DEL

Lad os lige være helt reelle: Der er biler, der har behov for at blive bedre, og så er der dem, der faktisk er vanskelige at være utilfredse med. Porsche 911 i generation 991 tilhører den sidste kategori. Praktisk, smuk og velkørende. Og det var heller ikke fordi, der var et behov for forbedringer, for at få underskrifter på slutsedlerne. Nogle modeller er udsolgt allerede inden de rammer forhandlerne. Så når et facelift skal fungere, skal der altså tænkes i andre baner end de sædvanlige små indgreb i bilens design. Og det må man i den grad sige, de har gjort.

Den rette indsats

Et af de steder, hvor Porsche har taget fat, er et af de eneste steder, hvor jeg tidligere har manglet en indsats. Bilens informationssystem. Der er et helt nyt system, og fungerer langt mere intuitivt end den sidste generations. Særligt navigationsfunktionen er blevet markant bedre, og så fungerer den også med en direkte google-søgefunktion. Skal du eksempelvis finde Tivoli i København, men kan ikke huske gade eller postnummer, så kan du bare søge efter Tivoli, og så klarer systemet hele adressen. Smart og velfungerende, og en opstramning, der giver dig en følelse af en bedre og mere gennemarbejdet bil.

I småtingsafdelingen

Et anden nyhed i kabinen finder jeg på rattet. Her er tilføjet en lille drejeskive med en knap i midten. Knappen vender jeg tilbage til. Men drejer du på den lille platform, der stikker ud fra rattet, så er det nu her, du vælger, om bilen skal køre i normal, Sport eller Sport Plus-indstillingen. Som noget nyt er der også en indstillingsmulighed til en personlig opsætning. Hvis jeg åbner døren og træder udenfor, skal du være dedikeret 911 fan, for at se forskellene. Der er nye forlygter, baglygter, nye afgangsrør og så en motorhjelm, der vil give et venligt nik til folk med styr på Porsche-historik. De lodrette lameller over motoren er lånt fra tidligere tiders 911, og i den sorte lakering er de en flot tilføjelse til designet. Og så er der de nye luftindtag ved baghjulene. Gad vide hvad de skal levere til?

Den nye dagsorden

Hvis du åbner motorhjelmen, er det fortsat ikke til at gennemskue, hvad der gemmer sig under det sorte dækken. Men jeg skal gerne afsløre, at du bliver aldeles positiv overrasket. For det er nemlig kommet et væsentlig tilføjelse her. Motoren er helt ny. Stadig en bokser med seks cylindre, men denne gang med det mindste slagsvolumen siden 964-generationen. Tre liter. Men denne gang sidder der to turboladere spændt på den, og sammen giver det 420 hestekræfter til baghjulene. Det er samme effekt, som topmodellen for bare to generationer siden havde. Tidligere har en turbolader været forbeholdt topmodellerne Turbo, GT2 og GT2 RS, men i dag er turbo udgangspunktet. Skal du have en sugemotor, er det nu den, der udelukkende optræder i specialmodellerne. Men her giver tingene mening. Mange havde frygtet for, om bilen ville miste sin karakter, men det er på ingen måde sket. Tværtimod. Lyden er stadig rå og raspende, og omdrejningstælleren er mindst lige så flittig som før. Faktisk i en sådan grad, at 0-100 er overstået på 3,5 sekunder, ifølge et par udenlandske kollegaer med et præcist stopur og du skal over 300, før Carrera S melder fra. Alt sammen i den anden mindste 911-konfiguration. Det er udvikling, der er til at forstå.

Langt bedre

På vejen oplever jeg en 911, der i langt højere grad skifter karakter, alt efter om jeg kører i normal eller sportsindstillingerne. Og den lille knap på rattet? Med den trykket i bund, får du 20 sekunders ekstra effekt. Ganske fedt, og en overhaling er exceptionelt hurtig. Men bilen skal især have ros for evnen til at blive særlig rå, når jeg vil det. I Sport Plus nærmer vi os den vildskab, som jeg oplevede i den fabelagtige GT3 model. Og oven i det hele er bilen pludselig endnu mere økonomisk. Det er længe siden, motoren har været så lille, som den er nu, men du har aldrig fået så meget 911 for pengene, som den giver dig. Min eneste anke bliver, at det er svært at se, hvorfor du skal vælge en større 911 end Carrera S. Aldrig har den været hurtigere og mere alsidig.

Porsche 911 Carrera S

Pris: Denne model: 2.182.945 kr. 911 starter ved 1.837.297 kr.
EU-miks: 13,0 km/ltr.
Motor: 2981 ccm, 6 cylindre benzin med biturbo
Ydelse: 420 hk/6500 omdr.
Moment: 500 Nm/1700 omdr.
Tophastighed: 308 km/t. – 313 km/t. målt.
0-100 km/t: 4,2 sek.(opgivet) – 3,5 sek. Opmålt.
Transmission:7-trins dobbeltkobling og fobaghjulstræk
Bagagerum: 145 ltr.
Mål (l/b/h): 450/181/129 cm

Kommentarer