DEL

Enten er du til BMW eller Mercedes-Benz. Sådan er det bare. Det er lidt ligesom FC Barcelona eller Real Madrid i fodboldens verden. Du kan ikke være fan af begge klubber. Sådan er det også med de to evige tyske bilrivaler, BMW fra München eller Mercedes-Benz fra Stuttgart. I min verden er BMW FC Barcelona, og Mercedes-Benz er Real Madrid. BMW er det sprudlende og galante, der tiltaler de jordnære med sans for kvalitet og flot fodbold – Mercedes-Benz er Real Madrid, der mere er til dem, der har en passion for knap så seværdigt fodbold, men dog for alt i verden vil vinde.

Direkte konkurrent til BMW X4

Jeg er i denne sammenhæng uden tvivl til FC Barcelona. I det daglige holder jeg dog med Atletico Madrid når vi taler spansk fodbold, sådan bare lige for at sætte dén del på plads. Det er også sådan jeg har det med BMW versus Mercedes-Benz. Jeg anerkender bestemt Mercedes-Benz for at lave sublime, flotte og lækre biler, men havde jeg valget mellem Mercedes-Benz og BMW, ville jeg nok altid vælge en BMW. Derfor blev jeg også en kende irriteret, da jeg fandt ud af, at Mercedes-Benz gik med planer om at lave en konkurrent til BMW X4. Den fik navnet GLC Coupé, og det er lige præcis sådan en bil der lige nu holder ude i min carport.

Offroader klonet med sportsvogn

Jeg har egentlig aldrig forstået, hvorfor det her “SUV Coupé kloning” overhovedet er blevet et tema. Og her er det så jeg er total splittet, for jeg er faktisk ret vild med BMW X6 og faktisk også lillebror X4, men dybest set giver konstellationen ingen mening. En firehjulstrækker i traditionel forstand parret med en ægte coupé lyder for det første som noget, der er dømt til at gå galt. Reelt set, er det jo en offroader som får et barn med en sportsvogn. Med andre ord venter en svær opvækst forude. Og med den forudindtagede holdning, og med BMW X4 in mente, er jeg klar til at stifte nærmere bekendtskab med Mercedes-Benz GLC Coupé.

Mangler motorlyd

Testbilen her er udstyret med en 211 hestes firecylindret turbobenzinmotor. Allerede her har vi det første skænderi, bilen og jeg. Sådan en djævel skal som minimum have motorlyden med sig, og med al respekt for Stuttgarts evner til at være motorproducent, så lyder en firecylindret motor bare ikke olm nok. Når det så er sagt, er jeg svært begejstret for bilens hurtighed. Takket være den lækre nitrins automatgearkasse som hos Mercedes-Benz hedder 9G-Tronic rammer jeg 100 km/t på lidt over 7 sekunder. Jeg vil også godt rose brændstofforbruget. Den står på de officielle papirer opgivet til at klare 14,5 km/ltr, og med mine 14,0 km/ltr på knap 700 km er resultatet mere end godkendt.

Begejstrer med køreegenskaberne

Køreegenskaberne er også tiltalende. På trods af højden ligger den formidabelt på vejen, også i vejkurver. Mon ikke det skyldes det intelligente forehjulstræk som hos Mercedes-Benz hedder 4Matic? Men alligevel er det imponerende, at der er så godt et vejgreb. GLC Coupé bliver aldrig en bil der giver den her “whauw-følelse” mener mange med forstand på den slags, men efter nogle dage bag rattet i den, giver den alligevel en snert af “her kommer jeg” på den fede måde. Og det er måske slet ikke så tosset, hvis du kan leve med, at folk kaster misundelige blikke efter din bil.

Sund logik på vej

Hvor jeg så ikke har ros til kloningen, er på det interiørmæssige. Inde i kabinen ligner den en Mercedes-Benz C-Klasse med 10 år på bagen. Infotainmentskærmen ligner noget der er eftermonteret, og selvom menuen er brugervenlig ligner grafikken noget fra et bibbib-spil tilbage fra dengang Michael Laudrup spillede for Real Madrid. Heldigvis ved jeg, at Mercedes-Benz har fået styr på den del, og med fede minder fra en test af den nye E-Klasse er jeg ikke i tvivl om, at den moderne teknologi herfra også er at finde i GLC Coupé i fremtiden. Alt andet er nemlig ikke sund logik.

Mercedes-Benz GLC 250 4Matic Coupé

Pris: Denne bil 760.590,- Beskatningsgrundlag: 580.000,-
EU-miks: 14,5 km/ltr.
Motor: 2,0 turbobenzin
Ydelse: 211 hk ved 5.500 omdr./min.
Moment: 350 Nm ved 1.200 – 4.000 omdr./min.
Topfart: 222 km/t
0-100 km/t: 7,3 sek.
Tilladt anhængervægt: 2400 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 500 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4732/2096/1602 mm

Kommentarer