervægt: 2.000 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 559/1.848 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.815/1.840/1.605 mm

Kommentarer