DEL

Der var engang, man kunne sin Mercedes-Benz historik i søvne. Enten var det typisk en C-, E- eller S-Klasse og så enkelte andre modeller, men sådan har det ikke været længe. Siden slutningen af 1990’erne er det væltet frem med bilmodeller fra Mercedes-Benz, og på det seneste er det nærmest eksploderet i en sådan grad, at selv salgskonsulenterne hos det hæderkronede mærke har svært ved at finde rundt i modelbetegnelserne. Tag nu for eksempel denne bil. Det er en Mercedes-Benz AMG-GLC 43 Coupé.

Bedste V6-lyd til dato

Egentlig er en GLC en gumpetung SUV, men når den så lige får kappet noget af rumpetten af og får en skrående bagende, deraf navnet GLC Coupé, ser den nu pludselig meget mere sporty og indbydende ud. Og så er der lige det der med AMG. Kendere ved, at når disse tre bogstaver er klistret på en Mercedes, så er der tale om en hidsig djævel der gør, at du bliver et kendt ansigt henne på tanken. I tilfældet her, er der tale om en bil der har 367 brølstærke hestekræfter og 520 eksplosive Nm. Alt sammen krydret til saft og kraft fra en ulmende lækker bi-turbo V6-motor med måske den bedste sekscylindrede lyd jeg til dato har hørt fra en benzinmotor hos Mercedes-Benz.

Naboen har talt

Men giver det mening? Som min flinke nabo sagde til mig da vi stod i min indkørsel og sparkede dæk: “den er ikke normal, den der.” Og nej; det er den bestemt ikke. Men det er et eller andet sted derfor jeg godt kan lide den. Når den står her i den her lækre røde metallakering, som hos Mercedes-Benz hedder hyacintrød, på et sæt vildt gennemførte mørke 21 tommer alufælge med et alu-trinbræt så jeg kan stige op i bilen med stil, kan man da kun savle over den. Måske er trinbrættet lidt for meget af det gode, men de 11.000 kroner det koster ekstra, kommer du nok over. Vi taler immervæk om en bil til 1,1 million kroner.

Gammeldags kabine

Og her er det så jeg kommer til at øffe lidt over den. Jeg synes ganske enkelt kabinen ser gammeldags og utidssvarende ud omkring infotainmentskærmen og instrumenteringen generelt. Infotainmentskærmen ligner noget, der er eftermonteret og den har en grafik som ligner noget små børn har på deres iPads. Hvor jeg så får smilet frem er omkring de lækre el-indstillelige forsæder. De koster 31.000 kroner ekstra, men dem må du ikke spare væk. De kan indstilles på et hav af måder, og man sidder perfekt i dem. Det samme med de røde sikkerhedsseler, der er ekstraudstyr til 7.000 kroner. Dem er du også nødt til at krydse af på bestillingssedlen, for de er med til at give din mercer karakter.

Den giver ingen mening

Køreegenskaberne kan jeg ikke sætte en finger på. 0 til 100 er overstået på blot 4,9 sekunder. Bare lige for at sætte det i relief, er det altså hurtigere end en 340 hestes Jaguar F-Type. Styretøjet er knivskarpt og undervognen krænger slet ikke som jeg havde frygtet på forhånd. Og så er det bare fedt, at den er udstyret med permanent firehjulstræk, der får selv ingeniørerne hos Subaru til at få spisepindene galt i halsen. Accelerationen leveres nærmest uden turbotøven. Der er således smæk for skillingen så snart der jokkes på sømmet. I opsætningen Comfort har du følelsen af at køre i en potent SUV i den store mellemklasse – i Sport og Sport+ strammes det hele meget mere op, hvor især motorlyden får så hatten passer. Men er det overhovedet noget, der giver mening med sådan en AMG GLC SUV Coupé? Næh, og det skal den heller ikke. Men der er helt sikkert et marked for den alligevel.

Mercedes-Benz AMG GLC 43 Coupé

Pris: Denne bil 1.331.532,- AMG GLC 43 fås fra 1.086.000,-
EU-miks: 11,9 km/ltr.
Motor: Seks cylindre, 3,0 liter turbobenzin
Ydelse: 367 hk ved 5.500 – 6.000 omdr./min.
Moment: 520 Nm ved 2.500 – 4.500 omdr./min.
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 4,9 sek.
Egenvægt: 1.855 kg
Tilladt anhængervægt: 2.460 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 550/1.400 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.727/2.096/1.602 mm

Kommentarer