DEL

Efter de første år på markedet er tiden nu kommet til, at Hyundai giver deres velkørende i40 model en opfriskning. I40 var for alvor den bil, der viste mig, at Hyundai mente det seriøst, når det kom til at snuppe markedsandele på det europæiske kontinent. Designet var på niveau med de bedste, køreegenskaberne var fine og det samme kunne siges om både udstyr og garanti. Derfor har det heller ikke været åbenlyst, hvad man skal ændre ved denne model.

Skarpere

Øjensynligt er der dog sket noget. Designet er strammet op, og særligt fronten tager sig mere modent ud end det tidligere design, der var præget af LED-forlygter i et opsigtsvækkende design. Overordnet virker bilen mere helstøbt, og den står bedre i dag, end tidligere. Med andre ord så virker de ændringer, designerne har lavet. Hyundai selv kalder den mere raffineret, og det vil jeg gerne give dem ret i. Stilen kalder nu på direkte sammenligninger med de helt dyre drenge i klassen.

Velkørende

Også indendørs er der sket opstramninger. Igen er modenhed det ord, der først falder mig ind. Jeg synes, Hyundai bevæger sig med meget store skridt i hvert eneste trin, og det er en fornøjelse at se, at de lytter på de røster, der er om deres biler. Jeg føler, jeg er i en dyrere bil, og det gælder absolut også, når motoren er tændt, og bilen er på vej ud af en kurve. I40 er velkørende, og selvom motoren ikke kan prale af samme udvikling som resten af bilen, så klarer den 1.7 liters diesel opgaven glimrende.

Stabil

Konstruktionen giver fine forbrugstal, og den ene gang jeg er forbi en tankstation, holder jeg tilfældigvis ved siden af første generation i40 stationcar. Jeg taler med kvinden, der kører den. Hun har haft bilen fra ny, og på hendes tre års ejerskab har hun pendlet 330.000 kilometer. Og konklusionen? Ikke én eneste fejl, nedbrud eller andre problemer. Og hun understreger for mig, at hvad jeg har oplevet på en uge, går igen i en normal dagligdag. Det er en økonomisk vogn, hvor du samtidig har en rigtig fin kørestilling. Det er sjældent jeg hører sådan en ros om en bil med så mange kilometer i hjulene.

Et godt alternativ

Når jeg roser i40, så skal det ikke nødvendigvis tages som et udgangspunkt for, at det er klassens bedste køb. Det er til gengæld et direkte udtryk for, at jeg vil anbefale at tage den med i overvejelserne, selvom du måske havde fæstnet blikket på en VW Golf, Peugeot 308 eller lignende. i40 kan matche design, plads og køreegenskaberne er næsten på højde med førnævnte. Dens akilleshæl ligger i, at motorprogrammet ikke er moderne på benzinsiden, men ellers er der få områder, hvor jeg savner mere fra bilen. I40 fortjener som minimum at blive overvejet, for den gør en meget stor indsats for at leve op til de krav, den europæiske forbruger stiller.

 

Pris: i40 stationcar starter ved 269.995 kr.
EU-miks: 21,3 km/ltr.
Motor: R4
Ydelse: 141 hk ved 4000 omdr./min.
Moment: 340 Nm ved 1750-2500 omdr./min.
Topfart: 203 km/t
0-100 km/t: 10,3 sek.
Bagagerum: 535 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 477/181/147 cm

Kommentarer