DEL
Med 7955 solgte eksemplarer er VW Up! Danmarks mest solgte bil i 2015

Det store bilsalg har smittet af på bilforhandlerne indtjening, viser en ny analyse foretaget af Bilbranchen og Deloitte. De nye tal viser en positiv tendens i indtjeningen pr. ansat i bilbranchen, der er stigende for andet år i træk. Godt nok er der tale om beskedne afkast i forhold til den investerede kapital, men pilen peger så afgjort i den rigtige retning.

Færre har underskud

Ud over et øget afkast er andelen af forhandlere med underskud også på retur. Dog er der store variationer i forhold til forhandlerstørrelse, påpeger partner i Deloitte Lars B. Nielsen:
– Når vi ser på de helt store forhandlere med over 75 medarbejdere, havde 27 procent underskud i de seneste regnskaber. For de mindre forhandlerne er tallet 19 procent, mens det for de mellemstore forhandlere kun er 11 procent, der kom ud af 2015 med underskud.

Opkøb og fusioner koster

Ifølge branchedirektør i Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen, skyldes de store forskelle, at de større forhandlere typisk har mange leasingkunder, hvor avancen ofte er mindre. Samtidig har mange været i gang med at købe op:
– Der er i de seneste år sket en del opkøb og fusioner, hvor det især er de store og mellemstore aktører, der er aktive. Den slags påvirker resultatet negativt i opkøbsåret, indtil den opkøbte virksomhed er blevet fuldt integreret, og der kan realiseres stordriftsfordele. Det skal man selvfølgelig medtage i vurderingen, når man ser på resultatet.

Investering er vejen frem

Thomas Møller Sørensen mener dog, at alle forhandlere er nødt til at investere i at udvikle deres forretning, også selv om det kan gå ud over indtjeningen på kort sigt:
– Der er ingen tvivl om, at det er dyrt at investere på den korte bane, men det er nødvendigt for at sikre en indtjening på den lange bane. Det gælder ikke bare opkøb og konsolidering. Også udviklingen af digitale kundekoncepter trækker på investeringskontoen. Det er dyrt at investere i ny teknologi, men det er også her, kampen om kunderne skal vindes.

Sidste år blev 207.554 nye personbiler registreret i Danmark. Det er en stigning på næsten 22 procent på bare tre år. Det er især leasingmarkedet, der trækker personbilsalget op. Antallet af nye leasingaftaler er eksploderet med 76 procent i samme periode og udgjorde sidste år 79.190.

Fakta:

Autoanalysen 2015 omfatter 606 bilforhandlere, 17 bilimportører og 40 lastbilforhandlere. Analysen omfatter årsrapporter offentliggjort frem til december 2015. Analysen er gennemført som et samarbejde mellem Deloitte og Bilbranchen under Dansk Industri.

Kommentarer