DEL

Der findes som sådan ikke længere dårlige biler. Engang kunne man godt kategorisere en bil som værende dumpet i flere forskellige kategorier, men sådan er det ikke længere. Producenterne kigger hinanden over skuldrene som aldrig før, og nye teknikker bliver afluret og kopieret med lynets hast. Og så er der lige SsangYong. Det koreanske mærke som røg ud af Danmark for en håndfuld år siden under finanskrisen, men nu er tilbage med ny importør og et – på papiret – fornuftigt modelprogram. Det er bare lidt som om bilmærket stadig lever tilbage før årtusindskiftet med et udseende som dengang og en teknik der også ligner noget vi kender fra 1990’erne.

Gigantisk bagagerum

Testbilen her, XLV, er en forlænget udgave af den mellemstore crossover Tivoli, som her i Danmark hedder Luvi fordi en forlystelsespark i København ikke vil lade SsangYong bruge navnet Tivoli her i landet. XLV er 24 centimeter længere end Luvi, men ellers bilerne stort set identiske. De ekstra centimeter mærkes især i bagagerummet, hvor der er plads til imponerende 720 liter. Som om det ikke er nok, er der et ekstra kæmpe aflæggerum under gulvet i bagagerummet, hvor der er plads til en masse gods.

Tilbage til 1990’erne

Rent kabinemæssigt er vi som tidligere nævnt rent udseendsmæssigt tilbage i 1990’erne. Her bag rattet tænker jeg ofte på en eller anden Toyota fra dengang, og flere gange tager jeg mig selv i at grine fjoget når jeg kigger rundt på de forskellige knapper til betjening. Infotainmentskærmen er egentlig flot integreret i midterkonsollen. Det tiltaler mig, at den er udstyret med et ganske udmærket bakkamera, men kæden hopper lidt af for mig, da den for eksempel ikke har navigation som standard. Det 2-zonede klimaanlæg er svært at styre med rette temperatur. Enten er her for varmt i kabinen, eller også er her ganske enkelt for koldt.

Underlig lyd

Motormæssigt er der tale om en 115 hestes 1,6 dieselmaskine. I sagens natur er den ingen raket, men jeg er alligevel pænt overrasket over bundtrækket takket være et moment på 300 Nm. Nu ved jeg ikke om det blot er en fejl på testbilen her, men den har en underlig brummende lyd omkring 2.500 omdrejninger især i anden gear, men hvis det gør sig gældende i alle XLV’er, så har SsangYong dæleme et kæmpe problem. Dieselmotoren lyder som en kold dieseldjævel uden turbo, men det er som om, den på en eller anden måde er knap så støjende ved høj fart på motorvejen.

Desværre uden træk

Prismæssigt er jeg ikke videre imponeret. Dacia har ingen direkte konkurrent til XLV’eren. Nærmeste bil på Dacias modelprogram er en Duster, og her er XLV’eren med det udstyrstrin der hedder Free, der er det mellemste på programmet som koster 285.000 kroner, noget dyrere end en tilsvarende udstyret Dacia Duster. Desværre er XLV’eren her ikke udstyret med trækkrog, for jeg gad egentlig godt mærke, hvordan den vil bære sig ad med at trække af sted med de 1.500 kg, den officielt må køre med. Noget andet jeg er irriteret over, er at det er svært at finde det rette level for vinduesviskerne i regnvejr. Enten kører de for hurtigt, eller også kører de for langsomt.

Vildt imponerende forbrugstal

Jeg noterer mig også, at jeg desværre kun kan justere rattet op og ned i højden, og ikke ind og ud, hvilket umuliggør en perfekt kørestilling bag rattet. Hvor jeg til gengæld er voldsomt imponeret over SsangYong XLV er på det forbrugsmæssige. Den står opgivet til at kunne køre 22,2 km på en liter dieselolie. Jeg har kørt næsten 2.000 km i testbilen her, og da jeg afleverede den var mit gennemsnitlige forbrug på lidt mere end 19 km/ltr. Dét er høj klasse, men desværre trækker alle irritationsmomenterne det samlede billede ned, så det bliver et pænt nej tak til SsangYong XLV herfra.

SsangYong XLV Free

Pris: Denne bil kr. 295.000,- XLV fås fra kr. 239.995,-
EU-miks: 22,2 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, diesel 1,6
Ydelse: 115 hk ved 3.400 omdr./min.
Moment: 300 Nm ved 1.500 omdr./min.
Topfart: 170 km/t
0-100 km/t: 11,8 sek.
Egenvægt: 1.405 kg
Tilladt anhængervægt: 1.500 kg m bremser – 500 kg uden bremser
Bagagerum: 720/1.440 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.440/1.798/1.605 mm

Kommentarer