DEL

Jaguar Land Rover har netop afsløret en klassiker, der i den grad er kommet ”up to date.” Den klassiske Jaguar E–Type har fået skiftet sin sekscylindrede motor ud med en elektrisk motor på 220 kW. Med den ombord skyder den klassiske bil fra 0 – 100 km/t på blot 5.5 sek. Et sekund hurtigere end originalen.

Men, det er altså kun når man kigger under ”huden” på bilen, at man for alvor kan se forandringen. For det utrænede øje ligner det en totalt restaureret Jaguar E-Type Roadster.

Det er en Series 1.5 Roadster fra 1968, der lægger krop til forvandlingen, og teknikerne er gået langt for at sikre, at så meget som muligt er det samme som tilbage i 1960’erne.

Således har Litium Ion batteripakken, som driver bilen, samme dimensioner som den oprindelige seks cylindrede XK motor, og har faktisk også samme vægt. De eksperter, der har udviklet bilen, har i øvrigt sikret sig, at det hele ligger præcis, hvor den oprindelige motor lå.

Forrest ligger batteripakken på 40 kWh og lige bagved elmotoren, som ligger hvor gearkassen oprindeligt lå. Ved at placere tingene samme sted sikres, at bilens oprindelige struktur inklusiv bremser og affjedring ikke er udskiftet. Bilen opfører sig altså helt som en original E-Type.

Bilen er blevet restaureret og ombygget på Jaguar Land Rover Classic Works i Coventry – ikke langt fra hvor den oprindelige E- type blev skabt tilbage i 1961.

Med E-Type Zero har Jaguar forsøgt at komme så tæt på originalens specifikationer som muligt, men med et par få opdateringer. Interiøret er holdt næsten som i 1968 med få modifikationer, mens man af hensyn til energieffektiviteten har skiftet de oprindelige forlygtepærer ud med LED lys

E-type Zero har en rækkevidde på 270 kilometer. Prisen er endnu ukendt.

Kommentarer