DEL

Jeg husker for et års tid siden, hvor jeg kørte i den dengang nye hatchback Megane GT, hvor jeg lod mig rive med af en kæmpe begejstring for det intelligente firehjulsstyring franskmændende som noget nyt havde udstyret nogle af deres biler med. Ved lave hastigheder drejer systemet baghjulene i modsat retning af forhjulene, og ved en hastighed på over 80 km/t drejer baghjulene i samme retning som forhjulene. Også de lækre sportssæder med integrerede nakkestøtter lod jeg mig forføre af, som en franskmand er begejstret for friske baguettes søndag formiddag.

Tæt på at være helt ægte GTI

Den bil har masser af sport over sig, og kan vel næsten måle sig med en ægte GTI’er med sine 205 hk og en 0-100 tid på omkring de syv sekunder. Læg dertil så ekstremt flotte 18” GT-fælge og en hel del sportsligt pynte-gejl i kabinen for ligesom at slå det sportslige fast med syvtommersøm, og du har en bil der kan spise kirsebær med sværvægterne i den sportslige klasse. Megane GT hatchback er nemlig en af de smukkeste i segmentet.

Meget sportslig stationcar

Nu er Megane GT Sport Tourer her. Sport Tourer er Renault’sk for stationcar, og jeg må sige det på den måde, at bilen – rent udseendsmæssigt – er utrolig vellykket. Der ér bare et eller andet over en sportslig stationcar når den står, som i tilfældet her, på nogle flotte 18 tommer fælge og har lidt eksklusivt GT-gejl på sit ydre. Og så har Renault da lige ramt en vildt flot lakering i denne “Cosmos” som vi helt almindelige mennesker nok bare vil kalde for metalblå. Inde i kabinen er de føromtalte sportssæder bibeholdt, lige som den også er udstyret med det intelligente firehjulsstyring.

Det indvendige er i top

Kabinemæssigt siger jeg thumbs up. Jeg synes Renault er kommet ekstremt godt med på det interiørmæssige de senere år. Det klæder franskmændene, at man har valgt at integrere en kæmpe infotainmentskærm i midterkonsollen, hvor langt det meste styres fra. Finishen er lige i skabet, og det tiltaler mig yderligere, at der er mere eksklusivitet over kabinen i Megane S.T. GT, end der er i den almindelige Megane S.T. Derudover er jeg også ret vild med den EDC dobbeltkoblingsgearkasse Renault har valgt at putte i dieselmaskinen her. Skiftene sker nøjagtig som de skal falde på trods af, at den kun har seks trin.

Motoren skuffer

Men der hvor filmen knækker lidt for mig er på det motormæssige. Hvor hatchbacken har en benzinmotor med 205 hk, så har testbilen her en dieselmotor med 165 hk. Der er en verden til forskel på de to motorer. Jeg var i forvejen lidt bekymret over den 165 hestes dieselmotor i bilen her, og mine bekymringer viser sig at holde stik. Den er uoplagt og ikke videre inspirerende – sådan lidt ligesom aftensmaden på et fransk motorvejscafeteria en sen aften 20 minutter før lukketid. Det kan spises, men det er ikke et måltid du husker tilbage på med glæde.

For meget dieseldrønnert

Jeg savner noget power i motoren, og jeg har svært ved at tro, at der virkelig ér 165 hk i den. Det virker mere som om der mangler 15, 20 stykker. Når jeg træder sømmet i bund responderer den med typisk fransk dieselbrummen som var jeg i færd med en overhaling i en Renault Master. På motorvej oppe i fart er Megane S.T. GT egentlig i sit es, takket være det føromtalte firehjulsstyring, hvor den får en anelse mere stabilitet ved netop høj fart – men det virker bare som om den anstrenger sig for meget om at komme derop. Lurer du på en Megane S.T. GT så vælg den med benzinmotor og 205 hk. Den tror jeg du bliver gladest for i længden.

Renault Megane S.T. GT Energi dCi 165 EDC

Pris: Denne bil: kr. 409.990,- Megane Sport Tourer GT fås fra kr. 381.900,-
EU-miks: 21,3 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, 1,6 liter turbodiesel
Ydelse: 165 hk ved 4.000 omdr./min.
Moment: 380 Nm ved 1.750 omdr./min.
Topfart: 214 km/t
0-100 km/t: 8,9 sek.
Køreklar vægt: 1.425 kg
Tilladt anhængervægt: 1.700 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 580/1.695 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.626/2.058/1.448 mm

Kommentarer