DEL

Der ligger en meget naturlig grænse for, hvad der skal til, hvis man vil have en chance for overlevelse i det konkurrenceprægede mikrobil-segment. Grænsen hedder prisen, og den skal have overordentligt gode argumenter for at være på mere end fem cifre. Mitsubishi tager den akkurat til grænsen for indstigningsmodellen af Space Star.

Over konkurrenterne

99.000 skal du have frem for at kalde dig ejermand, og selvom den pris er omtrent 20.000 kroner over de billigste fra konkurrenterne, så overrasker bilen alligevel på flere fronter. For hvad der er muligt for det beløb udfordres konstant. Og skulle denne test slutte med et antal stjerner, så kan jeg starte med at rose bilen for et navn med mening: Space Star. Den første stjerne er nemlig i hus, når du kigger på pladsen i bilen.

Plads til fem

Bilen er fra start solgt på at være blandt de mest rummelige, og den ros skal den også have. Her er plads til fem personer, og med fem døre i bilen kan alle også komme til og fra bilen så nemt som muligt. Og det er helt klart bilens største force. Hvis du har brug for så meget plads som muligt, til en lav pris og med trygheden i garanti, så er Space Star en af de mest veloplagte kandidater. Du og dine passagerer må dog pakke nænsomt og prioritere flip-flops fremfor fodformede sko, fordi bagagerummet minder meget om det, du finder hos andre konkurrenter. Størrelsen på bilen minder måske mere om biler i en klasse over den, men pladsen er brugt i kabinen.

Meget af det gode

Bilen kan hurtigt få meget udstyr uden regningen løber løbsk. Alufælge, metallak, læderrat, stort informationssystem og en fartpilot til at tøjle kræfterne er alt sammen at finde i testbilen, og regningen tåler stadig sammenligning med konkurrenterne. Et af de vigtigste salgspunkter må dog være de fem års garanti, der er med som standard. Det giver tryghed, og sikrer, at den billige bil ikke bliver et dyrt bekendtskab på den lidt længere bane. Og det er en gevaldig flot garanti at få med fra start. Samme ros tilfalder kun Kia og Hyundai.

To motorer

Bilen kan leveres med to specifikationer i motorrummet. 1.0 med 71 hestekræfter eller 1.2 med 80 heste. Mit råd er her det samme, som det oftest er i dette segment. Snup den billigste, for uanset hvad, bliver bilen ikke til en raket. Og du kan sagtens klare dig med 71 heste her. Hvad jeg dog savner er, at bilen føles en anelse mere solid. Den er ikke usikker, for der er seks airbags, men bilen føles for let. Både dørene, men også køreegenskaberne kan til tider virke nedprioriteret fremfor at skabe en rummelig bil. I en skarp kurve føler jeg, at jeg mister fornemmelsen af bagenden, og det er ikke bestyrkende for oplevelsen. Det er også for det punkt, bilen generelt har fået en hård medfart. Gør det Space Star til en dårlig bil? Nej, det gør det ikke. Selvom den ikke tiltaler entusiasten i mig, så taler den direkte til fornuften i mig. Den, der ved, at biler i dette segment kan bruges til dagligdagspendling uden afskrivning fortørner din bankrådgiver.

Mitsubishi Space Star

Pris: Denne model: 99.900 kr. Space Star starter ved 99.900 kr.
EU-miks: 24,4 km/ltr.
Motor: 1193 ccm, firecylindret, benzin
Ydelse: 80 hk/6.000 omdr.
Moment: 106 Nm/4.000 omdr.
Tophastighed: 180 km/t.
0-100 km/t: 11.7 sek.
Transmission: Manuel gearkasse og forhjulstræk
Bagagerum: 235ltr.
Mål (l/b/h): 379/166/150 cm

Kommentarer