DEL

Den er faktisk ret smuk når man står og betragter Mercedes-Benz CLA både forfra, fra siden og bagfra. Jeg kan godt lide det mix tyskerne har gjort omkring bagenden, hvor man har taget det bedste fra en traditionel stationcar og blandet det med en bagende fra en traditionel coupébil og derved skabt noget Mercedes-Benz kalder for Shooting Brake. Desværre koster det på bagsædepladsen, hvilket er synd og skam. Man kunne godt have givet mere bagsædeplads og måske have taget noget af pladsen fra det store bagagerum, men sådan blev det ikke.

Dårlig plads på bagsædet

Jeg er 186 cm høj og jeg har mere end svært ved at sidde på bagsædet. Min hovedbund er i kontakt med loftet uanset hvordan jeg placerer mig i sædet. Skubber jeg rumpetten helt tilbage kommer jeg i karambolage med loftet og det samme gør sig gældende hvis jeg placerer min bagdel forrest på sædet, hvilket også medfører, at jeg så har mine knæ placeret godt inde i ryggen på forsædet. For børn går det selvfølgelig an, men det slutter når de bliver langlæmmede teenagere, for de må ikke være meget højere end 180 cm før det kommer til at knibe med pladsen.

Den ser lidt gammel ud indvendig

Bag rattet går det straks meget bedre. Pladsen er fin. Jeg sidder vildt godt i førersædet, hvor jeg har den perfekte adgang til de betjeningsknapper jeg har brug for. Rattet er lækkert at holde ved, men jeg synes at den er begyndt at se gammel ud i interiøret. Det er mig fortsat en gåde, at infotainmentskærmen skal ligne noget der er eftermonteret, ligesom jeg heller ikke er synderligt imponeret af den bib bib-spils lignende grafik Mercedes-Benz har valgt at putte i skærmen. Til gengæld ser det vildt godt ud med de store luftdysser, der pryder midterkonsollen.

Fås ikke med baghjulstræk

Taget i betragtning af, at bilen har træk på forhjulene gør den det ganske hæderligt. Jeg er en af de personer der foretrækker baghjulstræk, da jeg bedst kan lide at blive skubbet fremad end at blive trukket fremad, men CLA Shooting Brake fås ikke med baghjulstræk, og så må man jo nøjes. Det går an, men jeg gad nu godt, hvis den havde træk på baghjulene. Motormæssigt er der tale om en firecylindret dieselmaskine med 177 hk, der i samspil med den lækre syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse klarer opgaven tilfredsstillende.

Der er et bedre alternativ

Alt i alt er Mercedes-Benz CLA et godkendt køretøj, hvis vi ser bort fra den manglende plads på bagsædet og det gammeldags islæt i interiøret, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at CLA Shooting Brake her er prissat til 579.300 kr. For 150.000 mindre får du den nye Mazda6 stationcar som foruden masser af plads på bagsædet er spækket med udstyr. Gør dig selv den tjeneste at se lidt nærmere på japaneren. Nej, det er ikke en tysker, men du bliver overrasket.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 220d

Pris: fra kr. 579.300.-
EU-miks: 23,3 km/ltr.
Motor: 2,2 R4
Ydelse: 177 hk ved 3600 omdr./min.
Moment: 350 Nm ved 1400 omdr./min.
Topfart: 228 km/t
0-100 km/t: 7,8 sek.
Bagagerum: 495 ltr.
Trailervægt: 1500 kg med bremser – 750 kg uden bremser
Længde/Bredde/Højde: 4640/2032/1435 mm

Kommentarer