DEL

Da jeg i efteråret 2016 stod på den internationale biludstilling i Paris og betragtede Peugeot 3008 var jeg ikke i tvivl om, at den, sammen med Toyotas nye C-HR, var udstillingens flotteste gadebil. Jeg kan rigtig godt lide den designlinje franskmændene har valgt at tildele 3008 og specielt inde i kabinen er jeg fuldstændig tosset med det vovede i-Cockpit, hvor et lille lækkert rat er centrum for en førerplads, hvor instrumenthuset er placeret ovenover rattet 30, 40 centimeter længere fremme. Det ser godt ud, og så betyder det mindre, at infotainmentskærmen er placeret på en måde så det ligner noget eftermonteret gøgl, for funktionerne i den fejler bestemt ingenting.

Fed kabine

Testbilen her er en Peugeot 3008 GT. Når en Peugeot hedder GT betyder det lidt mere af alting. Mere luksus og komfort, hvor noget af det man ser allerførst er sidespejle i krom, bredere hjulkasser og 19 tommer alufælge. Inde i kabinen er der gjort mere ud af materialevalget, og det er virkelig et fedt sted at sidde og styre bilen. Det meste kan betjenes via infotainmentskærmen og det der er mest brug for – eksempelvis musik, klimaanlæg, navigation og telefon, har fået hver sin “klavertangent” i midterkonsollen.

Nu med brugbar kopholder

Endelig har et fransk mærke fundet ud af, at lave en kopholder der rent faktisk kan holde på en halvliters flaske og en 33 cl dåse. Placeringen af kopholderen bag gearvælgeren går an, da den i tilfældet her er i en bil med automatgear. Havde bilen været udstyret med manuel gearkasse ville flaskerne være i vejen, hver gang der skal skiftes gear. Og så har den i øvrigt et pænt stort køleskab placeret under armlænet. Der kan være, hvad der svarer til ti 33 cl dåser i køleskabet, noget slik og et par frugter – og det køler hurtigt, skulle jeg hilse og sige. Panoramasoltaget er ekstraudstyr til 22.000 kroner, men det må du ikke spare væk. Pengene er givet ekstremt godt ud. Du får et lækkert dagslys ind i kabinen, og så kan det endda åbnes som et rigtigt soltag.

Ér det en diesel?

Apropos automatgear, så er det den gode gamle franske sekstrins automatiske anordning vi har med at gøre her. Den holder stadig selv om mange andre mærker tilbyder flere geartrin. Vandringen er lang, og motoren er yderst støjsvag. Faktisk kan jeg af og til godt komme i tvivl om, om det vitterligt ér en dieselmotor bilen har, for diesellyden er reduceret til et minimum. Undervognen i GT-versionen er noget stivere end i de andre 3008’ere. Uden at blive alt for FDM-agtig, kan jeg fortælle, at det blandt andet skyldes, at den bagerste krængningsstabilisator er mere hård, så GT’eren ganske enkelt krænger mindre.

Lækker rejsevogn

Peugeot 3008 GT er en fantastisk rejsemaskine. En længere tur på 1000 km er ikke noget problem her. Musikanlægget spiller drøngodt. Jeg sidder perfekt i både førersædet og i passagersædet, og selv ved høj fart på den anden side af 200 km/t på den tyske Autobahn æder løven asfalten som en leg. Ifølge de officielle papirer fra det franske skulle 3008 GT gerne kunne køre 20,8 km i snit på en liter dieselolie. Det kan den ikke helt i praksis, men med et snit på 19,3 synes jeg nu alligevel forbruget er ganske rimeligt. Vi var trods alt to mand og en del oppakning i bilen.

Peugeot 3008 GT 2.0 EAT6

Pris: Denne bil 534.990,- 3008 fås fra 279.990,-
EU-miks: 20,8 km/ltr.
Motor: Fire cylindre – turbodiesel
Ydelse: 180 hk ved 3.750 omdr./min.
Moment: 400 Nm ved 2.000 omdr./min.
Topfart: 207 km/t
0-100 km/t: 8,8 sek.
Tilladt anhængervægt: 1.700 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 591 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4447/2098/1624 mm

Kommentarer