DEL

Ikke nok med at det er en tidligere chef for BMW’s M-afdeling, der nu er en af spidserne for Hyundais N-afdeling, så er den nye rappe i30 N altså også opkaldt efter et af de mest fængende steder i Tyskland, når vi taler fart og spænding, nemlig Nürburgring med Nordschleife og hele baduljen. ”N” repræsenterer endvidere en chikane, hvor bilens evne til at modstå G-kræften sættes på prøve. Banen er derfor ideel til gennemførelse af krævende biltest og giver samtidig værdifulde data og feedback til Hyundais udviklingsingeniører og har dermed en afgørende rolle i udvikling og perfektion af de fremtidige N-modeller. Det er helt sikkert noget, der provokerer tyskerne der, hvor det gør mest ondt. Men da Hyundais europæiske hovedsæde ligger i Tyskland – og koreanerne har et testcenter på Nürburgring går det nok lige an.

Mere aggressiv

Man kan også dække N ind under det knap så kendte Namyang, der er navnet på Hyundais testcenter i Korea, men mon ikke vi europæere mest hælder til det med Nürburgring? Men lad os lige se lidt på, hvad det egentlig er for en bil Hyundai nu præsenterer: Hyundai i30 N produceres på koreanernes fabrik i Nosovice i Tjekkiet og kan genkendes på større hjulkasser som huser 18- eller 19-tommer hjul. Den skarpe trekantede tagspoiler, røde bremsekalibre med det karismatiske N-logo, og så er den sænket fire til otte millimeter mere end den oprindelige i30, og den har fået nogle mere aggressive kofangere.

Masser af hestekræfter

Bag rattet er det tydeligt at se, at der er tale om en potent bil. På selve rattet er der for eksempel to forskellige knapper. Den ene giver adgang til de drivende tilstande Normal, Sport og Eco. Den anden knap er til N og N Custom som i dette tilfælde må være synonym for sport og fart. Motormæssigt får i30 N en 2,0 T-GDI som standard, der leverer 250 hk og 353 Nm. Den når fra 0 til 100 på 6,4 sekunder. Vælger du Performance Package, er motoren øget til 275 hk og rammer 100 km/t på 6,1 sekunder. I begge tilfælde er den maksimale hastighed er begrænset til 250 km/t. Ligesom de øvrige i30-modeller, går i30 N ikke på kompromi med sikkerhedsudstyr. Blandt andet har den minimum seks airbags, fartpilot med fartbegrænser, automatisk nødbremse, træthedsregistrering, automatisk op- og nedblænding af fjernlys, vognbaneassistent, skiltegenkendelse – alt afhængig af udstyrsvariant. i30 N er dækket af den bedste garanti på markedet – fem år, uanset hvor mange kilometer du kører. Hyundai i30 N kommer til Danmark i begyndelsen af 2018. Prisen er endnu ukendt.

Kommentarer