DEL

Mazda MX-5 kom til verden i 1989 som et alternativ til de mere etablerede roadstere på markedet. Jeg har altid haft det sådan med MX-5, at det er sådan en bil når jeg ser den i gadebilledet, så begynder jeg automatisk at smile. Sådan var det da jeg var dreng, sådan var det da jeg var ung, og sådan er det her i mit voksenliv. Jeg husker fra min spæde ungdom, at en af de voksne fra den lille by jeg boede i havde en MX-5 som altid blev luftet i påsken, og når den kom ud under åben himmel, så vidste jeg, at nu var det forår og dagene blev lysere.

En rigtig kæledægge

Den lille japanske sportsvogn blev med det samme en sællert med det smarte stoftag, der kunne åbnes hurtigere end at åbne en flaske vand, og med baghjulstræk for en mere sublim køreglæde og ikke mindst en fair pris, var der grobund for et hit udi det automobile kæledægge-segment. Senere kom der så en variant med foldetag i to dele, kaldet MX-5 Roadster Coupé, og det er faktisk på en måde dét tag Mazda nu er gået tilbage til med MX-5 RF – RF for Retractable Fastback.

MX-5 er en frisørracer

I min optik er den korrekte betegnelse for bilmodellen her hverken sportsvogn eller racerbil. En MX-5 er en roadster og sådan en tager sig bedst ud en lun sommeraften ude på de små veje med 70, 80 km/t med kalechen nede, lidt vind i håret og en person man har kær ved sin side. Jeg kalder tillige MX-5 for en frisørracer fordi jeg har en idé om, at det er sådan en bil singlefrisøren gerne vil ses i, og til priser fra 300.000 kroner er det vel ikke urealistisk at opnå. For den pris er det en variant med 131 hestes 1,5-motor og stofkaleche.

Er targatag det rigtige?

Testbilen her er den nye variant, der som tidligere fortalt, nu hedder MX-5 RF. Det todelte tag kender vi blandt andet fra Porsche 911 Targa 4, og derfor kalder jeg tagkonstruktionen her for targatag. I stedet for at taget forsvinder helt ned i bagagerummet, så er det nu blot den øverste tagplade, der folder sig sammen. På én eller anden måde er det som om, targataget her ikke er det rette match for MX-5’eren. Vindstøj er der ikke voldsomt meget af ved lav fart, men der er ikke den store forskel fra at sidde i en bil med et stort soltag og så at sidde i RF’eren her under åben himmel.

RF eller stofkaleche?

Motormæssigt er der tale om den helt rigtige konstruktion. Mazdas egenudviklede toliters Skyactiv-motor med 160 hk sikrer fint med overskud, og den passer perfekt til bilen her. Den vil gerne tage nogle omdrejninger, hvilket er fedt ude på de små snoede veje. Når taget ikker er slået ned, er der en del vindstøj ved tagsamlingerne i begge sider lige ud for førerens og passagerens øre, hvilket er pænt irriterende. Omvendt er det nok ikke noget frisøren tænker over i det daglige når musikken spiller. Om jeg ville vælge RF’eren frem for den oprindelige med stofkaleche? Nej, det ville jeg ikke. De 45.000 kroner vil jeg gerne spare.

Mazda MX-5 RF 2.0

Pris: Denne model: kr. 418.878 MX-5 RF fås fra kr. 353.325.-
EU-miks: 14,5 km/ltr.
Motor: 2,0 – benzin, fire cylindre
Ydelse: 160 hk ved 6.000 omdr./min.
Moment: 200 Nm ved 4.600 omdr./min.
Topfart: 215 km/t
0-100 km/t: 7,4 sek.
Egenvægt:1.045 kg
Bagagerum: 127 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 3.915/1.735/1.236 mm

Kommentarer