DEL

Ikke nok med, at Range Rover Evoque har solgt super godt, så har den også vundet et utal af priser verden over. Personligt er jeg pjattet med det lidt kluntede, men alligevel vildt charmerende udseende den bærer rundt på, men jeg er udmærket godt klar over, at det ikke er alle der har det sådan. Range Rover Evoque er en bil der deler os bilinteresserede op i to hold. Enten er du tilhænger af den, eller også er du en af dem, der vender tommelfingeren nedad når snakken falder på Range Rover Evoque.

Fortsat nitrins automatgearkasse

Den har efterhånden været på gaden i seks år og så skulle man mene, at det er ved at være tid til en ny model, men i bedste Land Rover stil, er det først her briterne begynder at tænke på facelift. I 2014 revolutionerede Land Rover ved at smide en ni-trins automatisk gearkasse i Evoque som afløser for den ellers ganske udmærkede seks-trins automatgearkasse, hvilket hjalp på både brændstoføkonomi og kørekomfort. Derfor er det kun naturligt, at den gearkasse får lov at fortsætte i charmegøjen.

Fin reaktionstid

Den gør det nemlig særdeles fremragende, den gearkasse. Efter knap 1.000 km blandet kørsel fortæller bilen mig, at jeg har kørt knap 16,3 i gennemsnit på en liter dieselolie. Bilens vægt på 1700 kg in mente synes jeg egentlig tallet er ganske fint. Gearskiftene sker vældig blødt uden jeg bemærker de her ryk en traditionel automatgearkasse godt kan give ved acceleration, hvilket får mine tanker hen i retning af en dobbeltkoblingsgearkasse. Reaktionstiden er så godt som nul til glæde for komforten. Til gengæld er der en smule turbotøven, men det skal gearkassen jo ikke bøde for.

Intelligent firehjulstræk

Den faceliftede Evoque er udstyret med et intelligent firehjulstræk, hvor jeg stort set ikke bemærker, at den kobler trækket på baghjulene til og fra. Hvis jeg kører på en fedtet skovvej kan jeg godt få den til at koble baghjulene til, men lige så snart jeg byder den på stabil kørsel, slår den baghjulstrækket fra, hvilket igen er med til at sænke mit brændstofforbrug. Nu har jeg desværre ikke haft lejlighed til at teste dens firehjulstræk på en sneglat vejbane, men lur mig om ikke den selvfølgelig har helt og aldeles styr på den udfordring også.

Mangler plads bagi

Hvor jeg så ikke er helt så gode venner med Range Rover Evoque er omkring bagsædekomforten. Da tagformen er meget coupélignende, er der desværre gået lidt for meget af pladsen til os, der er højere end 180 cm. Mine ben kan godt være bag en fører der er højere end gennemsnittet, men hvad hjælper det, hvis hovedbunden hele tiden går imod loftet? Bag rattet har jeg ingen problemer med siddekomforten, og det tiltaler mig meget her i den kolde tid, at der er mulighed for varme i rattet.

Husk glastaget

Af særlige features vil jeg godt fremhæve to nye parkeringssystemer, som uden problemer hjælper mig med parallelparkering og får mig ind og ud af almindelige parkeringsbåse. Jeg har også en bunke roser til den anordning, som advarer mig mod modkørende trafik. Systemet kan uden problemer genkende og registrere trafikskilte og advare mig, når jeg forlader en vejbane. Og så ved jeg godt, at panoramaglastaget er ekstraudstyr, men det må du ikke spare væk. De 22.500 kr er givet rigtig godt ud, og giver et lækkert naturligt lys i kabinen ved dagslys.

Range Rover Evoque -TD4 180PS Aut. HSE Dynamic

Pris: Denne bil 1.009.900,- Evoque fås fra 609.900,-
EU-miks: 16,7 km/ltr.
Motor: Fire cylindre – turbodiesel
Ydelse: 180 hk ved 4000 omdr./min.
Moment: 430 Nm ved 1750 omdr./min.
Topfart: 195 km/t
0-100 km/t: 9,0 sek.
Tilladt anhængervægt: 2000 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 575 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4370/2090/1635 mm

Kommentarer