DEL

Peugeot 5008 SUV er helt bogstavligt en stor nyhed. Med en længde på 4.64 m er den 19 cm længere end 3008 og 11 cm længere end forgængeren, hvilket giver 6 cm mere benplads til passagererne på 2. sæderække. Peugeot mener selv, at den nye 5008 er meget mere end en stor SUV. Den skiller sig ud med sin innovative opbygning, der består af tre sammenklappelige foldesæder på 2. sæderække og mulighed for at udstyre 3. sæderække med to aftagelige separate foldesæder. De tre sæder på 2. række har alle samme bredde, hvilket sikrer samme gode komfort til alle passagerer. Derimod kniber det gevaldigt med pladsen på 3. sæderække, hvilket vores video af præsentationen af den nye Peugeot 5008 fra februar vidner om:

Sæderne kan rykkes frem og tilbage, og ryggen kan justeres i fem forskellige vinkler. De kan nemt foldes samme og danner dermed et fast gulv, hvor ryglænet sikrer en helt plan overflade. De to sæder på bagerste række vejer kun 11 kg og er designet til at kunne tages ud i et snuptag, hvis der er brug for mere bagagerumsplads. I femsæders versionen har den nye 5008 en bagagerumsvolumen på op til 1.060 l, hvilket er 237 liter mere end forgængeren.

Kabinen i den nye 5008 er domineret af det innovative og næsten futuristiske i-Cockpit, der består af et sporty og kompakt multifunktionsrat, en 8” touch skærm og en high-res 12.3” digital head-up instrumentering, der kan personaliseres alt efter førerens ønsker. Touch skærmen er akkompagneret af syv elegante pianokontakter, der giver hurtig adgang til radio, navigation, indstillinger, telefon, apps og katastrofeblink.

Motorprogrammet består af de effektive PureTech benzinmotorer med enten 130 eller 165 hk kombineret med manuel 6-trins gearkasse eller EAT6 automatgearkasse. Herudover tilbydes de anerkendte BlueHDi dieselmotorer med henholdsvis 120, 150 eller 180 hk, hvoraf udgaverne med 120 og 180 hk også fås med EAT6 automatgearkasse. CO2-udledningen (ifølge EU norm) er ned til 115 g/km for benzinmotorerne og 105 g/km for dieselmotorerne, hvilket placerer den nye 5008 som benchmark i klassen. Startprisen for Peugeot 5008 er i øvrigt 309.990 kr.

Den nye 5008 kan desuden udstyres med en række avancerede førerassistancesystemer som eksempelvis: Aktiv vejstribealarm, automatisk fjernlys, skiltegenkendelse, adaptiv fartpilot, Active Blindspot Assist, Front kollision advarselssystem, træthedsovervågning, adaptiv fartpilot med stopfunktion og automatisk nødbremsesystem, hvoraf sidstnævnte er standard på alle udstyrsniveauer. Den nye Peugeot 5008 præsenteres til Åbent Hus hos alle landets Peugeot-forhandlere i weekenden 9. og 10. september.

 

Kommentarer