DEL

Jeg er vild med pickup’er. Om det er Isuzu D-Max, VW Amarok, Nissan Navara eller noget helt fjerde, så får de mig alle til at smile når jeg ser dem ude i samfundet. I fire år har jeg særligt haft et godt øje til Ford Ranger Wildtrak, der kom på gaden i 2012. Nu har den så fået et større facelift, hvilket bestemt ikke har været til skade. Ranger Wildtrak står nu mere kompakt, mere macho og mere helstøbt end førstefødte.

Mere rå og maskulin

Den nye Ford Ranger Wildtrak fås nu med en mere rå og moderne front, flere nye elektroniske systemer såsom vejskiltegenkendelse, en vejbaneassistent, der holder retningen ved motorvejskørsel og en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende. Alt sammen noget, der er med til at gøre den faceliftede Ford Ranger Wildtrak langt mere moderne, maskulin og tidssvarende end første generation.

Fem cylindre og 3500 kg på krogen

Ford Ranger Wildtrak produceres på Fords kæmpe fabrik i Silverton i Sydafrika og den fås stadig med to forskellige motorer. En 160 hestes 2,2 liters turbodiesel motor med fire cylindre, og den anden er en lækker brummende femcylindret 200 hestes 3,2 turbodiesel motor, som testbilen her er udstyret med. Den trækker med 470 Nm og det virker umiddelbart som om, den bare kan blive ved og ved. Den må trække 3500 kg på krogen og er dermed ideel til alt fra det store læs med byggematerialer til den tunge minilæsser eller hestetrailer.

Fem stjerner og bladfjedre

De stive køreegenskaber er bibeholdt – og hurra for det. Takket være de traditionelle bladfjedre og den typisk amerikanske måde at tænke pickups på, hvor der er anvendt masser af stål og det traditionelle isenkram er i højsædet, føler jeg mig mere end sikker når jeg sidder bag rattet højt hævet over mine medtrafikanter. Apropos sikker, så er Ranger Wildtrak indtil videre den eneste pickup, der har fået fem stjerner i den omfattende Euro NCAP crashtest. Det har den blandt andet fået fordi den har hele syv airbags.

Glimrende forbrugstal

Når jeg laster den med 16 store betonfliser, der hver vejer 50 kg, har jeg altså 800 kg på ladet. Jeg kører fra Esbjerg Havn til Kolding Havn og retur. En strækning på i alt 154 km, der byder på både landevej, motorvejskørsel og bykørsel. Ved normal hastighed lykkedes det mig at holde et brændstofforbrug på 11,9 km/ltr, hvilket er super flot. Specielt taget i betragtning, at det står opgivet til 11,3 km/ltr. ved blandet kørsel. Desværre har jeg ikke haft lejlighed til at teste Wildtrak med tungt læs på krogen, men lur mig, om ikke den også her gør det ganske glimrende.

Terrænduelig kammerat

Jeg oplever lidt støj i kabinen ved høj fart på motorvejen, og den mangler måske en anelse komfort til de lange strækninger, men det opvejes af, at jeg faktisk sidder ret behageligt i førersædet. Trækker jeg den ud i terrænet, hvor et passende landbrugsareal er som skabt til Ford Ranger Wildtrak, får drejeknappen ved siden af gearstangen lige et drej til højre, og vupti – så er der træk på alle fire hjul. Også her lever den helt klart op til mine forventninger, hvor især det elektriske styretøj tiltaler mig ret meget.

Ford Ranger Wildtrak

Pris: Denne bil kr. 318.369+moms. Wildtrack fås fra kr. 213.642+moms.
EU-miks: 11,4 km/ltr.
Motor: 3,2 R5
Ydelse: 200 hk ved 3000 omdr./min.
Moment: 470 Nm ved 1500 omdr./min.
Topfart: 180 km/t
0-100 km/t: 10,4 sek.
Dæk: 275/65R18
Længde/Bredde/Højde: 5362/1860/1815 mm

Kommentarer