DEL

Det er ikke for sjov, at testbilen her har “Bose” med i navnet. Renault har et samarbejde med den amerikanske lydsystem-producent Bose, som leverer lydsystemer til flere af Renaults bilmodeller. Jeg har gennem årene kørt i flere af dem, og i mine ører er resultatet altid enestående. Lyden er ganske enkelt fremragende fra det lækre musikanlæg. Og det uanset, hvilken musikstil, du er til. Bassen buldrer, diskanten er ren som et nyvasket vinglas på et femstjernet hotel, og mellemtonen står skarp som en slagterkniv.

Foran nærmeste konkurrenter

Renault Grand Scénic er en typisk familieflytter med syv sæder. Måske er typisk ikke det bedste ordvalg lige her, for det kan hurtigt opfattes negativt. Det skal det på ingen måde. Jeg synes faktisk, at den nye Grand Scénic er en yderst vellykket MPV, hvor Renault viser, at der stadig er muligheder i en traditionel MPV, som er langt foran konkurrenter som Opel Zafira, Ford Grand C-Max og VW Touran, der alle efterhånden er begyndt at se lidt aldrende ud. Den eneste MPV der nogenlunde kan måle sig med Renault Grand Scénic er den franske fætter Citroën Grand C4 Picasso.

Masser af standardudstyr

Grand Scénic kommer på nogle lækre 20 tommer hjul som standard. Det løfter bilens look gevaldigt, men det gør også lidt ved kørekomforten, der ikke helt er på niveau med for eksempel den førnævnte Citroën. Af andet standardudstyr kan jeg nævne nødbremse med fodgængergenkendelse, fartpilot med skiltegenkendelse, navigation, lys- og regnsensorer og DAB-radio. Bose-varianten her er tillige udstyret med et gedigent hifi-anlæg, massage i forsæderne, solgardiner i bagdørene og elbetjent nedklapning af sæderne på anden og tredje række. Smider du yderligere 26.000 kroner efter den får du headup-display, vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, tonede bagruder og fast panoramasoltag med i bilen.

Ambivalente flyborde

Apropos bagsæderne, så er det ikke på tredje sæderække voksne eller halvstore børn skal placeres. Det kan gå an, at børn op til cirka 150 cm i højden sidder på tredje række, men ellers er pladsen simpelthen for trang. Anden sæderække kan justeres både frem og tilbage efter behov, så voksne kan godt sidde her, men vær opmærksom på, at benpladsen for voksne hurtigt bliver utilstrækkelig, hvis flybordene skal anvendes. Er anden sæderække primært til børn, er der ingen pladsproblemer. Her er de føromtalte flyborde i øvrigt et stensikkert hit, når en pose slik skal fortæres på vej over for at besøge bedsteforældrene.

Grand Scénic er tidssvarende

Bag rattet sidder jeg super godt i det lækre dybe førersæde. Massagefunktionen er i øvrigt ikke noget at råbe hurra for, men det er da en meget sjov feature. Infotainmentskærmen er efter en smule tilvænning ganske nem at finde rundt i. Dog skal jeg igennem lidt for mange genveje inden jeg er der, hvor jeg skal være, men designmæssigt ser det drøngodt ud. Instrumenteringen er digital, hvilket også er med til at bringe den nye Grand Scénic op på et tidssvarende niveau for en MPV, der stadig holder. Transmissionen er Renaults velkendte syv-trins dobbeltkoblingsgearkasse, der skifter vældig godt.

Motoren går lige an

Motormæssigt er der tale om en 110 hestes dieselmaskine med turbo. Den er ikke videre kvik, men det går an. 0-100 km/t bruger den mere end 13 sekunder på at opnå. Er bilen læsset med syv personer og en smule oppakning, bruger den nærmere 15 sekunder på at ramme 100 km/t. Hvor den måske ikke er så hurtig som jeg kunne ønske, er den til gengæld ganske økonomisk at køre i. Jeg kunne ikke få den til at ramme det officielle tal på 25 km/ltr, men små 19 km/ltr på næsten 800 km blandet kørsel vil jeg betragte som ganske sublimt.

Renault Grand Scénic Bose dCi 110

Pris: Denne bil 387.900,- Grand Scénic fås fra 299.900,-
EU-miks: 25,0 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, turbodiesel
Ydelse: 110 hk ved 4.000 omdr./min.
Moment: 240 Nm ved 1.750 omdr./min.
Topfart: 184 km/t
0-100 km/t: 13,3 sek.
Tilladt anhængervægt: 1850 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 533/189 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4634/2062/1655 mm

Kommentarer