DEL

Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg er mere end småforelsket i Mazda6. Jeg vil mene, at du i en Mazda6 får ekstremt meget for pengene, hvor det så yderligere er et kæmpe plus, at bilen ser ualmindelig voluminøs ud, hvad enten den kommer kørende på vejen eller når den holder parkeret. Den signalerer meget mere end den egentlig er, og Mazda6 kan i min verden sagtens måle sig med langt dyrere tyske mærker. Og hvorfor skriver jeg så indledningsvis om en Mazda6, når anmeldelsen her egentlig skal handle om Mazda CX-3? Det gør jeg fordi de to biler faktisk minder pænt meget om hinanden.

Minder om sin storebror

Ganske vist er Mazda6 at finde i D-segmentet mens CX-3’eren jo er en såkaldt crossover, men alligevel er der masser af ligheder – ikke mindst design- og motormæssigt – og det er også derfor jeg havde den med på min personlige top fem over de biler, jeg gerne så i finalefeltet om at blive Årets Bil 2016. De øvrige var i uvilkårlig rækkefølge Volvo XC90, Jaguar XE, Subaru Levorg og Opel Astra, hvor sidstnævnte jo fuldt fortjent snuppede førstepladsen foran Volvoen, med CX-3’eren på en fin tredjeplads.

En kompakt bil

Men hvad er Mazda CX-3 så for en størrelse? Jo, det er først og fremmest en kompakt bil, hvor du sidder højt. Jeg kan godt lide at sidde højt når jeg kører bil, og allerede her har CX-3’eren jo scoret nogle point. Designet er så godt, at man næsten skulle tro, at japanerne havde fået Alfa Romeo til at tegne CX-3’eren. Det bryske frontparti i skøn kombination med de brede skuldre og en generel muskuløs profil, får bilen til at virke mere cool end den måske er. Ind- og udstigning klares uden problemer, og jeg skal ikke bukke nakken som jeg af og til skal i lignende konkurrenter når jeg skal ind og ud af dem.

Pladsen er acceptabel

Pladsmæssigt kan en familie på to voksne og to børn godt være i en Mazda CX-3. Men man skal måske lade sig nøje med den mellemste udstyrsvariant, Vision, og ikke topvarianten, Optimum, som jeg tester her. Optimum er nemlig udstyret med et Bose-anlæg, og det indsnævrer pladsen i bagagerummet, hvor der så kun er plads til 287 liter. Snupper du den uden det pladskrævende musikanlæg, har du pludselig plads til 350 liter i bagagerummet, hvilket er mere passende for en crossover. Voksne kan godt være på bagsædet, men de må ikke være meget højere end 180 cm, før det begynder at knibe med pladsen.

Konkurrenterne mules

Modellen her er som nævnt topudstyret, og den bryster sig med udstyr som adaptiv fartpilot og head-up display. Kabinen efterlader et overbevisende kvalitetsindtryk, og her vil jeg mene, at både Nissans megasællert Qashqai og dennes fætter, Renault Kadjar, overhales med flere længder. CX-3 er virkelig lækker i interiøret. Jeg vil også godt fremhæve bilens forlygter som leverer klart lys på lang afstand, og så fortjener den adaptive fartpilot også et par rosende ord. Den kan nemlig bremse bilen helt ned til 0 km/t, hvilket ikke mange af konkurrenterne kan. Skal jeg komme med en anke, må det være det manglende armlæn mellem forsæderne.

Tidens mest kompakte crossover

Køreegenskaberne er ganske gode, især når vi tager det høje karosseri in mente. Umiddelbart vil jeg mene, at CX-3’eren er en anelse mere sporty at køre end de to førnævnte Nissan Qashqai og Renault Kadjar. Mazda CX-3 har en frihøjde på 15,5 cm, men den kører faktisk som en ganske normal personbil med sportslige aner. Affjedringen er perfekt afstemt og præcis, hvilket det ikke altid er i en crossover. Bykørsel klarer den til topkarakter og ved 130 km/t på motorvejen er støjniveauet acceptabelt med en ganske fin komfort, hvilket er med til at gøre Mazda CX-3 til tidens mest kompakte crossover.

Mazda CX-3 1.5 Optimum

Pris: kr. 313.495.- CX-3 fås fra kr. 209.995.-
EU-miks: 25,0 km/ltr.
Motor: 2,0 Skyactiv
Ydelse: 105 hk ved 4000 omdr./min.
Moment: 270 Nm ved 1600 omdr./min.
Topfart: 177 km/t
0-100 km/t: 10,1 sek.
Bagagerum: 287 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4275/1765/1535 mm

Kommentarer