DEL

Selv om det naturligvis aldrig vil kunne lade sig gøre i praksis, så kan jeg ikke lade være med at tænke på kloning når jeg ser en Jeep Renegade. Hvis man kunne klone noget fra dyreverdenen med noget fra bilindustrien og så få en Jeep Renegade ud af det, så ved jeg godt, hvilket dyr, der er tale om. Uden tvivl en boxerhund. Jeep Renegade er livlig, fræk, frisk og charmerende nøjagtig som en boxerhund. Og så har den det allermest sigende om en boxer, nemlig det karakteristiske underbid.

Klonet med en Lupo

Og hvilken bil er boxeren så klonet med. At dømme ud fra udseendet må det være en WV Lupo. Måske husker du den ikke, for den er efterhånden ved at være en sjældenhed på de danske veje, men VW Lupo er den her lille kluntede Volkswagen som tilbage omkring årtusindeskiftet revolutionerede bilmarkedet ved at kunne køre 100 km på tre liter dieselolie, hvilket gjorde, at bilen blot havde en årlig ejerafgift på 160 kroner her i landet.

Masser af anerkendelse

Men nu skal det her jo hverken handle om boxerhunde eller VW Lupo. Det skal handle om Jeeps lille charmebøf, Renegade. Jeg er vild med det her design. Alle lægger mærke til den når jeg kommer kørende i den. Der er thumbs up og vink ad flere omgange som jeg ikke har oplevet siden jeg sidste år testede en skrigende gul Ford Mustang. De store runde forlygter og den markante kølergrill slår for alvor fast, at her kommer der en amerikaner. Tag den så i den her friske olivengrønne lakering, og du vil for alvor få opmærksomhed når du kommer kørende.

Kabinen er amerikansk

Inde i kabinen kan man godt se, at der er tale om en amerikansk designet bil. Dog er den interiørmæssigt mere europæisk end for eksempel storebrødrene Cherokee og Grand Cherokee, hvor man i hvert fald ikke er i tvivl om, at man sidder i en amerikaner. I Renegade Trailhawk her, er jeg især vild med det maskuline rat og så er det en fed detalje, at man har valgt at opføre instrumentbrættet lodret. Kørekomforten er ganske fin. Jeg vil ikke sige, at jeg sidder vildt luksuriøst, men til de daglige ture går det udmærket.

Lad dig ikke nøjes

Mon ikke de fleste vil lade sig nøjes med den forhjulstrukne variant, og ikke denne firehjulstrukne en af slagsen? Men det er egentlig både synd og skam, for hvis pengene er til det, så overvej det meget kraftigt, om ikke du vil unde dig selv den glæde, at få lidt mere overskud, lidt mere underholdning og selvfølgelig lidt flere kræfter at gøre godt med. Varianten her står også noget højere i fjedrene, hvilket gør at affjedringen er mere fast, men egentlig blot er et kærkomment plus til den i øvrigt ret lækre ni-trins automatgearkasse Trailhawken her er udstyret med.

 

Jeep Renegade Trailhawk 2.0

Pris: kr. 490.188,- Renegade fås fra kr. 277.555,-
EU-miks: 16,9 km/ltr.
Motor: 2,0 l R4 turbo
Ydelse: 170 hk ved 3750 omdr./min.
Moment: 350 Nm ved 1750 omdr./min.
Topfart: 201 km/t
0-100 km/t: 8,9 sek.
Bagagerum: 498 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 426/180/167 cm

Kommentarer