DEL

Dengang jeg var en lille dreng i begyndelsen af 1980’erne havde mine forældre en Mercedes-Benz 300d. Ved du bare en smule om Mercedes-Benz så ved du godt, at den bar modelbetegnelsen W123 som dengang gik for at være det bedst konstruerede køretøj i daværende målestokforhold. Det var en kongeblå en af slagsen med hele 80 hk og en, ifølge min far, lækker automatgearkasse med fire trin. Den fragtede mine forældre, min lillebror og jeg til Østrig med en campingvogn på krogen et par sommerferier i træk uden problemer.

Min far skal imponeres

Der er efterhånden gået 35 år siden dengang, men jeg husker tydeligt W123’eren som en sand køremaskine. Den dag i dag mener min far stadig, at lige præcis dén bil, er den bedste Mercedes-Benz nogensinde har lavet. Og han har en smule at have det i. Han har i de senere år været ejer af både en E-Klasse og nogle ML’er, men ikke noget, der for alvor kan få ham væk fra kærligheden til det kongeblå klenodie. Jeg har derfor sat mig for, at jeg vil få ham på andre tanker med en tur i den nye Mercedes-Benz E350d, for den mener jeg nemlig er intet mindre end verdens bedste bil pt.

Teknologisk unikum

Fra hovedkontoret i Stuttgart forlyder det, at den nye E-Klasse er deres teknologisk set mest avancerede bil nogensinde – og nok så vigtigt – samtidig den mest velkørende E-Klasse til dato. Når man blot lige ser den nye E-Klasse i gadebilledet kan det ved første øjekast være lidt svært at se, om det vitterligt er E-Klassen eller om det er den noget større S-Klasse man ser. Der er nemlig masser af ligheder mellem de to. Faktisk er der også spor af den mindre C-Klasse i den nye E-Klasse, så det er helt okay, hvis du lader dig forvirre.

Teknisk analfabet

Jeg fornærmer nok ingen ved at fortælle i disse spalter, at mit fædrende ophav årgang 1947 ikke på nogen måde er et teknisk geni. Faktisk kan han ikke engang finde ud af at kode et nummer ind i sin mobiltelefon – jeg er derfor ret spændt på, hvad han siger til al den nye teknik, tyskerne har proppet i den nye E-Klasse. For det første er Mercedes-Benz langt om længe gået væk fra at deres infotainmentskærm skal være sådan en, der ligner noget, der er eftermonteret hjemme i garagen en søndag eftermiddag. Nu er skærmen integreret i noget man kalder en teknologi-pakke, hvor to kæmpe 12-tommer skærme holder os informeret om, hvad vi har brug for at vide under kørslen.

Far er begejstret

Farmand er især begejstret for den adaptive fartpilot, hvor systemet selv sørger for at bremse, hvis forankørende ikke har så høj en fart som vi. Trækker vi ud for at overhale, accelererer MB’eren helt som en ferm kører ville gøre, uden at det på nogen måde føles kunstigt. Den kan også selv regulere hastigheden når den ser vejens tilladte hastighed på vejskiltene. Det er godt håndværk. Jeg viser ham, hvor let det er, at finde rundt i de forskellige menuer på de to skærme, og det lader til, at han forstår det. Jeg kunne dog ikke lade være med at vise den gamle, at bilen nu også kan parkere selv via en app på min iPhone. Det blev han vældig begejstret for, men inderst inde ved jeg godt, at han ikke helt forstår, hvad det er, der sker.

E-Klassen er klasseleder

Motormæssigt har vi fat i en 3,0 liters V6-turbodiesel med 258 hk og et moment på 620 Nm. Og så har den en lækker 9-trins automatgearkasse. Med andre ord er der altså sket en del siden W123’eren med de 80 hypper og fire automatiske geartrin. Den styrer ultra præcist, hvor den kan sættes op, nøjagtig som du vil have den. Den rammer de 100 km/t på under seks sekunder, hvilket får smilet frem på læberne hos min far. Han er af den generation, der ikke roser mere end absolut nødvendigt, men hans diskrete smil siger mere end ord lige her i hvert fald. Jeg er ret sikker på, at farmand er imponeret. Med god grund. Det er jeg også. Mercedes-Benz E350d er klasseleder. Man forstår, hvorfor Mercedes siger “Das Beste oder nichts”. Den bedste eller ingenting.

 

Mercedes-Benz E350d

Pris: fra kr. 804.100,-
EU-miks: 19,6 km/ltr.
Motor: Seks cylindre, 2987 ccm
Ydelse: 258 hk ved 3400 omdr./min.
Moment: 620 Nm ved 1600 – 2.400 omdr./min.
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 5,9 sek.
Bagagerum: 540 ltr.
Længde/Bredde/Højde:4923/2065/1468 mm

Kommentarer