DEL

For 20 år siden opfandt Renault biltypen kompakt MPV. Modellen var Renault Scenic og biltypen var designet med praktik og velbefindende ombord som grundsten. Og den blev en kæmpe succes. Som den eneste bil i segmentet vandt den mange hjerter, og fire år efter introduktionen – i 2000 – blev der solgt ikke færre end 416.611 eksemplarer på et år.

Konkurrenterne så fidusen, og mens der i 1996 kun var Renault, der havde en sådan biltype, var der i 2003 16 konkurrenter. I 2009 var det tal steget til 22. Men Scenic fortsatte succesen, og på 20 år er modellen solgt i knap fem millioner eksemplarer.
Nu er 4. generation så netop afsløret på Geneve Motorshow, og igen tager Renault et skridt i sin helt egen retning. Der er intet kedeligt busagtigt over bilen, der som standard er udstyret med 20 tommer hjul. Den er blevet både bredere og længere, og er i den grad er tro mod den dristige konceptbil R-Space, der første gang så dagens lys i 2011.

Den nye Renault Scenic er vokset på alle ledder og kanter. Den er blevet 13 mm højere, 40 mm længere, 20 mm bredere og akselafstanden er øget med 32 mm. Også i bagagerummet er der blevet mere plads. Med plads til 572 liter kan det sluge det meste. Har man mere brug for at transportere bagage end passagerer kan sæderne i ny Scenic, ganske som storebror Espace, lægges ned ved et enkelt tryk på en knap fra bagagerummet. Enkeltvis, eller alle på samme tid. Det er praktisk og nemt.

Den nye Renault Scenic er som den første bil fra Renault udstyret med Active Emergency Braking System. Systemet, der virker helt op til 60 km/t, bremser automatisk bilen helt op i tilfælde af eksempelvis en fodgænger, der går ud foran bilen, hvor føreren ikke selv reagerer. Men der er mange andre sikre tekniske detaljer i bilen, der hjælper med til at øge sikkerheden. Den kan fås med adaptiv fartpilot, der virker op til 160 km/t, og så har bilen også lane keeping assist system. Bevæger man sig over i en anden vejbane uden at give tegn, retter bilen sig selv op igen. Og så er bilen udstyret med automatisk op og nedblænding.

Som chefdesigner Laurens van den Acker sagde ved pressemødet i forbindelse med lanceringen af ny Scenic, så er det familiebilen, for de forældre, der stadig er forelskede. Altså, at her er en bil, der selv om den skal være praktisk, ikke er holdt op med appellerer til følelserne. Så på trods af, at den nye Scenic er blevet længere end den foregående, ser den langt mere kompakt og sportslig ud.

Det skyldes ikke mindst, at den har fået øget frihøjde og, at rudearealet er blevet mindre. Samtidig har bilen standard 20 tommer hjul og mulighed for to tonet karosseri, hvor taget er sort eller gråt. De 20 tommer hjul er standard og prismæssigt koster de omtrent det samme som 17 tommer hjul. Bredden er blot 195 mm og det betyder en lavere rullemodstand og dermed lavere brændstofforbrug. Også her forenes flot design med fornuft.

Den lange version af Renault Scenic – Grand Scenic med plads til syv ombord vises lige før sommerferien. Begge varianter lanceres samtidigt – sandsynligvis sidst på året. Priserne er endnu ikke kendte, men Renault forventer at indgangsprisen vil være omtrent som den nuværende Scenic der starter fra 209.900 kroner. Ønsker man Grand udgaven er merprisen i dag 9000 kroner, mens to ekstra sæder også koster 9000 kroner. Prisforholdet vil blive omtrent det samme i den nye Scenic.

 

Kommentarer