DEL

Det er lige før, at man skal være mere end almindelig interesseret i biler, hvis man skal kunne se forskel på de nye Renault biler der bliver mere og mere almindelige i gadebilledet. Familieflytteren Espace var den første med det nye flotte frontparti, sidenhen er kommet Mégane og Talisman i modelpalletten. Senere skal vi vænne os til endnu flere Renault biler med identisk front, når de nye Scenic og Grand Scenic rammer vore breddegrader omkring årsskiftet. Og der er flere på vej, ved vi fra det franske.

Støjsvag motor

Her har vi fat i en Renault Mégane hatchback. Der ligger en 130 hestes 1,6 liters dieselmaskine med turbo ude i motorrummet. Transmissionen er en sekstrins manuel gearkasse som skifter let med en passende vandring. Renaults dieselmotor har ry for at være ganske solid omend en smule støjende, men det virker umiddelbart som om de franske kreatører har fået styr på det med støjen. Testbilen har efternavnet Bose Edition, og ved du bare en lille smule om musikanlæg, så ved du, at Bose er garant for lydoplevelser i særklasse. Ja, der er nærmest garanti for eksorbitant lyd, hver gang der står Bose på lydanlægget. Og sådan er det også i denne Mégane. Lyden fra musikanlægget ér vitterlig i en klasse for sig.

Drøngod lydoplevelse

Langt dyrere og mere hæderkronede mærker, der leverer musikanlæg til premiummærker som BMW, Volvo, Mercedes-Benz og Audi gør det suverænt, men jeg vil vove den påstand, at Bose sagtens kan være med på den front – i hvert fald hvis vi taler om musikken i de 10 højttalere, der alle spiller suverænt godt sammen her i denne Mégane Bose Edition. Eksperter udi musikkens ædle kunst har det med at sige, at lyd jo skal være så ren som mulig for at man kan høre de forskellige nuancer fuldt ud, og det er sikkert rigtigt. Jeg konstaterer bare, at i tilfældet her, skal man være mere end dirigent i den kongelige opera for at kunne påstå, at lyden ikke er fabelagtig når Phlake synger “Pregnant” for fulde gardiner her i bilen. Det lyder bare drøn godt.

Ringe udsyn bagud

Bilens ydre look kan man ikke som sådan sætte en finger på. Renault Mégane er som hatchback skåret ganske fin. Dog kan jeg ikke lade være med at tænke på Mercedes-Benz A-Klasse når jeg ser på bilen her. De har faktisk stort set sammen bagparti. Og det er der som sådan ikke noget galt i. Mercedes kan jo godt finde ud af at strikke en bil sammen, men jeg synes ganske enkelt, at bagruden er for lille. Udsynet er ikke optimalt. Så kan du sige, at der både er bakkamera og baksensor der klarer den del af opgaven, men det er nu alligevel rart, at der er fuldt udsyn, når jeg kigger i bakspejlet. Det er der bare ikke i Mégane hatchback – eller for den sags skyld i Mercedes-Benz A-Klasse.

Super godt forbrugstal

Hvor den til gengæld gør det pænt godt er på det forbrugsmæssige. Renault Mégane 130 dCi Bose Edition står opgivet til at kunne køre 25 km på en liter dieselolie. Det kunne jeg ikke få den til, men med 21,3 km/ltr vil jeg kalde den mere end godkendt. Det er et ganske pænt forbrugstal. Og så kan jeg ikke lade være med at tænke på, at den faktisk må trække 1850 kg på krogen. Det giver bilen et pænt trumfkort på hånden, at den er et fint alternativ til de gængse campingtrækkere og så betyder det pludselig knap så meget, at bagruden er så lille at du ikke kan se så meget ud af den. Her skal du jo alligevel bruge campingspejle.

 

Renault Megane 130 dCi – Bose Edition

Pris: kr. 317.750.- Megane fås fra kr. 193.780.-
EU-miks: 25,0 km/ltr.
Motor: 1,6 turbodiesel
Ydelse: 130 hk ved 4000 omdr./min.
Moment: 320 Nm ved 1750 omdr./min.
Topfart: 198 km/t
0-100 km/t: 10,0 sek.
Bagagerum: 384 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4359/2058/1447 mm

Kommentarer