DEL

Det har længe været sådan, at havde du brug for en stationcar i familieklassen, så måtte du gå forgæves hos Kia i din søgen efter den rette bil. Bevares, der er muligheder i en Cee’d, men er børnene mere end 12, 13 år gamle, begynder det at knibe med pladsen på bagsædet i den ellers ganske hæderlige Cee’d SW. Det er der lavet om på nu, hvor koreanerne langt om længe tilbyder Optima som stationcar. Den er vi mange, der har ventet på, men desværre er udvalget ikke så stort som forventet.

Er Optima SW måske lidt for dyr?

Engang var Kia et billigt bilmærke med stemplet discount i nakken. Sådan er det langt fra i dag. Prismæssigt er de strøget i vejret i takt med populariteten, og Kia står i dag for masser af kvalitet, godt med gennemprøvet udstyr og en garanti på syv år. Det sidste er der stadig ingen andre mærker, der kan matche. Med hensyn til det første betyder det så også, at en Optima SW ikke er nogen billig bil. Indstigningsprisen er 350.000 kroner, og her er det værd at bemærke, at en Ford Mondeo stationcar er 20.000 billigere, og en Mazda6 stationcar er hele 75.000 kroner billigere end Kia Optima SW.

Det store øv

Desværre kommer den ikke i et særligt bredt motorprogram. Den variant Kia formentlig kommer til at sende flest på gaden af, er med en 1,7 liters dieselmotor med 141 hestekræfter. Den findes også med 2,0 benzinturbomotor, men her er der tale om en GT-udgave, der løber op i langt over en halv million kroner. Her gad jeg godt kunne vælge en mindre benzinmotor, for som privatbil til de mange, der ikke har en firmabil, er der ofte tale om en benzinbil, og her kommer Kia desværre til kort, når vi snakker Optima SW.

Ganske fin motor

Som udgangspunkt rækker motorkræfterne fint i testbilen her. Dieselmaskinen er rolig i sit arbejde, og jeg føler ikke, at der er mangel på kræfter. Hvad angår gearskiftene så går de ganske gnidningsfrit. Der er aldrig problemer med at vælge det rigtige gear til det givne kørselsforhold. Desværre har den ikke anhængertræk påmonteret, for jeg gad virkelig godt prøve at trille rundt med en stor campingvogn eller en ditto trailer på krogen, for den må nemlig trække 1800 kg., hvilket umiddelbart lyder af meget.

Kabinen er godkendt

Kabinemæssigt er der ikke det store at løfte pegefingre ad. Dog er jeg en smule irriteret over, at infotainmentskærmen ikke fylder hele det rum, den er placeret i. Pladsen er der – hvorfor så ikke udnytte pladsen med en større skærm? Til gengæld klapper jeg så i mine store murermesterhænder over, at jeg blot ved at trykke på en enkelt knap kan slukke helt og aldeles for skærmen uden at skal gøre det ved at klikke mig igennem en håndfuld undermenuer. Jeg sidder rigtig godt i førersædet med den rigtige støtte i lænd og ryg. Jeg kan med mine 186 cm og 114 kg lige være på bagsædet, men jeg gad ikke sidde heromme på en længere tur. Dertil er pladsen ganske enkelt for trang til store voksne mennesker.

Fjern nu den melodi

Og så skal det siges, at jeg aldrig nogensinde bliver venner med den melodi der altid spiller når man slår tændingen til og fra i en Kia. Godt nok er det kun få sekunder, men det er for mig en drønirriterende lyd som jeg håber Kia snart finder ud af at gøre til noget der engang var i deres biler. Noget de dog ikke må fjerne, er at man også i Optima SW har en del fysiske knapper til for eksempel at skrue op og ned for varmen i kabinen. Der er nemlig ingen grund til at gøre det mere besværligt end det er.

Kia Optima SW 1,7 CRDi – Vision

Pris: Denne bil 371.885,- Optima SW fås fra 349.888,-
EU-miks: 22,7 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, turbodiesel
Ydelse: 141 hk ved 4000 omdr./min.
Moment: 340 Nm ved 1750 – 2500 omdr./min.
Topfart: 205 km/t
0-100 km/t: 10,2 sek.
Tilladt anhængervægt: 1800 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 552 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4855/1860/1470 mm

Kommentarer