DEL

Seat fortsætter koncernens største produktoffensiv nogensinde med den kraftigt faceliftede Seat Leon, som er en af mærkets fem søjler. Den nye model har alle de nødvendige egenskaber – komfort, teknologi og kvalitet. Den har også de emotionelle egenskaber som design, dynamik, køreglæde og begejstring. Og alt dette udgør succesformlen for en bil, som har skabt dele af mærkets historie – en formel baseret på design og funktionalitet – ”Leon-formlen”. Opdateringerne af Seat Leon handler primært om teknologi og design.

Et skarpere, mere harmonisk design

Fronten og bagenden har fået skarpere, mere fremtrædende linjer end den nuværende model med skarpe sidelinjer, som er mindre markante forrest og bagest. Det har været intentionen at understrege dette skarpe udtryk endnu mere og opnå et mere sammenhængende look på den nye Leon. Det ses især på kofangerens nye design. En anden målsætning har været at øge den opfattede størrelse af bilen ved at strække kølergrillen yderligere 40 mm og tilføre mere krom, som man normalt kun ser på biler i luksusklassen. Bilens karakter er også blevet styrket både indvendigt og udvendigt, når det gælder kvaliteten. Det er også værd at bemærke, at den nye Leon også er blevet endnu mere støjsvag. I kabinen kan lysstyrken for ambientebelysningens lysdioder reguleres efter førerens ønske via den nydesignede 8”-skærm (ekstraudstyr), som gør mange af knapperne og regulatorerne på midterkonsollen i den eksisterende model overflødige.

Det er især værd at nævne bilens markant forbedrede udvendige lys takket være de nye baglygter og forlygter komplet i Full-LED-teknologi, som leverer fremragende udsyn under selv de værste vejrforhold. LED-teknologien anvendes også til blinklygterne og tågelygterne. Den nye Seat Leon vil kunne fås i de to eksisterende karrosserivarianter – den 5-dørs og familiebilen ST.

Masser af ny teknologi

Den faceliftede Seat Leon får køassistent, som er en funktion, der giver stor komfort ved stop-and-go-kørsel i tæt trafik. Takket være kombinationen af Lane assist og adaptive fartpilot kan bilen manøvrere, accelerere og bremse automatisk i forbindelse med køkørsel – inden for systemets grænser. Op til en hastighed på ca. 60 km/h assisterer systemet med hastigheden, samtidig med at det holder bilen i den korrekte vognbane.

En anden ny feature er det radarstyrede Adaptive fartpilot-system, som kan bremse automatisk i nødsituationer inden for specifikke hastighedsintervaller. Fodgængerbeskyttelsessystemet registrerer både køretøjer og fodgængere, således at sikkerheden altid er i forreste række både ved bykørsel og på motorvejen.

Den nye Leon har også fået en ny midterkonsol med elektrisk parkeringsbremse, vejskiltegenkendelse og avanceret parkeringsteknologi, nødsituationsassistent og fjernlysassistent. Kameraet og navigationssystemet er begge blevet forbedret, så systemet nu kan genkende et større antal vejskilte. Den nye Leon byder endvidere på et højt niveau af opkoblingsmuligheder.

Nye motorer og skarp pris

Fra start fås den nye Seat Leon i fire forskellige udstyrslinjer. Motorprogrammet er diesel og benzinmotorer. Dieselprogrammet omfatter en ny 1.6 TDI-motor med 115 hk, og til Leon ST fås den aktuelle 2.0 TDI med 150 hk nu med 6-trins DSG-gearkasse. Når det gælder benzinmotorerne, rækker ydelsen fra 86 til 180 hk, hvor den trecylindrede 1,0-liters TSI-motor med 115 hk er det nyeste højdepunkt. Når det gælder gearkasser, omfatter udvalget 5- eller 6-trins manuelle gearkasser samt dobbeltkoblingsgearkassen DSG med seks eller syv trin.

Alle versioner af Leon er kendetegnet ved stor effektivitet og den allernyeste teknologi, som fx 1,4-liters-versionen med ACT. Alle disse drivlinjer leverer fremragende præstationer og høj kvalitet, som ofte kun ses i sportsvogne.

Den nye Seat Leon introduceres i Danmark den 4.-5. marts 2017 til priser fra kr. 172.900,-

 

Kommentarer